2 lag gips eller OSB3 + Gips

Hej,

Så nærmer jeg mig mig konstruktion af vægge i mit lille projekt. Helt fra dag 1 lavede jeg en mindre fejl, som lidt giver problemer nu. Den generelle afstand mellem den lodrette regler er 60cm - altså centerafstanden er noget der ligger 65cm. Det giver lidt problemer i forhold til montering af væggene.

Jeg overvejer lidt at montere OSB3 plader som inderste lag - da jeg har fordelen af at kunne lave flyvende samlinger med fer og not. Og så udenpå disse montere et lag gips.

Alternativet jeg lidt overvejer at at montere gipspladerne vandret (altså lade det første lag gips ligge ned) - og så montere det andet lag gips lodret (hvis det er forståeligt). Fordelen ved dette er at jeg kan købe 90x270 gipsplader - skære dem af så de blive 90x260 i stedet - så passer det med 4x65cm. Jeg ved dog ikke om sådan en konstruktion vil give problemer - vil de arbejde mod hinanden? Og er det inderste lag gips skruefast nok til jeg kan skrue det andet lag gipsplader på uden problemer?

Er der nogle der har erfaring med en konstruktion lignende denne? Og sidst men ikke mindst - kan 2 lag gips bære nok? Det er primært et værksted jeg laver - dvs. der kommer nok til at skal skrues nogle skabe mv. på vægge - eller noget holder til værktøj - kan 2 lag gips holde det? (uden jeg skal bruge en hel månedløn på skruer)


Mvh
Johan
Hej, Så nærmer jeg mig mig konstruktion af... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan også lave tværgående forskalling og bruge 15mm fibergips med limfuge - billigere end 2 lag gips eller gips+træplade - mindre spartel arbejde og revner ikke.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nu forstår jeg slet ikke folks begejstring for gipsplader på væggene - når man ligesågodt kan bruge spånplader.

Og det er muligt at Novopan mener at gipspladerne kan være yderste lag - oven på f.eks. spånplader.

Men gipsplader er mere stabile end spånplader - arbejder meget lidt i forhold til temperatursvingninger.

Og kompetente folk har her på siden flere gange advaret mod metoden, (gips udenpå træplade). Fordi der vist er sikkerhed for revnedannelse.

Men "no'en gips-plade-tilhængere" ku' jo kontakte f.eks. KnaufDanogips, Gyproc samt Novopan for at høre hvad der er opad - eller nedad. I denne sag.
BOFH, Hvor køber du fibergips til de priser? En 250x90 koster da knap 200 kr? Det er noget mere end gips
Sitting bull,

Årsagen for mit vedkommende er nok mest finish. Måske er det blot mig der ikke har set en pæn (i mine øjne) spånplade/krydsfiner væg endnu.

Jeg er dog stadig lidt i vildrede om hvad jeg skal gøre. Kan se Gyroc skriver man ikke bør bruge træ under - dog med henvisning til lydisolering og brand! Det er jo ikke det jeg har mest fokus på (altså lydisoleringen)
Skrevet af phpgeek på 05 jun 2012 08:52
Hej,

Så nærmer jeg mig mig konstruktion af vægge i mit lille projekt. Helt fra dag 1 lavede jeg en mindre fejl, som lidt giver problemer nu. Den generelle afstand mellem den lodrette regler er 60cm - altså centerafstanden er noget der ligger 65cm. Det giver lidt problemer i forhold til montering af væggene.


Alternativet jeg lidt overvejer at at montere gipspladerne vandret (altså lade det første lag gips ligge ned) - og så montere det andet lag gips lodret (hvis det er forståeligt). Fordelen ved dette er at jeg kan købe 90x270 gipsplader - skære dem af så de blive 90x260 i stedet - så passer det med 4x65cm. Jeg ved dog ikke om sådan en konstruktion vil give problemer - vil de arbejde mod hinanden? Og er det inderste lag gips skruefast nok til jeg kan skrue det andet lag gipsplader på uden problemer?


Er der nogle der har erfaring med en konstruktion lignende denne? Og sidst men ikke mindst - kan 2 lag gips bære nok? Det er primært et værksted jeg laver - dvs. der kommer nok til at skal skrues nogle skabe mv. på vægge - eller noget holder til værktøj - kan 2 lag gips holde det? (uden jeg skal bruge en hel månedløn på skruer)


Mvh
Johan

Hej Johan.

Ang. din C-C afstand, så kunne du jo også vælge at skrue en ekstra lægte på dine solper og derved få en C-C afstand på 60 (hvis du da har træ lægter) og så bruge 120 cm. brede gips plader.

Den metode med at ligge det ene lag ned er så vidt jeg har forstået kun ideelt ved 3 lag gips.
Men du kan dog ikke skrue det yderste lag gips fast i det inderste. Gips skruerne skal have fat i træet / Stålet.

Du kunne eventuelt også lime dine gips plader sammen så det bliver endnu stærkere.


2 lag gips kan sagtens holde til men hvis det er tunge ting skal du have de special skruer der findes til pladevægge. Ellers kan en grov skrue godt få bid i gipsen og blive der



Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Drop den ide med 2 forskellige materialer til beklædningen, der er alt for stor risiko for revnedannelser i endestødene ved denne løsning.

Eneste sikre løsning er 2 lag gips, og gerne med limet endestød, det er ikke til at skille ad igen.
Skrevet af Koludabyg på 20 jun 2012 18:29

  
Eneste sikre løsning er 2 lag gips, og gerne med limet endestød, det er ikke til at skille ad igen.

Helt enig    Har selv gjort dette (og kun gips på gips)

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det er også det der blev løsningen.

Eller dvs - på væggene smider jeg 2 lag gips.
Loftet bliver en 15mm fibergips (da det er noget nemmere at håndtere på et skråt loft for mig ).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også