2 lag gips eller OSB3 + Gips

Hej,

Så nærmer jeg mig mig konstruktion af vægge i mit lille projekt. Helt fra dag 1 lavede jeg en mindre fejl, som lidt giver problemer nu. Den generelle afstand mellem den lodrette regler er 60cm - altså centerafstanden er noget der ligger 65cm. Det giver lidt problemer i forhold til montering af væggene.

Jeg overvejer lidt at montere OSB3 plader som inderste lag - da jeg har fordelen af at kunne lave flyvende samlinger med fer og not. Og så udenpå disse montere et lag gips.

Alternativet jeg lidt overvejer at at montere gipspladerne vandret (altså lade det første lag gips ligge ned) - og så montere det andet lag gips lodret (hvis det er forståeligt). Fordelen ved dette er at jeg kan købe 90x270 gipsplader - skære dem af så de blive 90x260 i stedet - så passer det med 4x65cm. Jeg ved dog ikke om sådan en konstruktion vil give problemer - vil de arbejde mod hinanden? Og er det inderste lag gips skruefast nok til jeg kan skrue det andet lag gipsplader på uden problemer?

Er der nogle der har erfaring med en konstruktion lignende denne? Og sidst men ikke mindst - kan 2 lag gips bære nok? Det er primært et værksted jeg laver - dvs. der kommer nok til at skal skrues nogle skabe mv. på vægge - eller noget holder til værktøj - kan 2 lag gips holde det? (uden jeg skal bruge en hel månedløn på skruer)


Mvh
Johan
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er bare nervøs for at gips'en sprækker hvis/når OSB pladerne arbejder lidt... har hørt flere der har haft problemer med det.

En anden "fristende" ting der at 2 lag gips også er en del billigere løsning Men kan man montere pladerne på tværs af hinanden uden problemer? Altså gipspladerne?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gipspladerne sprækker?? mener du i samlingerne,,
Jeg ville sætte regler som du har gjort, og derpå slå forskalningsbræder, med 30 cm i mellem dem, derpå OSB plader også gips plader i overlap, altså så samlinger bliver forskudt i forhold til OSB plader.
Jeg har blot læst mig til dette problem Jeg er en ny GDS'er - så jeg suger bare til mig af information.

Jeg havde egentlig ikke regnet med forskalling på reglerne. Kan man ikke blot "knalde" OSB (eller gips)pladerne direkte på reglerne i første lag? Og så bruge det første som skruefast underlag når man sætter de sidste gipsplader på? Eller vil det blive for lidt der kan hives fat i der?

/Johan
Dit problem er vel at du har alt for langt imellem reglerne/understøtningerne. 45 cm c/c er max. ved 2 pladelag.

Du kommer vist til at gennemtygge nedenstående link vedr. gipsvægge.

http://www.knaufdanogips.dk/Gør-det-selv.aspx


Eller helt glemme gipspladerne og istedet anvende spånplade. (Som vil være velegnet i et værksted).

Du bør anvedne 16 mm plader som du monterer vandret. (Fordi dine stolpeafstande ikke passer med pladebredderne).

http://www.novopan.dk/Væg-54.aspx

OBS:
Afsnittet "BRAND" på Novopans hjemmeside ved jeg ikke om gælder for den type vægge du vil lave.
(Men hvis de gør så kan du klaske gipspladerne vandret på skelettet først - og afslutte med spånplader)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Sitting Bull,

tak for links Faktisk har novopan ret meget konstruktionen jeg har

Klasse EI 60
(BD-væg 60)
Stoler: Min. 45x90 mm pr. 600 mm
Min. 12 mm spånplade + 13 mm gipsplade
95 mm fastholdt mineraluld

Dog er stolperne en lille smule længere fra hinanden. Tror det ender med jeg smider en 12,5mm OSB/3 plade på - og så et lag gips. Så kommer til at ligne ovenstående.

Tak for links Jeg kigger lige nærmere på det i aften.
Ja, men gips som yderste lag på træbasseret plade er ikke optimalt.

Og det Novopan foreslår er omvendt. Tror jeg!
Sitting bull,

Hmm sådan forstår jeg ikke deres skema Men det var netop også det med træ bag gips jeg var/er lidt nervøs for... Men når man kigger i DLH katalog står der "OSB/3 .... som skruefast underlag bag gips og lignende".

Alternativet for mig er 2 lag gips (da jeg vil ha gips yderst) - og så montere noget forskalling som jeg kan skrue pladerne i.

Jeg må indrømme jeg er lidt forvirret om hvad jeg vil

/Johan
Udfra dine regler ik står rigtig i forhold til mål på plader, så forskalning, derpå som bull skriver min en 16 mm OSB også gips, årsagen til jeg ville sætte træ plade bag gips er af det er nemmere af hænge ting op på vægen,,
Hej,
Som der er foreslået ville jeg sætte et lag spånplade op og derefter et lag gips.
Grunden til at gipsen revner for mange efter nogen tid er at de glemmer der skal være luft ved samlignerne. De skal ikke bare tæt sammen men have en afstand på 3 mm cirka :-)

R. C. Nielsen

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også