Tag rest levetid?

Mit tag er et asbestholdigt bølgeeternit fra midt/slut 70érne, og jeg er meget i tvivl om hvad jeg kan forvente mig af rest levetid samt hvordan jeg skal vedligeholde det.

Har snakket med et par håndværkere samt en byggesagkyndig, alle siger noget forskelligt!  

Taget ser rimeligt sundt ud og er tæt, det er stadig mørkt og der er kun lidt mos på det, et enkelt sted ved en vindskede er der slået en lille flig af.

Mht. Rest levetid har jeg hørt alt fra 3 til 20 år. Nogle anbefaler mig at rense og male det, da mossen holder på fugten og fugten nedbryder taget. Andre mener at hvis jeg renser det vil nedbrydningstempoet forøges. Som jeg har forstået det er mos et tegn på begyndende nedbrydning(??)

Slutteligt: Når jeg skal have nyt tag på, hvad skal jeg vælge? DECRA ovenpå det eksisterende(pris 100.000) eller letvægtstegl(pris 237.000)

Det skal sige at vi påtænker at bo i huset mellem 20-40 år frem i tiden(i hvert fald mens ungerne bor hjemme) Det æstetiske ved taget(ja, tegl er pænere end DECRA) betyder mindre, det der er vigtigt er holdbarheden og indeklimaet, og jeg tænker at når man lægger et tag ovenpå et eksisterende tag, holder man så ikke på fugten? Eller klarer en ekstra udluftningshætte det?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Du kender sikkert allerede svaret.. Gensalgsværdien er langt større med tegl, men udgiften her og nu er også noget større. levetiden på tegl er måske næsten det dobbelte og trygheden ved at der ikke findes sundhedsskadelig asbest som undertag, vil behage de fleste... Når det er sagt så er stål, med 40 års garanti, slet ikke noget dårligt valg. Det påtænker jeg også selv - dog lagt på skifer/eternit. Vh. cdp

 

Et fantastisk tag - sådan et asbesteternittag.

Hvis taget er tæt er der jo ingen grund til at skifte noget som helst.

Og der er heller ingen grund til at fjerne mossen. Mossen er ikke nødvendigvis tegn på begyndende nedbrydning. For der har vel været mos på - altid.

Men det rigtigt at der er forskellige meninger om hvorvidt mossen holder på fugen i en sådan grad at det medvirker yderligere til nedbrydningen. Fordi fugten/vandet som er lige i overfladen af pladerne fryser til is - om vinteren. Hvilket jo er nedbrydende.'

Problemet med tagmaling er at afrensningen kan være ret hårdhændet. (Tagmalingsfirmaerne påstår at de blot fjerner det nedbrudte materiale, men det er klart at jo mere tryk på spuleanlæget - jo mere materiale fjernes).

(En tur på taget engang om året. Husk at træde på de vandrette overlæg. Fordi det jo er klart at jo mere du tramper rundt på taget - jo større er risikoen for at pladerne beskadiges)

Personligt ville jeg nok bare påsprøjte noget mos- og algefjerner. Og lade vor Herre om afvaskningen.

Og starte på at spare op til et nyt tag. Sats på at det gamle holder i mindst 10 år. Og glæd dig over hvis det holder i 20, 30 eller 40. År.
(Det ældste nulevende bølgeeternitasbesttag jeg kender blev lagt op i 1951. Og har være dækket af mos de sidste 30 år)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af cdp på 04 jun 2012 20:19
 levetiden på tegl er måske næsten det dobbelte og trygheden ved at der ikke findes sundhedsskadelig asbest som undertag, vil behage de fleste...Vh. cdp
Jeg har hørt om anslået levetider på op mod 50 år for et decra tag, og tegl er vel omkring 60? Mht asbest som undertag så har jeg forstået det sådan at når taget ligger der, udgør det ikke nogen fare, det er kun i forbindelse med håndtering?
Skrevet af Sitting Bull på 04 jun 2012 20:28
Et fantastisk tag - sådan et asbesteternittag.

Hvis taget er tæt er der jo ingen grund til at skifte noget som helst.


Og starte på at spare op til et nyt tag. Sats på at det gamle holder i mindst 10 år. Og glæd dig over hvis det holder i 20, 30 eller 40. År.
(Det ældste nulevende bølgeeternitasbesttag jeg kender blev lagt op i 1951. Og har være dækket af mos de sidste 30 år)

Mit problem er nok at jeg er lidt neurotisk anlagt, i mit hoved er taget i sin 3. alder, det er altså tæt på at være færdigt, og derfor bekymrer det mig om det er tæt. Som nybagt husejer er der en masse ting man skal sætte sig ind i, og når man ikke er trænet til at vurdere materialer bliver jeg måske nervøs, lidt ligesom frygten for at ens børn kommer noget til Jeg har været oppe og kigge på taget flere gange under/efter regnvejr og lagt noget pap ud, og der er ingenting at se, spindelvæven hænger fortsat fint og tørt. Men det fylder stadig noget i min bevidsthed.

Har i nogen erfaringer med hvad det betyder for indeklimaet med decra? Jeg har hørt flere tømrere som siger "Lad vær" når jeg nævner decra, når jeg spørger hvorfor er det eneste svar de kan komme med æstetikken(og levetiden vs tegl) altså at decra er grimt, men som tidligere nævnt er det pænt nok til mig 
Jeg har Decra oven på Eternit, med aspest, det fungere optimalt, der er mere tørt på loftrummet nu, før kunne der komme rimfrost indvendigt på pladerne i frostvejr, detr kommer der ikke med Decraen ovenpå.
Nu kommer der heller ikke fygesne, det kunne der komme før.
Eternitpladerne under Decraen er er helt tørre, da der er ventilation mellem de to lag.

Der er ingen fare ved aspesten, først når  man skal fjerne dem.

Tegltag har jo også haft deres problemer, ikke alle holder 50 år.

Decra er efter min mening en god holdbar løsning, om man så kan lide udsenet er jo op til den enkelte.
Dog skal det have algebehandling en gang imellem, da den ru overflade er god grobund for alger.
Jeg monterede selv Decraen, det er nemt, og kan trækkes over tid, da man jo stadig har tag over hovedet.
Men fejler dit tag intet, og udsenet ikke genere dig, så lad det ligge, få det algebehandlet, og malet hvis du synes det vil se godt ud.
mvh jens
Glem lige neurotiken for en stund.

Du gør jo det helt rigtige. Du er opmærksom på dit tags tilstand. Du glæder dig over spindelvævets bestandighed.
En rollemodel for enhver parcelhusejer!

Sagen er klar:
1. Et asbesttag forøger ikke risikoen for noget som helst.
2. Om muligt sparer du op til et nyt tag – om 10 år. (Eller gør som alle vi andre – låner pengene i banken – til den tid).
3. Decra eller anden tagbeklædning har ingen betydning for indeklimaet. (Næsten alt andet har større betydning!).
3a. Decra er et ”uægte/look-a-like” produkt og ovenpå et asbestholdigt tag gemmer det på en udgift til asbestrenovering.
4. Gem alt om garantier på 30-40-50 år. De er fuldstændigt værdiløse. På enkelte tagbeklædningstyper gives garantier på op til 15 år. (Betinget af at leverandøren i øvrigt ikke er gået konkurs inden da. Hvad de normalt er!)
5. Hvis du synes at dit tag er grimt, så mal det. Det koster kun penge – og er ikke direkte skadeligt!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også