Montere Ivarplank selv på gavl ?

Hej, 

Jeg har en 70'er villa med gavle i træ, som har set bedre tider. Jeg kunne male dem, men så vidt jeg kan se er træet efterhånden i temmelig dårlig stand.

Derfor overvejer jeg at sætte Ivarplank op - eller lign. vedligeholdelsesfri beklædning.

Kan man gøre det selv ? Jeg er ikke håndværker, men har heller ikke hænderne skruet helt bagvendt på.

Hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg vælger at gøre forsøget ? 

Jeg går ud fra at den eksisterende beklædning skal pilles ned, og jeg derefter kan bruge underlaget derunder til at fæste Ivarplank på, uden at skulle lave andet ? Er det nogenlunde rigtigt ? 

/Dennis
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"underlaget" er det sidste spær på huset og der er ikke mange skruemuligheder, du skal nok regne emd at forskalle med lister. Husk vindpap under. Jeg har lavet to gavle og en hel facade i Ivarplank, og har selv udført arbejdet fra to stiger. Hvis du tænker dig om, før du saver/sbitter er der minimum spild. med mindre du vil have alle samlinger i en lodret streg under hinanden. Nederste brædt skal holdes ude med en liste på 9 mm tykk. de fåes hos Ivarsson men koster kassen. Lav en klods med opmålt anlæg på 16 cm (det er hvad en planke dækker i klink). Den løfter du enden af planken med og monterer brættet. Jeg har brugt rustfri skruer, da jeg ikke stoler på, at jeg kan ramme et sømhoved 200 gange. Vi har et alm parcelhus uden 1- sal og det åd omkring 15-16 planker a 3,60 m. Inden du går igang, så skru 2 stykker lige brædt sammen i en vinkel, der følger taghældningen, så har du hele tiden noget at save efter. Skruer pr. 50-60 cm, 2 cm nede på planken, overlæg 3 cm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også