To spørgsmål omkring gulvbehandling

Hej med jer! Jeg har købt en gammel lejlighed, som gennemrenoveres, og nu er jeg nået til at skulle beslutte mig for gulvbehandling, hvortil jeg har et par spørgsmål:

- Jeg kunne godt tænke mig at male et par af gulvene. Hvor meget kræver det af forbehandling af de gamle planker? Behøver jeg høvle af, eller kan man nøjes med at vaske dem grundigt? Det er nogle gaamle og meget beskidte gulve, som i hvert fald ikke er lakeret.

- I noget af lejligheden er jeg nødt til at få lagt nye planker, og dem vil jeg ikke male over. Til gengæld står valget i mellem en oliering eller en lak, som er så mat som mulig, så jeg ikke ønsker en glat overflade. Er der nogen, som har en holdning til, hvad jeg bør gå efter?

Mange tak!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er olie eller sæbe de gamle planker er behandlet med, skal du for a være helt sikker på malingen kan binde, slibe gulvet og vaske med trærens,,

De nye planker kan du jo gøre forskelligt ved,, ultra mat lak, hvis du ik gider bruge tiden på af passe og pleje dit gulv,,
vil du gerne bruge tiden på det, er der olie og sæbe, natur eller hvid,, olie er der også mulighed for af få i andre farver,
men sæbe og olie kræver lidt af dig,, sæbe gulve skal mættes op med sæbe en til to gange om året alt efter hvor meget du vasker gulv,, olie skal have en olie vædet klud en til to gange om året alt efter hvor meget du vasker gulv,,,
Spørg du mig personligt, syntes jeg sæbe eller olie er det pæneste,,
Hej, mange tak for svar!

Er der forskel på afslibning og afhøvling? Nu tænker jeg også på det rent økonomisk, hvis jeg skal have en professionel til det?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Othadell på 15 maj 2012 16:08
Hej, mange tak for svar!

Er der forskel på afslibning og afhøvling? Nu tænker jeg også på det rent økonomisk, hvis jeg skal have en professionel til det?
Der er overhovedet ingen forskel. For det er samme maskine som blot af nogle kaldes en gulvhøvl andre kalder det en gulvsliber. Der er ikke knive / jern i maskinen, for sådan nogle jern ville lynhurtigt blive de rene river, grunden er det at i så gamle gulve ligger der altid nedtrådte småsten og sømrester.

Skrevet af NJL gulvservice på 16 maj 2012 06:08
gulvhøvl køre med knive, tager 2, 3mm af gangen,, gulvsliber køre med sandpapir,
Hvordan kan de klare hvis der er småsten og sømrester i træet, uden at de bliver til de rene rivejern. Jeg ved da at hvis der har siddet en lille sten eller et søm i noget ældre tømmer jeg har brugt min elhøvl på, så er der striber i træet fra der hvor jernet er beskadiger.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Man vil normalt dykke alle søm i trægulvet, inden man sliber eller høvler,, så det ik et problem,, men gulvhøvlen er lavet med en valse hvor der sider en masse små skær på,, ik bygget helt op på samme måde som en elhøvl , hvor der kun sider en lang kniv,, normalt bruger man også kun en gulvhøvl til af rette skæve gulve op eller fjerne fernis.. også sliber man gulvet bagefter, på alm vis,,
http://jtrading.dk/group.asp?group=50
Der er billed af en høvl,, den ligner en alm gulvsliber.
Nåeh ja det er jo noget andet, det er hårdtmetalt platter der sidder på valsen, så er det ialfald også nødvendigt at slibe bagefter.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også