Hvem skal betale?

Hej allesammen

Står i et lille dilemma..!

Jeg har fået lavet ny samle/kloakbrønd i min indkørsel for 1½ måneds tid siden. Fik det lavet for en god pris af en aut. kloakmester/murermester. I forbindelse med at han (kloakmester) graver ud til brønden graver han min stikledning over, der giver strøm til min matrikel. Han sender bud efter el installatør, som rep. brudet. Igår får jeg så en regning på knap 1300 kr for rep af stikledning fra kloakmesteren.

Er det rimeligt at jeg skal betale??

Har kigget lidt på nettet, og kan se at man som husejer også har et ansvar for at vide, hvor mine kabler lægger begravet. Men nu når det er ham der graver, mener jeg da også han har et medansvar.?

Ved ikke hvad kutyme er? Er der nogen, der har lign. erfaringer...?

På forhånd tak.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan umiddelbart ikke være dit problem at han graver noget over, den må han selv æde.
med mindre der er aftaler eller andet der fritager ham fra ansvaret.

personligt kunne jeg aldrig finde på at sende sådan en regning videre
Det er ikke dit problem.

Det er kloakmesteren der har gravet ledningen over. Og, (måske endda uden at have orienteret dig), hidkalder en el-installatør der reparer ledningen.

Kun i det tilfælde at kloakmesteren i sit tilbud har taget forbehold for den slags skader kan han sende regningen videre. (Men det har han næppe). Bla. fordi en kloakmester forventes at "vide" eller orientrer sig om den type forbehold. [El-ledninger er jo i den grad almindelige i jorden, herunder indkørsler, i DK]

Kloakmesteren hænger selv på regningen - også uanset om han er forsikret eller ej.
............. at "vide" eller orientrer sig om den slags lokale forhold. {Skulle der stå!}
Fik også lavet nogle kloak ting tilbage i marts. Da han (kloakmester) var ude og kigge på arbejdet sagde han, at han lige ville orientere sig på kommunen om hvor diverse ledninger, gas o.lign lå. Så de tmå sgu være hans regning.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Annonce
Ja, han skal meddele grave arbejdet, og undersøge om der ligger kabler i det område han skal grave i.

Han har vist sprunget begge ting over.
Skrevet af Koludabyg på 21 jun 2012 10:40
Ja, han skal meddele grave arbejdet, og undersøge om der ligger kabler i det område han skal grave i.

Han har vist sprunget begge ting over.
Normalt har jeg stor respekt for dine svar Koludabyg, men når det er på privat grund, skal der ikke søges gravetilladelse hos kommunen. Derimod søges oplysningerne hos ledningsejeren, som i dette tilfælde er den, som arbejdet udføres for. Lednings ejeren bør derfor gøre opmærksom/tage forbehold for evt. ledninger til tlf, antenne og stærkstrømskabler. Det kan ikke forventes at diverse forsyninger har registreret, hvor ledningerne ligger på privat grund. Det skal dog siges. at hvis gravearbejdet havde været udført i større grad med "Lysbro med træudlægger", ville skaden kunne have været begrænset i betydelig grad. Så, hvis der ikke var gjort opmærksom på evt. stikledning og disse ikke kunne findes med normalt søgeudstyr, er regningen OK.


fase
Nej, mente heller ikke at der skulle søges gravetilladelse, men at der skulle meddeles at der graves.

Men her ved du nok mere end undertegnet, jeg er bare blevet oplyst om at man skulle meddele det, hvis man graver hvor der kunne lægge kabler og rør, mener faktisk det var en elektriker eller TDC mand der oplyste mig om dette for et par år siden, da vi uheldigvis kom til at borer i nogle kabler ved opsætning af hegn.

S. Fabrin.

Dit svar er måske rigtigt ud fra et rimelighedssynspunkt. Og måske også et teknisk.
(Og det er rigtigt at der ikke skal søges gravetilladelse hos kommunen.)

Men derudover holder det ikke!

Når en entreprenør, fagmand, kloakmester, (eller el-installatør), påtager sig en opgave hos en privat husejer.
Så gælder det helt overordnet at såfremt entreprenøren ødelægger noget i forb. med arbejdets udførelse.
Og så er det entreprenøren der skal betale for skadens udbedring.

Hvis du ved slutmonteringen af lamper i et badeværelse taber boremaskinen, eller træskoen, ned i den nyinstallerede 25.000 krs italjenske glashåndvask - så den ødelægges. Så er det dit ansvar. Og dig der hænger på regningen.

Det samme for en (aut.) kloakmester.

Det er naturligvis skadesvolderen der skal betale. Hvem ellers?

Kun i det tilfælde at entreprenøren, her kloakmesteren, tager forbehold i et eller andet omfang. Kan han ikke gøres ansvarlig.

Husk på at det er kloakmesteren og el-installatøren, (ovenikøbet autoriserede og derved monopol-hævdende,  :o)) der er eksperterne.
Ikke den forudsætningsløse husejer.

Skrevet af Sitting Bull på 21 jun 2012 12:09

S. Fabrin.

Dit svar er måske rigtigt ud fra et rimelighedssynspunkt. Og måske også et teknisk.
(Og det er rigtigt at der ikke skal søges gravetilladelse hos kommunen.)

Men derudover holder det ikke!

Når en entreprenør, fagmand, kloakmester, (eller el-installatør), påtager sig en opgave hos en privat husejer.
Så gælder det helt overordnet at såfremt entreprenøren ødelægger noget i forb. med arbejdets udførelse.
Og så er det entreprenøren der skal betale for skadens udbedring.

Hvis du ved slutmonteringen af lamper i et badeværelse taber boremaskinen, eller træskoen, ned i den nyinstallerede 25.000 krs italjenske glashåndvask - så den ødelægges. Så er det dit ansvar. Og dig der hænger på regningen.

Det samme for en (aut.) kloakmester.

Det er naturligvis skadesvolderen der skal betale. Hvem ellers?

Kun i det tilfælde at entreprenøren, her kloakmesteren, tager forbehold i et eller andet omfang. Kan han ikke gøres ansvarlig.

Husk på at det er kloakmesteren og el-installatøren, (ovenikøbet autoriserede og derved monopol-hævdende,  :o)) der er eksperterne.
Ikke den forudsætningsløse husejer.

Nu gør det, at det er et autoriseret fag jo ikke, at man derved bliver synsk. Lad os forestille os at jeg skal grave en brønd ned hos dig. Jeg spørger så, om du ved ved, om der er nogle rør, kabler eller andet i det område, hvor der skal graves, og får svaret det er der ikke, så må jeg gå ud fra, at du ikke taler mod bedre vidende.
 Er svaret derimod, at der er rør eller kabler i området, men placeringen er ikke kendt, skal jeg som entreprenør gå forsigtigt frem, og gøre flittigt brug af den føromtalte "Lysbro med træudlægger" samt andre søgemetoder. Det kan så diskuteres, om der vil/skal betales for den yderliger medgåede tid, hvilket de færreste vil betale for. Det vil du kunne overbevise dig om ved at læse de indlæg i de forskellige fora, hvor det i de fleste tilfælde gælder om at få det hele for det halve.
 Står jeg derimod i dit badeværelse og sætter en lampe og derunder taber min boremaskine ned i din vask og ødelægger den, er der ingen tvivl om, at jeg holder dig skadesløs. Det samme gælder naturligvis, hvis jeg under tilslutning af din ny indkøbte hvidevare kobler det forkert med deraf følgende skade.
Hvis jeg skal holde dig skadesløs, må jeg også have en change for at udføre mit arbejde, så jeg har en change for at holde mig fri af diverse ledninger.
Hvad angår monopolhævdende fag må du rette skytset til andre steder, idet det ikke er mig der har krævet, at der skal være monopol på nogle fag. På den anden side, hvis der ikke var nogle retnigslinier for udførelsen at visse ting, ville meget se anderledes ud.


fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis