Blå væske i raditatorens termometer?

Hej kloge LDS'ere!

I min nye lejlighed er en håndværker kommet til at slå en radiators termometer i stykker, så der er kommet blå væske ud.

Mit spørgsmål er, hvad dette kemikalie er, hvad jeg skal gøre ved det, og om det er farligt at indånde (jeg har et lille barn + en højgravid kæreste). I gamle dage havde det jo været kviksølv, så der ville jeg kende svaret, men jeg tror og håber på, at denne væske er noget anden og væsentligt mindre skadeligt.

TAK!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke er termometer, men det apparat der ud fra fordampning fortæller din varmeleverandør hvor meget du skal betale. Nej det er ikke farligt, du skal selvfølgelig ikke spise det.De sidder sikkert på alle dine radiatorer og der sker en fordampning hele tiden. Men du skal melde det til dit boligselskab. Der skal en ny på.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ok tak! Det lugter enoormt kraftigt, så man kan ikke helt lade være med at tænke, at det er noget skidt kemistads.
jeg gik ind på Clorius´s hjemmeside og nåede frem til en produktbeskrivelse på deres varmefordelingsmåler. Den har en sikkerhedsgodkendelse TS 27.11.011. Når man googler den, finder man frem til de nationale typegodkendelser for varmefordelingsmålere og finder frem til at væsken er methylbenzoat, som er:
methylbenzoat, (af methyl og benzoat), C6H5−COOCH3, farveløs væske med behagelig lugt og et kogepunkt på 199,5 °C. Methylbenzoat er en ester af benzoesyre og methanol og anvendes bl.a. i parfume og som hjælpemiddel ved farvning.

Desuden finder man http://www.kemikalieberedskab.dk/upload/ik/1035.pdf, som er gældende ved uheld i den størrelse, hvor beredskabet sættes ind. Mit personlige bud er, at måleren er dimensioneret til brug i bla. private hjem, med mulighed for brud, så væskemængden er sikkert ikke direkte livstruende. Ikke mindst da måleren virker ved, at radiatoren opvarmer væsken, som dermed langsomt fordamper til det omgivende rum (stuen, værelset etc.). Så ved brud, luft grundigt ud. Hvis i tvivl, så kontakt Clorius eller det firma, som står for jeres varmeaflæsning. De skal vide den slags.

ps. måleren kan afvige på fotos, men da disse produkter gennem årerene bliver videre udviklet, får de tillæg til de oprindelige typegodkendelser. For at finde frem til jeres specifik, skal du se på det nummer, som formodeligt står på måleren. Det nummer kan du som oftest google.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis