Afløb med vandlås driller

Jeg har et afløb i badeværelset med en vandlås af typen der ligner en kop med et rør indeni - Blücher Domestic eller hvad den nu hedder (indbygningsvandlås?).
Nedenunder vandlåsen er der et lodret afløbsrør som på en eller anden vis slutter sig til ejendommens system (jeg bor på 3. sal).

I morges rensede jeg vandlåsen for hår og slam m.v. men efter jeg satte den i igen løber vandet kun meget langsomt ud af den.
Når jeg lader vandet løbe direkte i afløbet, uden vandlåsen monteret, løber det fint ud.

Ligeledes når jeg holder vandlåsen i hånden under vandhanen, så løber vandet hurtigt igennem selvom der er fuldt tryk på vandhanen.

Men når jeg sætter den i afløbet kan den kun håndtere at der lige netop er tændt for vandet, ellers løber den over.

Jeg har prøvet at eksperimentere lidt med at sætte vandlåsen "skævt" i holderen, altså uden at trykke den rigtig på plads mod den kant der holder den og det ser ud til at gøre en stor forskel.

Nogen der kan sige hvad jeg kan have gjort galt?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder meget mystisk.
At vandlåsen overhovedet kan monteres forkert.

Hvor gammel er vandlåsen. Ca.?

Består vandlåsen måske af 3 dele? En kop, en gummiring og et kort lige rør med flange. Samt fire skruer?

Ved montering det lodrette rør er der fire "knupper" eller punkter hvorpå koppen hviler.
Dernæst ilægges gummiringen, (som tætner imellem vandlås og rør!).
Rør med flange sættes ned således at skruehullerne passer.
Slutteligt skrues vandlåsen sammen med de fire skruer.

Sådan foregår det i min tilsvarende vandlås anno 1978.

Det eneste jeg kan finde på er at noget kan vende forkert.
Eller at du ringer til Blücher lige nu - inden de går hjem på veek-end. 

Jo, mystisk er også et ord der falder mig ind.

Faktisk er der ikke de der knopper som vandlåsen kan hvile på - dem har jeg set andre steder jeg har boet, men de findes ikke her. Men der er ligesom en kant hele vejen rundt, som vandlåsen hviler på når man trykker den ned.

Man kan godt sige vandlåsen består af 3 dele, men de kan ikke skilles ad. Der er ingen skruer og det virker som om røret med flangen og gummipakningen er svejset fast på indersiden af koppen i den ene side. Jeg vil skyde på at det er ca. 10-12 år gammelt, da ejendommen vistnok er byfornyet deromkring.

Dog lagde jeg mærke til at selve røret som vandlåsen monteres i, har 3-4 små huller på ca. 10 x 1 mm rimelig langt oppe - så højt at de kommer over vandlåsen når den trykkes ned, og de kunne måske være til at der trykudlignes over vandlåsen? 

Jeg har prøvet at lave en (børne)tegning af hvordan det ser ud.

Hej enelleranden, jeg har precis samme problem og det gør mig SINDSSYG!
Fik du løst dit problem tilbage i 2012, og i så fald hvad var forklaringen?

Tak!

Annonce

Baldero, jeg har samme problem som dig!! Fandt du en løsning??

Hej Helnow, jeg fandt på en måde to løsninger: det kan ha været en 'vakuum-lås', der det er en delvis prop længre nede i systemet/faldstammen. Hvis man tager sin vandlås ud og hælder vand ned så kan det sagtens komme igennem, men med vandlåsen monteret opstår det et undertryk. Derfor renset jeg faldstammen (slange og afløbsrens), og det hjalp. Men så prøvet jeg en anden løsning, der jeg satte vandlåsen på plads, for så at løfte den forsigtigt 1-2 cm op igen og lade den 'hænge' der. Det hjalp gevaldigt, jeg har ingen ide om det tekniske forklaring men det virkede...

Tak det prøver jeg😊

Hvis det hjælper at løfte "vandlåsen" 1-2 cm. op, tyder det på at det ikke er ordentligt rengjort. 


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis