I-Pad og navigation.

Hej allesammen.

Er der nogen af jer der kan hjælpe mig med, at forklare systemet med I-Pad som søkortplotter.
Hvilken betegnelse skal Paden have - 3G eller hvad ?
Hvad plotter I-Paden fra, er det satelitterne eller telefonmasterne ?

Har kigget lidt på en Apple "Den nye", inde fra Bilka:
Den nye iPad Wi-Fi 3G 16 GB

http://www.bilka.dk/Elektronik/Comp...e_Other_DS)

Kan den bruges mon ?

Mvh.
Gunnar.


holmeren

36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok bedst at købe én med GPS i.
Det kan du læse om hos producenten her: http://www.apple.com/dk/ipad/specs/
Så vidt jeg kan læse på ovenstående link, har den GPS, hvis den også har 3G/4G (altså hul så man kan proppe simkort i)

Det er rigtigt at både wifinetværk og mobilmaster (3G) kan bruges til stedbestemmelse. Men dem er der jo ikke så mange af på havet ;-)

Når du så har fundet den du gerne vil have, kan du begynde at tænke over, hvor vandtæt den er, og hvor meget du kan se på skærmen i solskin. Samt hvordan du skal holde den opladet derude. Hvis du har "cigarstik" kan man få sådan en USB prop i Biltema.

Når der er styr på hardware delen, skal der også være penge på kistebunden til et ordentligt søkortsprogram inklusiv en rimelig mængde kort. Så det løber nok op i det samme som en god dertil indrettet båd-GPS alligevel.

Mit indlæg skal ikke tolkes som at iPad er dårlig. Jeg er selv på vej ud at købe én og jeg glæder mig. Man skal nok bare huske på, at den er til sofabrug fremfor til havbrug.

Og når man først har den, kan den jo også bruges som TV, filmafspiller, hjemmecomputer til mail og surf, spil skype /telefon, kamera, billedviser, mv. Det ender nok med man bliver så glad for den, at man ikke nænner udsætte den for det hårde miljø nede i båden...

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Garmin har tilbud i Nautisk udstyr butikkerne på en plotter med søkort til 4.998,-

http://n-u.dk/product/garmin-gpsmap-620-25523/

Jeg tvivler også på at sådan en IPad overlever det hårde miljø i en båd.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hejsan Sømænd.

Tak for alle jeres svar.
Jeg har nu købt den nye IPad med Wi-Fi, 3G og et minisimkort fra oister. Det er korrekt, at en plotter kan købes for de samme penge; men den kan jo kun plotte kort. Lidt af alibiet for, at investere i en I-Pad er jo for, at mor kan se lidt fjernsyn og film, mens jeg går rundt og hilser på de andre sejlere ;O))
Jeg vil i første omgang installere Isailors søkort til ca. 150 kr, i I-Paden. Dette program har jeg hørt meget godt om og 150 kr. river vel ikke bunden helt ud af budgettet. Lader til cigaretstik og Cover, har jeg også bestilt. Det hele til en sum af 5800 inde i Bilka. Derfra skal så trækkes min personalerabat på 8 %. Nu skal jeg bare hjem fra Nordsøen, så jeg kan se hvad det er jeg har smidt penge i røven på ;O))
Mvh. Gunnar.

holmeren

Hej Holmer,

Fik du så prøvet din Ipad-plotter i sommers? Levede den op til forventningerne?

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Annonce
Krak har gratis søkort

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja, det har Krak.
Men kvaliteten er bestemt ikke til sejlads. Højst til planlægning.
Krak påstår nu heller ikke andet.

Finnband
Hej

Kort og matrikelstyrelsen søger sejlere med IPAD, duelighedsbevis og selvfølgelig båd, til at afprøve elektronisk navigation og folks erfaring med det.

Så en artikel om det i magasinet som Dansk Sejlunion udgiver. Jeg har ikke selv IPAD m.m. så jeg har ikke undersøgt tilbuddet nærmere.

Mvh Finn
Hej

Der findes en app man kan vist finde et færdigt app, hvis man har en med kort og 3g i

Jeg fik afprøvet min I-Pad i sommers og jeg er ganske tilfreds. Dog oplevede jeg et par gange, at den ikke kunne finde ud af hvad der var op og ned (N/S) men det fikser man ved, at dreje Ipadenen hel omgang, så kører det igen. Jeg bruger et program som hedder I-Sailor. Kort over Danmark koster 150 kr. incl. evighedsopdatering. Det er et ganske udmærket program.

Mvh.

Holmeren.

holmeren

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis