Hvilket fyr skal jeg vælge

Hej her inde
Vi har besluttet os a vi flytte ud på landet og der er ingen fjernvarme...
huset som vi kigger på har et ælder oliefyr som trænger til at blive skiftet
så ville jeg høre jer som har en masse erfaring med fyr
hvilket fyr er bedst 
skal vi blive ved oile eller skal vi prøve fast brændsel
Da jeg er væk hver anden måned skal det kunne passe sig selv (næste da)
hvilke løsninger har i som virker 

Hernik 

Der findes ikke nogen problemer som ikke kan løses 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville umiddelbart foreslå træpillefyr, men hvis der slet ikke er nogen i huset i en måned ad gangen, dur det ikke rigtigt.
Fast brændsel, brænde, kul, koks og briketter er helt ude af billedet, da der skal fyres minimum 2-3 gange i døgnet.

Så er der vel kun varmepumper, jord eller luft tilbage, bortset fra regulær el-varme, hvis du slet ikke kan leve med et moderne, effektivt oliefyr, stillet ned på lav ydelse når huset er tomt, men med varm shunt, for at det ikke skal tære væk på no time.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis du vil have besværet med at rense fyr på 20 min. Hver 3 uge og lidt håndtering med pillesække, såmer pillefyret det helt rigtige for jer. Med en stor silo, kan fyret køre selvstændigt i hvert fald i 3 uger (jeg var i usa i efteråret, hvor min kone slet ikke rørte fyret). Derril kan monteres en varmepumpe der kobler til, hvis fyret går ud. Så er du 100 pct. Sikret. Fordelen er, at du fyrer for det halve af hvad olie koster. 2 paller piller svarer til 1000 l. Olie. En palle koster mellem 1500-2000. Bemærk dog, at du skal have en skorstensfejer til rådgive omkring skorstenstræk.

 

Uldals gode forslag ville jeg justere på. En varmepumpe er for dyr, når den ikke skal køre mere end den vil komme til i dit tilfælde.
Overvej at beholde det gamle oliefyr (eller evt et billigere nyt) som back up til pillebrænderen når du er væk. Med den sikkert lavere temperatur i huset, når du er bortrejst, vil en silo med piller holde længe, og der skal ikke bruges ret meget olie til fyret. På den måde er du også sikret mod at en flammefejl etc giver frost i huset.
En alarm, der sender en SMS til en nabo eller lignende kan være en billig og god sikring også.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Kan 100% anbefale varmepumpe. Har kun gode erfaringer også efter to meget hårde vintre!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg ville vælge en varmepumpe, det er en let løsning som klarer sig selv hele året rundt. Vi har selv et jordvarmeanlæg der opvarmer 250 m2 bolig samt yderlige 80 m2 udbygning (ikke isoleret optimalt) som står med varme på 5 måneder af året.
Der er 6 personer i familien, forbrug de sidste to år med hårde vintre er 3000 kwh pr. år, vi har fuld gulvvarme i hele huset. Dette med gulvvarme er en væsenlig faktor ved varmepumper, har du i stedet radiatorer, vil pillefyr nok give den bedste økonomi.
Annonce
"Dette med gulvvarme er en væsenlig faktor ved varmepumper, har du i stedet radiatorer, vil pillefyr nok give den bedste økonomi."
Det er altså ikke noget problem her med varmepumpe og gulvvarme, samt radiatorer!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi har gulvvarme det halve af huset MED pillefyr. No problemos

 

Okay jeg er blevet lidt kloger og dog
Jord varme passer det sig selv, for hvis det blev til pillefyr/oile fyr skulle det flyttes over i enden bygning da det pt står i køkkenet som ikke er så stort
så hvis jeg vælger jord pumpe kan den jord som de optager bruges til andet eller skal det være hegnet ind eller ligende
jeg har set at sådan anlæg koster 50000 og op efter.
Det skal lige siges at huset er gammel og skal total renoveres plus der skal bygges yderlig til
jeg takker for de mange gode råd
Henrik

Der findes ikke nogen problemer som ikke kan løses 

Nu skriver du på lds, så jeg går ud fra det er fordi du vil lave mest muligt selv ?

se evt. lidt inspirations billeder her
startede med solvarme
http://picasaweb.google.com/111362637155590747482/Solvarme#

er lige blevet færdig med at tilføje varme pumpe
http://picasaweb.google.com/111362637155590747482/Varmepumpe#

luft til vand pumpen er stort set plug&and play og det eneste du skal have indefor er en varmtvandsbeholder + en cirkulations pumpe + betjenings panel - det skulle nok kunne lade sig gøre i et køkken.
Anlægget er super billigt i drift - har den sidste uge brugt for 8 kr strøm dvs. ca. 1 kr om dagen og det passer sig selv (jeg kan dog ikke lade være med hele tiden at tjekke diverse temperature, men det kan man jo bare lade være med.)

Strømforbruget svare til at man kan have en hårtørre tændt i 15-20 minutter - prøv lige at varme et hus op med det i øjeblikket hvor mideltemperatur er ca. 11 grader og natte temperature omkrnig 7 grader.. huset svinger mellem 18-22 grader - hvilket jeg har valgt at tillade for at få mest mulig ud af solvarmen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis