Højt vandtryk på varmt brugsvand.

Hej
Sidste år fik jeg ny varmvandsbeholder(150L til fjernvarme), og har derefter haft meget højt tryk på det varme vand efter brug.
Beholderen står i kælderen og vi har badeværelser i stueplanen og 1 sal. Efter brug af varmt vand eks. et bad, lukker sikkerhedsventilen (10bar) ca. ½ L vand ud.
Jeg har læst mig til at når man lukker for det varme vand, vil det varme vand i rørene udvige sig og derfor skabe stort tryk.
Mit spørgsmål er om det kan passe at trykket skal stige så voldsom eller om der kan gøres noget, det giver en del vand på bare en uge.
Håber der sidder en klog "VVS`er" derude som kan hjælpe mig.
VH
Karsten

K.B

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh her tror jeg du har fat i den gale ende, der er rigtigt at vand udvider sig når det bliver varmt, men slet ikke i de forhold du omtaler. Det der sker når du bruger varmt vand fra varmtvands beholderen, er at der så fyldes koldt vand der ind, men det skulle slet ikke kunne give sådan et overtryk. Det kan altså godt være din ventil der ikke længere lukker ved det rette tryk. Det er set på helt nye ventiler også at de ikke holder det tryk de er opgivet til.
Tak for svaret.
Ja du har ret det kan være fejl i ventilen, selv om den er helt ny.
Men når jeg åbner for hanen, kort tid efter vi har brugt varmt vand, er der voldsom tryk på, selv hanen går stram og efter 2 sek. er trykket normal igen.
For et par uger siden sprang tilslutningsrøret af ved en hane pga. trykket, vi var heldigvis hjemme og fik lukket for hanen.
Hvis ventilen ikke holder de 10bar, skulle der vel ikke opstå det voldsomme tryk i hanerne?

K.B

Jeg tror da lige du skal tage en snak med den VVSer, der har installeret varmtvandsbeholderen. Han har vel ikke byttet om på til og afgang på beholderen? Eller sidder der en kontraventil på koldsvandsiden. Jeg har en 10 bar sikkerhedsventil og den lukker aldrig vand ud. Der plejer at være en VVSer, som nok har mere forstand på det end jeg.

fase
Kunne der sidde en luftlomme i vvb?
Hvad er egentligt problemet her?
Har du ikke noget gulvafløb siden du er opmærksom på det vand ventilen lukker ud?

Vand udvider sig ved opvarmning - ca. 4 % fra 8 °C til 100 °C, det udvider sig også ved frysning, men den tager vi en anden dag!
Udvidelsen er nogenlunde lineær dvs. 0,4 % pr. 10 °C og bruger du 4 minutter á 12 liter/ min., bruger du altså 48 liter vand med en gennemsnitstemperatur på 40 ° C. Vandet er opvarmet fra 10 °C, altså en differens på 30 °C.
1,2 % ( 3 x 0,4 %) af 48 liter er 0,58 liter.

Jeg ved ikke, men helt ved siden af er dine målinger da vist ikke, eller .....? Og det bliver selvfølgelig til vand henover et år, men jeg tvivler på du kan forandre fysikken - nyd livet, foråret og tænk på noget andet....
Tak for beregningerne og de trøstene ord fra VVS`eren.
Alle andre som har fjernvarme system oplever ikke dette vandtryk, måske en enkelt dråbe fra sikkerhedsventilen kan ske, men ikke mere?
Og ja, kontraventilen sidder på koldvandssiden, samme rør som sikkerhedsventilen, er det forkert??

K.B

Skrevet af Karsten Laursen på 01 maj 2012 15:21
Tak for beregningerne og de trøstene ord fra VVS`eren.
Alle andre som har fjernvarme system oplever ikke dette vandtryk, måske en enkelt dråbe fra sikkerhedsventilen kan ske, men ikke mere?
Og ja, kontraventilen sidder på koldvandssiden, samme rør som sikkerhedsventilen, er det forkert??


Om det er forkert, at der sidder en kontraventil på tilløbet, ved jeg ikke, men på min varmtvandsbeholder, sidder der ingen kontraventil. Jeg vil tro at VVSeren kan svare på det. Jeg har derimod en kontraventil siddende, hvor det kolde vand kommer ind i huset, og den skal være der. Hvis der er en luftlomme i din varmtvandsbeholder, vil den virke som en ekspantionsbeholder, så trykket ikke bliver så stort.

fase
Der skal altid sidde en kontraventil på tilgangen til en varmtvandsbeholder - i princippet er opvarmet vand at betragte som forurenet og det må ikke kunne trykkes tilbage i koldtvandsledningen og havne hos andre forbrugere.

Kontraventilen kan være en del af en afspærringsventil og som sådan ikke altid  helt synlig.

For år tilbage gjorde nogen (!) af og til det, at de fjernede kontraventilen (fjederen) i hanen hvis der ikke var gulvafløb i rummet hvor beholderen sad.
På den vis lod man overtrykket vandre tilbage i systemet, men det blev der sat en ret effektiv stopper for da man indførte individuel vandmåling med krav om kontraventil ved måler. Vandværkerne er nemlig heller ikke interesseret i, at vand der har været inde i din installation løber tilbage i nettet, f.eks. som følge af en hævertvirkning hvis ledningen graves over.

Hvis du kender nogen med sikkerhedsventiler der ikke drypper, så er de defekte....altså sikkerhedsventilerne. I princippet påhviler det brugeren af installationen at teste sikkerhedsventilen hvert år for ikke at der skal opstå uhensigtsmæssige lækager som følge aftrykstigninger.

Det er der ingen der gør, men det er som bekendt altid svageste led i kæden der knækker og så kan man jo tænke over hvor i den skjulte installation det mon sker!
Nu vil jeg ikke blande mig alt for meget. Men så vidt jeg husker levere "værket" eller hvad der levere vandet ca. 4bar og hvis man har en 10bars der letter hver gang ville jeg mene der var noget galt.
Jeg ved af erfaring at det kan ske at de letter en gang imellem(grundet slap fjeder), men ikke hver gang.
Har du det der hedder ringledning, altså at du har en pumpe på dit varme vand som cirkulere det?
For så kunne jeg forstille at din retur var lukket og at din pumpe havde det meget hårdt......

Det er bare et gæt. Men det kommer også meget an på hvordan hvordan det er sat. Sikkerhedsv, pumpe og kontravent. mm.

it is better to burn out than to fade away
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis