Dækker ejerskifteforsikringen dobbelt dampspærre?

Hej!

Vi har overtaget et hus, hvor 1 sal er blevet bygget i 1999 af tidligere ejer. Han er uddannet tømrer og har lavet det hele selv. Vi vælger at pille loftet ned i køkkenet og kan konstatere skimmelsvamp. i har haft en mand ude fra forsikringsselskabet, men vores mave fornemmelse siger os, at de ikke vil dække det. Han snakkede om, at det formegentlig var pga. det tidligere flade tag som huset havde.

Men her er undrer jeg mig lidt. Vi har snakket med talrige håndværkere, som påpeger en fejlkonstruktion i huset. Huset har som sagt 1.sal og der er dampspærre mellem stuen og 1.sal, samt i loftet på 1.sal. Der er altså 2 dampspærre i huset, hvilket folk fortæller os, er helt forkert lavet.

Er dette korrekt? Og selvom forsikringsselskabet måske siger, at skaden er sket før 1999 pga. det tidligere flade tag, kan man så sige, at huset har en fejlkonstruktion som vil medføre skade, som de derfor er nød til at dække?

Loftet i stuen er tydeligvis blevet lavet i 1999 da 1.sal blev påført. Der er brugt materialer der ikke var muligt at få i 1965. Derudover står køkkenet i stueplan stadig med det gamle loft fra 1965. Det er med pus og de der små halmstrø, eller hvad de nu hedder Derfor tænker jeg, at når tidligere ejer nu har haft hele loftet nede i stueplan, så har han vel også udbedret eventuelle skader.

Vi får besked fra forsikringsselskabet i denne uge, men har valgt, ikke at acceptere et hvert svar. Vi regner med, at få en mand ud og kigge på loftet. En mand der kan fortælle os, om dette ER en konstruktionsfejl og om det er noget forsikringsselskabet SKAL dække. Men vi er i tvivl om det skal være en byggesagkyndig, eller hvem ville være bedst til at kigge på sagen? Herefter sætter vi naturligvis en advokat på sagen.

Det blev en langt smørre

Opridset; Er der en fejlkonstruktion og skal forsikringsselskabet dække dette?
               Hvem ville være bedst at få ud og kigge på sagen?

Håber på jeres hjælp og takker på forhånd!

MVH Rage
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At der er dampspærre melem stuen og førstesal, og dampspærre i loftet på første sal, er ikke det man kalder dobbelt dampspærre, dobbelt dampspærre er når der er 2 dampspærre i f.eks et loft, så fugt er spærret inde mellem de 2 dampspærre.

Der er ingen grund til dampspærre mellem stuen og 1 sal, men den burde heller ikke skade, når både stuen og 1 sal er opvarmet er der ikke nogen "kold" side, derfor ingen kondens..

tvivler på forsikringen dækker det pga. den ekstra dampspærre, da de vil vurdere at den ikke er årsag til svampen.
Der skal ikke være dampspærre i en etageadskillelse - maximalt en dampbremse (hygrodiode) - om det så var opfundet i 99 ved jeg ikke.

Check om det gamle flade tag er blevet fjernet da han lavede overetagen (det var det ikke her).

I fald det ikke er fjernet eller tilstrækkeligt perforeret i fladen (eller i skunk-sider) til ventilation er der dobbelt dampspærre i etageadskillelsen - der skal etableres ventilation igennem denne og så forsvinder jeres skimmelsvamp også - afhængigt af mængden ville jeg også få lavet en prøve for diverse typer hussvamp (og vente på svar!) inden i lukker loftet af igen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 30 apr 2012 22:43
Der skal ikke være dampspærre i en etageadskillelse - maximalt en dampbremse (hygrodiode) - om det så var opfundet i 99 ved jeg ikke.

Check om det gamle flade tag er blevet fjernet da han lavede overetagen (det var det ikke her).

I fald det ikke er fjernet eller tilstrækkeligt perforeret i fladen (eller i skunk-sider) til ventilation er der dobbelt dampspærre i etageadskillelsen - der skal etableres ventilation igennem denne og så forsvinder jeres skimmelsvamp også - afhængigt af mængden ville jeg også få lavet en prøve for diverse typer hussvamp (og vente på svar!) inden i lukker loftet af igen.

/BOFH

Der skal maturligvis ikke være en dampspærre mellem stuen og 1 sal, men da det tidligere har fungeret som taget har der været en dampspærre og de har næppe gidet og pille hele loftet ned for at fjerne den når de har vurderet den er uden betydning.

Hvis den oprindelige tagbeklædning ikke er fjernet(og naturligvis ikke udluftet mellem dampspærren og det, da det er en indre del af huset) så er det helt klart en konstruktionsfejl, men hvis de har loftbrædderne nede i køkkenet har de vel kigget om det gamle tag stadig er der..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis