El-installationer. Spænding i "jorden"

Jeg har en almindelig billig polsøger.

Med den kan jeg konstaterer at der er spænding i "jordlederen". GG-leder.
Der er i øvrigt også lidt spænding på stort set alle andre metaldele i sikringsskabet.

Jeg har 2 lysgrupper, og altså 2 sikringelementer eller "-blokke" med alm. 10 A sikringer. (Anno 1978)
Når jeg slukker den ene af de 2 sikringsgrupper, lyser min polsøger væsentligt mindre når jeg holder den på GG-ledern. (Spændingen/amperne/ strømmen eller hvad det kaldes - reduceres????)

1. Er det udtryk for at der er "overgang" et eller andet sted. F.eks. fugt eller rustdannelse i en stikkontakt eller loftudtag måske?
2. Eller hvad?
3. Hvordan finder jeg fejlen? Udelukkende ved hjælp af min polsøger og relativt beskedent personligt mod.
4. Og må jeg idet hele taget løsne ledninger i sikringsskabet?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt mener jeg Aldrig man skasl bruge en polsøger... Afhænging af hvad det er for og hvor følsom den, synes jeg næsten altid man kan få den til at lyse...

Hvorfor er det du er gået igang med at måle, er relæ't slået fra, eller bare af nysgerrighed ;-)

Og nej, du må ikke rode i din gruppetavle. Du må skifte sikring og det er det

Modsat mener jeg at det dog er bedre at bruge en polsøger - end at føle sig frem. >)

"Målingen" er foranlediget af pludselige udfald på HFI-relæet.
Uden at der var nogen umiddelbar forklarlig grund til det.
Og så er der jo ikke meget andet at gøre end at trykke på alle knapperne.
Skrevet af Sitting Bull på 29 apr 2012 14:14
Jeg har en almindelig billig polsøger.
Som du tager med på genbrug og afleverer i containeren til elektronikaffald. En polsøger skal bruges med stor omtanke og viden om hvor lidt, der skal til for, at den kan lyse ganske lidt.

Med den kan jeg konstaterer at der er spænding i "jordlederen". Gul/Grøn (PE)-leder.
Der er i øvrigt også lidt spænding på stort set alle andre metaldele i sikringsskabet.

Jeg har 2 lysgrupper, og altså 2 sikringelementer eller "-blokke" med alm. 10 A sikringer. (Anno 1978)
Når jeg slukker den ene af de 2 sikringsgrupper, lyser min polsøger væsentligt mindre når jeg holder den på GG-ledern. (Spændingen/amperne/ strømmen eller hvad det kaldes - reduceres????)

1. Er det udtryk for at der er "overgang" et eller andet sted. F.eks. fugt eller rustdannelse i en stikkontakt eller loftudtag måske?
Nej det er absolut ikke tegn, på at der er overgang et eller andet sted.

2. Eller hvad?
Din polsøger kan du få til at lyse på næsten hvad som helst. Hvis du endelig vil bruge din polsøger til at finde spændingsførende ledninger, skal du sætte den ene ende af polsøgeren på den ledning, du vil undersøge og så sætter du en finger på nullen, hvis polsøgeren nu lyser kraftigere op, er der spænding på den leder du vil undersøge.

3. Hvordan finder jeg fejlen? Udelukkende ved hjælp af min polsøger og relativt beskedent personligt mod.
Hvis du vil finde fejl, skal du have kendskab til måleteknik. Du skal også have de nødvendige instrumenter og kendskab til brugen af dem.

4. Og må jeg idet hele taget løsne ledninger i sikringsskabet?
Nej du må ikke løsne ledninger i sikringsskabet/gruppetavlen, men med den rette målemetode og instrument kan målingerne udføres uden at løsne ledninger. Et insrument, som kan udføre de nødvendige målinger, kan du købe for små 10.000 kr.



fase
En polsøger lyser næsten på alt , det du måler er induktiv spænding .........men jordledningen burde ikke lyse...

   elektriker fra jævnstrømmens tid

Tak for dit kontante svar, S. Fabrin.
Mine svar kan også være overdrevent belærende og arrogante. Så det er kun rimeligt at jeg får lidt fra samme skuffe.

Men hvis jeg nu finder fejlen - uanset om det er en overgang eller ej - ved hjælp af min polsøger!
Er det så iorden med dig?

Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 30 apr 2012 21:27

Tak for dit kontante svar, S. Fabrin.
Mine svar kan også være overdrevent belærende og arrogante. Så det er kun rimeligt at jeg får lidt fra samme skuffe.

Nu var det ikke meningen at være hverken belærende eller arrogant i mit svar, men jeg tog dit spørgsmål, som om du ikke var overmåde kendt med el-installationer. Derfor et svar, hvor det så at sige var skåret ud i pap.

Men hvis jeg nu finder fejlen - uanset om det er en overgang eller ej - ved hjælp af min polsøger!
Er det så iorden med dig?
Ja altså for min skyld kan du bruge hvad som helst til at fejlfinde med. Men min erfaring er at fejlfinding med en polsøger er halsløs gerning. Det skriver jeg ud fra en del års erfaring med el. Jeg vil jo foreslå, at du køber dig i det mindste et hæderligt voltmeter til at måle med. At jeg har angivet en pris på et instrument 10.000 kr. kommer af at det sidste instrument, jeg købte, kostede den sum.




fase
Hvis du endelig skal lede efter en jordfejl så skal du bruge en megger... Mener Greenline har en til 2000 kr... Men udover det skal man osse vide hvordan den bruges ;-)

Typisk hvis hpfi slår fra skyldes det vand i den udvendige inst eller din opvaske/vaskemaskine....
Skrevet af marmada på 01 maj 2012 08:25
Hvis du endelig skal lede efter en jordfejl så skal du bruge en megger... Mener Greenline har en til 2000 kr... Men udover det skal man osse vide hvordan den bruges ;-)

Typisk hvis hpfi slår fra skyldes det vand i den udvendige inst eller din opvaske/vaskemaskine....


Det er min erfaring, at hfi relæer af ældre typer kan finde på at koble ud uden påviselig grund. Disse udfald kan forminskes ved at skifte til hpfi relæ. Grunden til, at der med polsøgeren vises en spænding kan også skyldes overgangsmodstand i jordledningen, som højst må være 1666 Ω. Det kan beregnes at måle spændingen over jordledningen ved en strøm på 30 mA. Dette er ikke så meget skrevet til marmada som til sitting bull.

fase
Fair nok

Men den erfaring vi oftes har gjort er at mange af de gamle hfi relæer slet ik kobler fra når vi laver en inst test på dem...
Og igen, så er polsøgeren bare ik egnet til fejlfinding ;-)

Afhængig af årgang på relæet, vil det være bedst at få lavet en test af denne + megget din inst efter for at se efter om der stadig er overgang... Af en Aut elinstalatør


Tak for svar.
Som givetvis er helt korrekte.

Men idet jeg kun har en fejl på min el-installation ca. hvert 5 år så tror jeg nok at jeg begrænser min investering i elektriker-værktøj - til omtalte polsøger.

Men ellers kredit til Marmade. Fejlen var at finde i et INDVENDIGT lampeudtag, formodentlig foranlediget af indtrængende fugt i forb. med tagarbejde.
Derimod har jeg aldrig oplevet el-fejl grundet vand i opvaske/vaskemaskinen. Måske fordi hun primært drives af dårlig samvittighed.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis