Udfræsning af rille i murstensvæg

 I forbindelse med at vi skal have pudset huset vil jeg benytte lejligheden til at fjerne alle de ledninger vi har udenpå huset (telefon, kabeltv, el til garage osv.). I samme forbindelse tænkte jeg på at skære et spor i hele husets højde, fra sokkel til toppen af muren, for at føre antenne og telefonledning denne vej til 1. salen. p.t. er disse af tidligere ejer ført op indenfo,r (ikke skjult) og det er ikke muligt at skjule dem uden at skulle til at skære i muren indenfor, hvilket jeg (vi) ikke er specielt interesseret i. 
Det jeg gerne vi høre om, er om der der nogen særlig risiko forbundet med at fræse et lodret spor på ca. 30x30 mm fra 10 cm nede på soklen til toppen af muren (lige under gavlen, træbeklædt) og indmure en 20mm flexslange i rillen (med cementpuds).
Muren bliver efterfølgende pudset med en netarmeret puds (STO).
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ingen input ??
Nu er jeg hverken murer eller byggesagkyndig, men kun elektriker og umiddelbart kan jeg ikke se du på nogen måde skulle svække eller gøre skade på konstruktionen. Du pudser det jo op igen.

Når man reparerer revner i en sokkel hakker eller skærer man jo revnerne op til nogle centimeters bredde og dybde og pudser det op igen og det er jo tæt nok.

Jeg kan ikke forestille mig at sådan en rille skulle svække din mur i sådan en grad at den kan styrte sammen...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det er jeg heller ikke: hverken murer eller byggesagkyndig.

Men en svækkelse af murværket sker der. 3 cm af en stenbredde på 11 cm = godtnok kun ca. 27,27%. Men alligevel.

Påvirkningerne er langt større udv. på en mur - end indvendig.

Der er andre løsninger.

Evt. at trække et tomrør inde i hulmuren eller en installationskanal udvendig på muren.

Hvis du vælger rillefræseløsningen så bør du armere pudsen i området ved røret.

Tomrør i hulmuren - Ikke muligt.
Installationskabel udvendigt - Det er jo netop udvendige rør/kabler jeg vil undgå, det ser ud af H....... til :-)
Pudsen er en netarmeret puds.
Kan man evt. lægge dobbelt net (dvs. puds-net-puds-net-puds) i området med rillen?
Kan ikke lige se hvad problemet skulle være, hvis det var en vandret rille kunne det godt være et problem, men når det er lodret kan jeg ikke se det, der er jo ofte folk der skære ud til nye døre og vinduer i et hus, og det er trods alt en noget større sag end en tynd rille.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis