Nedtagning af skorsten i mursten

Jeg har en muret skorsten som ikke er i brug (er helt lukket til). Nu står jeg i den situation at jeg overvejer solceller men skorstenen skygger... Kan/må man bare pille skorstenen ned mursten for mursten indtil jeg er under tagniveau og så smække en ny tagplade oven på?

Pft.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det skulle der ikke være problemer i
Det kræver dog, du har sikker adgang til skorstenen...
mvh jens

 

Sikker adgang til skorsten?
Det er et et plans hus med 24 graders taghældning. Jeg havde forestillet mig at stå på dette og hakke murstenene af en efter en. Den indvendige del (den under tagniveau) rører jeg ikke ved.
I følge "bonderøven" er mursten i en skorsten farligt affald pga. sod, og skal bortskaffes som sådant.

Der kan være lokalplaner, som forbyder at skorstene fjernes. Jeg er selv underlagt en sådan, men bor også i et ældre bevaringsværdigt hus.

Tror du skal mure en ’prop’ i afslutningen, ellers kan der komme til at lugte af sur sod i hele huset.

Det er rigtigt at man ikke bare kan aflevere skorstens rester som alm muraffald.
Jeg spurgte engang pænt AVV om jeg måtte smide skorstenen i kontaineren som jeg havde fået stillet ud til beton tagsten. Det måtte jeg bestemt ikke. Efter en bemærkning om at det så nok ville gøre god gavn i naboens skovvej, fik jeg lov til at smide det i kontaineren. Det var trods alt nemmere.


 

Hvis du er sikker på at du ikke skal bruge den mere, så lukker du inspektions lugen til og så sætter du dig på taget med en klaphammer også kaldet en muggert. klapper til stenene til de falder ned i skorstenen.
Færdig arbejde!

it is better to burn out than to fade away
Annonce
Det er forbløffende få sten, der kan være inde i skorstenshullet, Gasse.
Jeg håbede i sin tid, at jeg blot kunne slippe af med skidtet på den måde, men ak, det fik hurtigt en ende.
Senere blev jeg enig med mig selv om, at jeg hellere måtte rive hele lortet ud og bygge nyt, idet jeg var bange for gammel, sur løbesod.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg tror jeg er blevet enig med mig selv om at jeg hyrer en til at gøre det, og han får ikke lov at smide stenene i skorstenen.
Skrevet af Decollage på 02 maj 2012 18:07

Tror du skal mure en ’prop’ i afslutningen, ellers kan der komme til at lugte af sur sod i hele huset.

Det er rigtigt at man ikke bare kan aflevere skorstens rester som alm muraffald.
Jeg spurgte engang pænt AVV om jeg måtte smide skorstenen i kontaineren som jeg havde fået stillet ud til beton tagsten. Det måtte jeg bestemt ikke. Efter en bemærkning om at det så nok ville gøre god gavn i naboens skovvej, fik jeg lov til at smide det i kontaineren. Det var trods alt nemmere.


Det er ikke underligt, at der igen og igen bliver strammet op med tilsyn - også hos private.
hvorfor i alverden skal der altid være nogen som er så egoistiske at de bare dumper hvad som helst hvor det passer dem?


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis