Fjernvarme direkte gulvarme nedkøling

Hej 
Jeg har et nyt flisegulv i hele stueetagen(60kvm) godt isoleret med 300mm styrolit/flamingo og gulvvarme over det hele. 
Gulvvarmen er koblet direkte til fjernvarmen, via pumpeshunt systemet i linket herunder:

http://www.vvs-grossisten.dk/index/...rme-p44807 

Den eneste forskel er at det er en to-kreds og at der ikke er elektronisk styring til.

Mit problem er, at jeg ikke kan stille temperaturen ned til et acceptabelt niveau.
Man burde jo kunne indstille temperaturen via termostatventilen, men det lader ikke til at være tilstrækkeligt.
Selvom jeg stiller den helt ned til 1/2 på en skala fra 1-6 ender rumtemperaturen op på 23 grader med stigende tendens. Og forbruget er alt for højt.
Selvom jeg lukker helt for ventilen er der stadig et forbrug pga. pumpen trækker det igennem alligevel. Det er først når ventil og pumpe er lukket/slukket at forbruget et nul. 

Ventilerne for de enkelte kredse har jeg stillet så flowet er ca 1/2 styrke.
Jeg syntes det er ligemeget hvad jeg gør, jeg kan simpelthen ikke stille varmen lavt nok.

Nogen der kan hjælpe?
Jeg har læst lidt forskellige steder om at man måske kan få en elleranden form for fjernvarme returtermostatventil der lukker for returløbet til fjernvarmen når den er over et vis temperatur.
Kunne jeg bruge sådan en til gulvarmesystemet? Og hvis ja må I gerne give et link dertil.

Hilsen Christian45

 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder da godt nok underligt hvis du heller ikke kan stille flovet på pumpen, så denne giver mindre. Jeg syntes du skulle få fat i en proff. vvs mand der kunne komme og tjekke systemet. Måske skal der indstaleres noget på dit anlæg der gør det nemmere at justerer, det har altså også noget at sige hvor tæt du bor på forsynings selskabet.
Pumpen har 3 hastigheder, jeg kører med den laveste.
Jeg bor rimelig tæt på fjernvarmen fra hovedledningen ind til mit anlæg er der ca 5 meter.
Fjernvarmeværket sender 74 grader varmt vand ud fra værket. Når det rammer mit anlæg er det 70 grader. 

Jeg mener det er frostsikringen på termostatventilen der gør at pumpen kan få noget igennem selv om den er lukket mens pumpen kører.

Systemet er godkendt af fjernvarmeinstallatøren, der bare mente at jeg skulle bruge noget tid på at indstille det. Men umiddelbart kan jeg ikke få rum temperaturen langt nok ned.

Man kan jo også få elektronisk styring med rumfølere der åbner og lukker for de enkelte kredse.
Men det har jeg valgt ikke at have.

Hvis i mener jeg ikke har overset et eller andet er mit spørgsmål om i kan henvise mig til en  slags fjernvarme returtermostatventil der lukker for returløbet til fjernvarmen når den er over en vis temperatur. Og om i har erfaring med sådan en.
Kunne jeg bruge sådan en kun til gulvarmesystemet? Og hvis ja må I gerne give et link dertil.

Hilsen Christian45 
Der findes jo Nilventiler, de er almindeligvis anbragt på afgange af radiatorer. De hindre at vandet løber for hurtigt igennem radiatoren. Det må kunne arangeres på din gulvvarme også.
Jeg er ikke i stand til at åbne dit link, men for at starte med det sidste først;

Dit problem er at du ikke kan styre fremløbstempetaturen - det løser man ikke ved at begrænse returtemperaturen. En returventil forhindrer jo ikke, at du får fjernvarmevand med den fulde temperatur (70 gr.) ind i gulvet.

Flowet på dine kredse skal ikke stå på halv styrke - de skal indreguleres efter mængden, tryk og gulvtype, det andet giver dårlig økonomi og komfort.

Visse termostatventiler kan ikke lukke, hvis differenstrykket på fjernvarmen er højt - du skriver at du er tæt på fjernvarmen? Hvis det er værket du mener er der naturligt stor forskel på frem og returtryk og det skal fikses via en trykdifferensregulator eller en termostat, der magter det.

Din termostatventil kan også være defekt.... selvom den er ny! Det er set mange gange..

Det lyder som om den pumpe bare 'kører' med uanset hvad du gør - det er også naturligt på anlæg med høj trykdifferens, det kan være værkets pumpe, der driver vandet rundt i dine rør og den er sikkert en hel del større end din pumpe.
Dermed ødelægges både komfort og økonomi...

Hvis differenstrykket IKKE er et problem er noget i shunten defekt eller ikke stillet korrekt. Mange shunte har desuden et omløb som kan tilsikre opblanding - de står typisk helt lukket ab fabrik - hvad gør din?

Har din shunt et By Pass? Når ventilen ikke lukker, løber vandet den vej rundt og uafkølet ud!

Tak for svaret 

Ja du har ret i linket ikke virker, det må skyldes måden deres side er opbygget på.
Men i venstremenuen på http://www.vvs-grossisten.dk 
kan man gå til:
Varme-->Gulvvarme-->SAS Gulvvarmesæt-->Gulvvarme til fjernvarme. Og der vælge en 2-kreds.

Flowet på største kreds skal stå på fuld, og næste kreds skal indreguleres efter størrelse, hvilket jeg også havde først, men forsøgte bare forskellige reguleringsformer.

Fjernvarmeværket ligger vel 1km væk, men selve fjernvarme hovedåren ligger 5m væk.
På systemet er der monteret en trykdifferensregulator.

Termostatventilen kan jo lukke når pumpen er slukket, så jeg går udfra den virker.

Det du siger med at shuntomløbet kan være lukket giver mening for mig.
Jeg troede bare det var aftapnings haner men det kan da godt være de er haner der lukker omløbet og er lukket fra fabrikken.
Kan du se på produktet hvad de er til?

Håber du kan finde produktet.
Ser frem til at høre videre 
Har lige undersøgt de to haner på manifolden og det ser ud til at det bare er aftapning og udluftning.
Det ser ikke ud som om der er noget at stille på i blandesløjfen, så er lidt på bar bund igen.
Man kunne vel forestille sig at pumpen kombineret med trykket fra fjernvarmen er for meget for termostatventilen, der så lukker for meget varmt vand ind?

Hvis man begrænser returløbsvandet til eks. 20 grader, skal det jo stå i længere tid og køle ned, og så længe der er lukket for returløbet kan der jo ikke komme mere varmt vand ind, så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle hjælpe. Som det er nu løber det ud ved ca 30 grader.

Se også svar ovenover.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis