lav selv en trappe

Hej jeg vil høre om der er nogen forslag til hvordan og i hvilken materiale jeg selv laver en trappe der skal være  2.45 høj. Trappen skal være børnevenlig. Der er en væg den kan bygges op af til en hems. Den skulle gerne holde i rigtig mange.
Eller bare et godt link...tak og fortsat en go dag. 
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Goggel på (træ)trapper.

Lots of hitts!
ok, det prøver jeg lige.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har lavet en trappe til min datters hems (ja børneværelse...) udført som med dobbeltfunktion i en kombi af trappe og reol. Meget børnevenlig... og udnytter pladsen 100%.
reol bygget i mdf-plader, hvor reolen der er bredes nederst, hvor man går ovenpå reolens hylder.
/jens
Vi skal da se nogle billeder Jens Holm!
Ja - selvfølgelig - mit kamera er bare lige i udu - prøver at se hvad jeg kan fixe - og om jeg kan finde ud af at uploade...
Vender stærkt tilbage..
/jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Til inspiration - her er den hemsetrappe jeg har bygget til min datters hems..
Er bygget i MDFplader og er kombi af reol og trappe - her er højden ca. 210 cm og 9 trin á ca 23 cm højde.
Nr. 2 trin er lidt større og bruges også til at sidde på som ekstra plads ved siden af skrivebordet.
/jens


Beklager JensHolm.

Men:
Det er noget af det værste trappe-konstruktion jeg nogensinde har set!
Ingen håndliste eller andet at gribe fat i - på væggen.
En alt for spinkel konstruktion.

Hvor mange tænder mon din datter får slået ud når hun ramler ned i den glasplade?

Husk lige at få regnet trappen rigtigt. Dvs grund og stigning skal passe, jeg har lige været ude og lave en helt ny trappe om til en terrasse der var regnet forkert, den var frygtelig at gå på og selvom den kun var 1 år gammel, var det bare forfra.

http://www.lyrk.dk

Jeg lavede en trappe til kælderen for et par år siden af spærtræ og 40mm bordplader.

Erfaringer:
1) Der er kommet et par årerevner i vangerne, så alm spærtræ er tilsyneladende ikke optimal.
2) Efter noget regneri og eksperimentering fik jeg lavet en skabelon/styr til at fræse fordybninger til trin i vangerne (det heder vist en ko?). Det var lidt bøvlet. Vil nok prøve at finde et rigtigt værktøj hvis jeg skulle gøre det igen.
3) Vær opmærksom på vægt. Jeg kunne knap løfte den da den var samlet.

Men bortset fra disse erfaringer er jeg rigtig glad for resultatet.


 

Skrevet af Sitting Bull på 26 apr 2012 12:25

Beklager JensHolm.

Men:
Det er noget af det værste trappe-konstruktion jeg nogensinde har set!
Ingen håndliste eller andet at gribe fat i - på væggen.
En alt for spinkel konstruktion.

Hvor mange tænder mon din datter får slået ud når hun ramler ned i den glasplade?



Må give Sitting bull ret. Et frit fald fra 2.1 meter kan få meget alvorlige konsekvenser. Et barn med en kropsvægt på 25 kg rammer gulvet med en vægt svarende til 625 kg ved et frit fald på 2 meter. Eksempelvis siger loven om klatre tårne på legepladser (med stødabsorberende underlag) at der skal være rækværk på minimum 0.7 meter ved en fald risiko startende ved en højde på kun 0.6 meter. At forestille sig et barn falde bag over fra hemsen eller trappen giver mig kuldegysninger. Jeg ville bruge de sidste hundrede lapper på et sikkert rækværk på både hems og trappe. Det skylder vi de små.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også