Brugt regnvandstønde - hvilke forholdsregler?

Hej alle

Jeg har fundet nogle af de blå 200 liters tønder, som har været brugt til opbevaring af vaskemiddel.

Jeg havde egentlig tanke på at bruge dem til regnvand og vanding af køkkenhave og højbede, men nu er jeg kommet i tvivl om der er en god idé? De har jo været brugt til opbevaring af vaskemiddel og man kan vel ikke rengøre dem ordentligt eller hvordan?

Jeg er jo ikke interesseret i at spise gulerødder med bismag af vaskemiddel eller som i det hele taget indeholder vaskemiddel. 

Hvad er jeres erfaring med brugte regnvandtønder? 

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dan.

Sender lige et link til en artikel vedrørende brugen af regnvand i køkkenhaven. Det bør du holde dig fra!

http://www.bolius.dk/alt-om/vand/artikel/det-kan-du-bruge-vand-fra-regnvandstoenden-til/

Det fikser jeg...
Ang. restsæbe, så lad regnvandet fylde den op og tøm den så ud på græsset, indtil det ikke skummer mere PLUS en 3-4 gange mere. Græsset burde ikke tage skade af det. Den metode har jeg brugt på 2*1000l.

Det regnvand bruger jeg godtnok bla. til en siveslange imellem kartofelrækkerne. Men ikke til salat og andet, som ikke er dækket af jord.

Men den ovenstående artikel, har da fået mig til at tænke over den praksis. Nu må vi se.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg syntes at artiklen er lidt underlig. Den anbefaler at man ikke bruger rengvand til noget der kan spises, men samtidig er det godt til fisk. Hvis vandet er rent nok til at anbefale det til akvariefisk, vil jeg mene at det også må være rent nok til at vande en køkkenhave.

Men det afhænger vel også af hvad det er for et tag. På vores hus har vi aspest tag, og derfra vil jeg ikke opsamle vand til køkkenhaven. På skuret har vi et ståltag, hvorfra jeg opsamler mere vand end jeg kan nå at bruge, og det bliver brugt til både roser, stauder, drivhus og køkkenhave.

Det kan godt være at det bare er mig der er for uvidende om hvad der kan frigives fra taget til vandet, men indtil videre er det i hvert fald sådan jeg bruger mit opsamlede vand.

Det med at der er fugleklatter på taget, syntes jeg også virker underligt, for det er der også i de fleste køkkenhaver jeg har set. Det er de færreste der overdækker deres køkkenhaver så fuglene ikke kan klatte der.

Min regnvandsbeholder ved jeg ikke hvad har været brugt til, men jeg spulede den indvendigt med haveslangen først. Derefter lod jeg den blive fyldt 3 gange inden jeg begyndte at bruge af vandet. Det første år brugte jeg ikke noget af det opsamlede vand i nærheden af spiselige planter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis