Løbesod i skorsten

Jeg havde besøg af skorstensfejeren i dag, han mente der er begyndende løbesod.
Der er sat en isokern i skorstenen, for én del år siden, den er stadigvæk helt intakt.
Det er nok ingen tvivl om, det skyldes jeg fik et andet oliefyr, for godt et års tid siden.Det er ikke et kondenserende, det er et Baxi mk3.

Der er kun oliefyret tilsluttet til skorstenen, som jeg lige husker er der en røg temperatur på 120 gr.

Nu sælger skorstensfejeren tilfældigvis stålforinger, som han talte meget varmt for

Vil en Skorstens hat hjælpe?
Hvad problemer kan det give, når der er isokern?

mvh jens
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har en bekendt der havde samme problem
Han fik skiftet det gamle olie fyr med et nyt , og soden stod ud i lårfede stråler æ
Det gamle fyr havde både en højre røgtemp og der var ikke den der trækstopper i brænderen ,

Løsningen blev en trækstabilisator sat på røgrøret , efter der kom træk ignem skorstenen hele tiden , kan den holde selv tør og fin.

Det gir dog et varmetab fra rummet hvor fyret står

Skorstenshætte tror jeg ikke hjælper, men ved det ikke

Hvad siger skorstensfejeren ? Edit ja det så jeg så nu :-)
Jooo men der er da ingen tvivl om at stål røret virker ,,, dog noget af en udskrivning

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Hejsa

jeg er skorstensfejer, men sælger ikke stålforinger.

Jeg vil ikke sætte en trækstablisator i en skorsten der kun bruges til et oliefyr da der vil være en risiko for at der kan trække kulilte ud i rummet hvor fyret står.

jeg ville bede fejeren om et tilbud på en stålforing med kondensafløb og så spørger en eller to andre leverandøre af stålforinger

jesper

 PS staver som en ko på glatis kan ikke gøre for det og komma og puntum må du lige selv sætte de ligger her ...........  ,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvad sker der egentlig, ved der er løbesod, når der er en isokern i?

Sådan en rustfri stålforing, burde vel være rimelig nemt for en øvet Gør Det Selv'er?
evt sådan en her, med afløb i bunden-
http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=1051

mvh jens
Nå fik snakket med skorstenfejeren, i går fredag.
Han mente ø80 mm rør var mest optimalt, men max ø100 mm.
Det var ikke noget problem, at lave det selv.
Han ville gerne hvis der kom renselem (med kondens afløb) i bunden af skorstenen, det passer fint der sidder der en renselåge nu.
Jeg var oppe at inspisere problemet, det så nu ikke så slemt ud, men den var da lidt fedtet.

Så jeg sætter nok en foring i.
Alternativt kunne jeg jo sætte en stålskorsten op, det er ikke væsentlig dyre...

mvh jens
Så satte jeg en 80 mm rustfri stålforing i i dag, det tog knap 6 timer.
Det mest besværlige var at bore et ø112 mm hul i skorstenen, da den nye murbøsning var støre end den gamle.
Selvom skorstenen har to små knæk på 7 gr, og med en 150mm isokern, kunne jeg fint sænke et lige rør ned.
Det er samlet af 1 meter stykker, så det kunne give sig lidt, selvom der er en centreringsfidus, for hver meter.
Det kostede alt i alt godt 4000 kr.
mvh jens
Annonce
Satte du så kondensafløb i? og i givet fald, hvordan er det så udformet?

Jeg stod selv med samme overvejelse for 15 år siden, da jeg lavede en form for central udsugning fra bl.a. køkkenemhætte op gennem en skorsten, der var foret med plastickloakrør. Jeg undlod afløb og det har aldrig givet mig problemer, heldigvis!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er en afløbstud i bunden til kondensafløb, og jeg har boret hul ind til fyret, hvor der er et afløb, som det kan sættet til, så det er bare at montere en slange.
Men nu vil jeg lige se om der kommer noget, inden jeg laver afløbet færdigt.

mvh jens

Den fik lige lidt extra tætning, for at være helt sikker på den er tæt.

Det bliver spændende at se, hvilken suppe der evt. kan komme ud af det!
Jeg ville nok også lige vente og se, hvad der måtte ske.

Med venlig hilsen
ktm

 

Stålforing er nok den bedste løsning. Men hvis man har løbesod i skorsten kan man skrue op for luften og det vil hæve røggas temp. hvilket vil tørre skorsten. Forstår ikke hvorfor 120grader ikke er nok, når du har isokern. Er skorsten meget høj?
Røgen skal jo bare slippe inden "dugpunkt"

it is better to burn out than to fade away
Nej skorstenen er kun 4,8 meter høj, og fra røgrøret og op er 3,4 meter.
Nu var der jo heller ikke, ret meget løbesod.
Men med en 150mm isokern, nedsættes luftflowet jo en del, når fyret køre ud i et 80mm rør i skorstenen.
Jeg var ved at overveje at hæve røgtemperaturen. meeen med de oliepriser

Men nu sidder der en 80mm rustfri stålforing, så kommer der da ikke mere løbesod

Umidelbart kommer der ikke kondensvand, ned i bunden til afløbet, men står man oppe på taget, og kikker ned i foringen, når fyret køre, kommer der kondens i det øverste stykke, men mon ikke det fordamper inden det når bunden?
mvh jens
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis