Dispentation til beboelse i skel ??

Hej har sådan et vinkel hus hvor den ene ende ligger i skel og derfor må det opstødende værelse ikke bruges til beboelse skel slutter 1,70 inde i værelset som er 3.80 bredt.    Nu tænke jeg på og prøve og søge dispentation til at bruge det som beboelse (rummet  stå som udhus nu ) der er ingen problem med at leve op til brandkrav det er en 25 cm tyk murstensvæg uden hulmur der kommer 25cm isolering på ydersiden og der er ingen udhæng .sternbrædde bliver udskiftet til eternit. indevendig er der limet brandgips så vil mene det skulle gå for brandsikker/ /  Men er det muligt og få . Er der evt nogen med erfaring der kan fortælle mig hvad jeg skal skrive eller formulere mig/ skal jeg lægge vægt evt gå meget i dybde med brandkravet. eller hur. for at få størst chance for at de godtager den ???
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke det er fint, som du foreslår.
Dog må der nok ikke være vinduer, men det ved jeg jo ikke om der er.....mvh jens

Ud over kommunens velsignelse, er det svært ikke at inddrage naboen på den ene eller anden måde. I teorien kan du løse problemet på flere måder men mest brugt er nok:
  • Du kan købe en strimmel af naboens grund og dermed flytte det "matrikulære skel"
  • Hvis der på naboejendommen kan tinglyses et såkaldt "byggeretligt skel"

Et byggeretligt skel vil principielt erstatte det egentlige skel og tinglysning af et byggeretligt skel kan opfattes som et alternativ til at købe en strimmel jord af naboejendommen.

Kommunens tekniske forvaltning kan sagtens være venligt stemt, men de skal jo også overholde loven og har samtidig sikkert en naturlig frygt for at en evt. dispensation skal danne præcedens. Det nemmeste for dem er selvfølgelig blot at slå beklagende ud med armene


/bjørn

Kan desværre kun inddrage naboen hvis det drejer sig om at han skal give tilladelse. så tror desværre heller ikke at jeg for lov. Er det muligt om søge på en måde så man må have det som beboelse men bare ikke må sove der. Problemet er jo lidt at det stå som udhus må jeg ikke have gulvvarme og bruge det som rigtigt rum . Men vil gerne lave superfedt kontor / spille rum derinde med gulvet osv osv
Lad helt være med at søge noget som helst. For det kan jo være svært at se formålet.
Kan du ikke blot bruge rummet som det er nu?

Det er meget forskelligt hvordan kommuner håndterer dispensationsmulighederne. Fordi kommunerne jo har muligheden for at sige nej - eller ja.
Her i Århus uddeles dispensationer med rund hånd. Overbebyggelse af grunden, for tæt på skel, osv. I andre kommuner ville man måske sige nej til præcis samme dispensationsansøgning.
Problemet er bare når man skal sælge ! og har det bedst når tingene er lovlige
Så flytter du computeren ud, piller spillemaskinerne ned og fylder rummet op med ragelse. Så er der ingen der kan se hvad du har brugt det til !

Er det for at kunne sælge nogle flere m2 beboelse, er det jo en lidt anden sag -og så kommer du jo nok ikke ud over at skulle dele en pils eller to med naboen over hækken  hvilket jo nok kunne være en fin ide sådan som jeg tyder et af dine tidligere svar
Rigtigt at tingene skal være lovlige ved salg.
Men er de ikke det nu?
I modsat fald kan du vente med at gøre noget ved det indtil du vil sælge.
Og det er klart at du ikke må give forkerte oplysninger til hverken tilstandsrapport eller slutseddel.

Og hvis det handler om at kunne sælge "sælge nogle flere m2 beboelse" som jo har en væsentlig højere pris end "skur-m2", ja så må du overveje risikoen for et nej kontra chancen for en økonomisk gevinst. >)

Og så har naboen faktisk meget lidt indflydelse på dispensationstilladelser. Det er kommunens suveræne afgørelse. Men en øl over hækken skader jo aldrig.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis