DIY jern stativ

Hej er lidt i tvivl om dette er rette forum - hvis ikke må tråden gerne flyttes

Jeg står og skal til at montere en varmepumpe som DIY, hertil skal jeg lave et stativ som den udvendige del kan monteres på. umidelbart anbefales at enhenden placeres minimum 10 cm fra hus væg

Et er sikkert den skal monteres på nordsiden af vores hus, hvor den står nogenlunde ubemærket.
umidelbart kunne jeg godt finde på "hænge" den ned fra tagudhænget spændt fast på 2 spær - specielt idet jeg skal have lavet kloak til næste år lige under hvor den skal placeres ( og jorden er allerede gravet op)
jeg har spær liggende for hver 45 cm, så jeg kan nemt finde 2 med 140 cm imellem og skal nok have "hylden" 1 meter ned - så en form for "rame" som er 140x120 cm vil være passende.

En træ konstruktion vil dog hurtigt se noget klodset ud og vil heller ikke have den ønskede stivhed og holdbarhed.

Derfor tænker jeg at et jernstativ måske ville være det mest oplagte - men hvor finder jeg materialer til et sådan - jeg tænker at jeg godt kan finde ud af at svejse delene sammen - eller måske kan jeg nøjes med at bukke i nogle vinkler.

det kunne evt. laves af nogle godt solide fladjern i dimmentioner ca. 6 cmx 5 mm. men her skal både svejses og males efterfølgende.

Alternativ kunne jeg lave det af "normale" 1/2" galv. jernrør med diverse samle vinkler - umidelbart lyder dette som det nemmeste, men sikkert også det dyreste....
her kunne man så lave 2 "firkanter" a 140x120 og så sætte nogle T stykker udvalgte steder med en 30 cm nippel rør imellem  - vupti, mna har en ramme til at hænge dyret op i

eller...nogle andre gode ideer ?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen jeg tror da bare jeg ville vælge at svejse et stativ sammen ud af noget U-jern eller T jern.

Uden at være helt sikker kunne jeg godt forestille mig at den ikke blev stabil nok ved brug af fladjern.

Hæng mig ikke lige op på om det hedder U og T jern

R. C. Nielsen

lyder som en god ide.
Tjekkede den med 1/2" rør og beg havde ikke gennemtænkt, man kan ikke samle den med gevind da nogle gevind i givet fald skal dreje den anden vej...ville i givet fald koste ca. 1500 kr i mat.

Er der nogen som kan anbefale et sted hvor man kan købe T jern, og kan man svejse på noget som allerede er galv eller skal det rå jern.
Jeg er ikke den mest habile svejser men har da prøvet før - var den gang mest glad for elektro svejs, så tror jeg vil forsøge mig ud i den kunst igen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også