Ang. forspiring af forskellige ting

Hvordan ved jeg hvornår en plante er stor nok til at blive plantet ud efter at have forspiret den? 
Jeg er godt klar over der står på bagsiden af posen hvornår de skal spires fra og hvornår de skal plantes ud. Men nu er jeg lidt for sent på den, i forhold til hvad der står på posen, så derfor skal jeg vel vide hvor store de skal være før jeg kan sætte dem ud?

LIFT-EAT-REST-REPEAT

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De skal have de første rigtige blade, og temperaturen ude skal være noget højere end nu.
Det er meget afhængigt af hvad det er du forspirer. Det er ikke så meget størrelsen på planterne, men mere temperaturen udenfor.

Jeg har forspiret forårsløg som lige er blevet plantet ud i dag, så nogle ting kan godt plantes ud nu.

Prøv at skriv hvad det er for planter du er i tvivl om, så er det lidt lettere at give et mere konkret svar.
Jeg skal forspire, grønkål og ærter og solsikker og så to forskellige blomster. Hvad med vand, skal man gøre så&prikle jorden godt våd før man kommer frø i og hvad med vand gennem forløbet?

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Ok, så de skal helst vandes fra bunden af? Jeg har købt sådan en forspiring fætter, der fungerer som et lille drivhus med plads til 96 spirer. Har faktisk ikke åbnet det endnu eller kigget ordenligt på det, men går da ud fra jeg kan komme vand i bakken som de kan suge af.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Annonce
Er det ok at komme flere frø i den samme potte af f.eks grønkål? Potterne er ret små, ca. 4x4cm og så er de koniske. Vi stod med en milliard million grønkåls frø, så har altså kommet flere end bare ét i hvert. Håber ikke projektet er helt fortabt nu...

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Super, det var godt. Vi er nok kommet til at komme et sted mellem 6 og 10 frø i hver lille potte. Om ikke andet, så må vi jo hive et par stykker op hvis der bliver for trængt.

Kan slet ikke vente til at komme rigtig igang med min (plus kæreste) første køkkenhave. Vi er begge utroligt uerfarne, men nu må vi se hvordan det går.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Sidste år var første år jeg havde kål i haven, så det er heller ikke fordi jeg er den store ekspert på det område.

Mine grønkål blev fuldstændig rippet af larver på et tidspunkt, men da det blev køligere voksede nye blade frem, så i må ikke opgive selvom det ikke altid går som man håber.

Jeg har læst at man kan sprøjte sine kålplanter med hvidløgsvand for at undgå angreb af kålsommerfuglens larver, så det skal prøves i år.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis