Fra direkte til indirekte fjernvarme

Hej LDS'ere

Jeg skal i den nærmeste fremtid, have monteret en allerede indkøbt loft/vand varmepumpe, og skal i den forbindelse have lavet mit anlæg om fra direkte til indirekte fjernvarme.

Jeg har naturligvis min lokale smed til at lave det for mig, men jeg vil bare gerne forstå princippet i det

Man køber en fjernvarme unit eks.: Redan Akvavita

også har man sin egen lukket kreds.

Men er det ikke billigere at samle den selv? I mine øjne er det jo blot følgende stumper:

VARMEVEKSLER 36KW
NMT PUMPE 25-60-180 / 7-50W
SIKKERHEDSVENTIL 10 BAR 3/4"
+ diverse fittings..
Pris: ca. 4000 ,-

Det jeg så bare ikke kan se er, hvorfor man skal betale næsten 6000 ekstra for den færdige unit?

Jesper Pedersen

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke du kan finde en eneste vvs mand M/K der vil lave det gratis, så mon ikke de 6000 dækker indstalationen. Og nej i forbindelse med at det skal kobles sammen med fjernvarmen, må du ikke udfører jobbet selv på den del der har med fjernvarmen at gører.
Vil du være rar at læse spørgsmålet igen!

I linie 6:

Jeg har naturligvis min lokale smed til at lave det for mig, men jeg vil bare gerne forstå princippet i det


Og nej selvfølgelig vil de ikk gøre det gratis.. Det skal de heller ikke..

De priser jeg stiller op er materialepriser..

En færdig unit som man kan få i eks. vv-eksperten koster næsten 10.000 ,- og man kan købe stumperne for ca. 4.000 ,-

Arbejdslønnen kommer jo oven i begge priser..

Jesper Pedersen

Åh javel, men det er meget simpelt !
Hvad du ikke kan tjene på karusellerne, må du have ind på gyngerne
Det er ofte sådan at for at sælge en vare, er sælgeren nød til at sætte prisen meget lavt for at lokke kunden til at købe, det er jo desværre ikke alle der tænker nærmere over det, men tager det bare som det kommer. For så at tjene på at sælge varen kommer tilbehørs priserne op i den dyre ende, idet at sælgeren selvfølgelig regner med at køberen ikke tænker, det kan jeg få billigere et andet sted.
Var det forklaring nok
Som håndværkeren er inde på er der en årsag til at din vvs'er er autoriseret.. Det sidste du ønsker er varme forsyningen kræver erstatning fordi der er sat en hjemme lavet dims på deres anlæg.. Og pludselig kan dit forsikringsselskab ikke lige huske hvem dælen er det nu DU er..?
Alligevel utroligt de har tilladt i har kørt fjernvarmen direkte i rørene..?? Men det har altså været tilladt.?
;-))

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Den du linker til har kun veksler på brugsvand og kører direkte med varmen.

Elektronikteknikeren
Annonce
Skrevet af Gregeren på 05 apr 2012 09:58
Den du linker til har kun veksler på brugsvand og kører direkte med varmen.

Okay, hvad for en skal jeg have fat i hvis den skal adskille fjernvarmen helt?

Den skal ikke have veksler til brugsvand. Kun til varmen.

Jesper Pedersen

Skrevet af Blånegl på 05 apr 2012 09:47
  Alligevel utroligt de har tilladt i har kørt fjernvarmen direkte i rørene..?? Men det har altså været tilladt.?
;-))
Er det usædvanligt at køre direkte fjernvarme? de fleste fjernvarmeunits er så vidt jeg kan se beregnet til direkte.
Det er meget almindeligt med direkte fjernvarme, og det giver også den bedste afkøling (effektivitet) Ulempen er dog, hvis en radiator sprænges - det kan give en ret omfattende vandskade
Skrevet af jesperjtp på 07 apr 2012 07:53

Okay, hvad for en skal jeg have fat i hvis den skal adskille fjernvarmen helt?

Den skal ikke have veksler til brugsvand. Kun til varmen.

Du skal have en unit med dobbelt veksler, en til varme og en til brugsvand

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis