Ydermuren skaller

Muren skaller!!
Jeg har for 3 år siden købt dette gulstens hus fra 60'erne. Sidste vinter begyndte muren mod vest at skalle. Men hvorfor først efter 60 år? Jeg tror ikke jeg har problemer med optrængende fugt, hvilket nok heller ikke kunne forklare, at stenene i 2 meters højde også skaller, dog ikke så slemt som i bunden. Stene skaller også hvor fugerne er hele og fine.
 
Kan dette afhjælpes ved at pudse/vandskure muren? Jeg har et sted læst af gule 60'er sten ikke egner sig til pudsning/vandskuring grundet deres hårdhed..Så jeg læste et råd om, at muren kan påføres et tyndt lag fliseklæb efter afrensning, så pudsningen/vandskuringen bedre kan hæfte-Har nogle erfaring med dette og hvordan gør man evt.

Jeg har lagt 4 billeder af muren ind og nr: 1-4 er min vestvendte mur. Billede nr:5 er et læhegn ved min garage, der står ikke til at redde og skal fjernes, men jeg gyser når jeg tænker at det samme kunne ske med min husmur.
 
Håber nogle kan svare og evt. rådgive mht. blandingsforhold til pudsning/vandskuring.
 Mvh. Kim fra Skive
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ok et par fotos mangler vist..det prøver jeg lige igen
Hejsa..billederne er på min profil, jeg kunne ikke få dem vedhæftet her Nej huset er ikke efterisoleret.Det er hulmurs isoleret ved den tidligere ejers foranstaltning.
min vurdering er at fugerne er for stærke i forhold til stenen.
Efter hulmursisoleringen får du frostsprængningerr i facaden fordi fugten diffinderer ud gennem stenen fremfor fugen.
Men jeg er kun murer, så før du skifter alle fugerne skal det nok undersøges nærmere.
MVH.
min vurdering er at fugerne er for stærke i forhold til stenen.
Efter hulmursisoleringen får du frostsprængningerr i facaden fordi fugten diffinderer ud gennem stenen fremfor fugen.
Men jeg er kun murer, så før du skifter alle fugerne skal det nok undersøges nærmere.
MVH.
Annonce

Nu svare du på en 4 år gammel tråd, men det er muligvis rigtigt, der er også andre der siger at når man får hulrumsisoleret, eller indvendigt isoleret, så bliver ydervæggen meget koldere og hvis murstenene optager fugt kan de fryse og skalle af..

Det forklare så ikke at huset blev hulrumsisoleret før 2009, og først begynder og skalle af 2012.. ?

av ja
den er godt nok gammel, jeg så bare at ingen hade forsøgt at hjælpe staklen. vi maå da håbe for ham at han fik klaret problemet.
Kan det evt. tænkes at der er ophobet fugt i hulmursisoleringen med deraf følgende opfugtning af facadesten???
Jeg er i tvivl. det kunne være interessant at få en rigtig ekspert på banen og genoplive tråden, det er trods alt et problem man ser ofte.
Efter min mening er fugerne dog stadig for hårde i forhold til stenen, ret mig hvis jeg tager fejl...
Mvh
Skrevet af sjanten på 01-03-2016 18:42
av ja
den er godt nok gammel, jeg så bare at ingen hade forsøgt at hjælpe staklen. vi maå da håbe for ham at han fik klaret problemet.
Kan det evt. tænkes at der er ophobet fugt i hulmursisoleringen med deraf følgende opfugtning af facadesten???
Jeg er i tvivl. det kunne være interessant at få en rigtig ekspert på banen og genoplive tråden, det er trods alt et problem man ser ofte.
Efter min mening er fugerne dog stadig for hårde i forhold til stenen, ret mig hvis jeg tager fejl...
Mvh

 

Tjaa jeg håber ikke du har ret, jeg fik hulmursisoleret i 2014, mine sten ser fine ud indtil videre, så jeg håber de fortsætter med det

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis