Installation af ekstern motor til emhætte

Nu prøver jeg lige igen…

Jeg har købt en ekstern motor til en loftíntegreret emhætte, jeg selv har lavet. Motoren er beregnet i nogle specielle Asko Vølund emhætter og er derfor monteret med et seks-benet stik, som skal sættes i emhætten – et ledningsdiagram til motor/emhætte er ikke til at opdrive!

Jeg havde egentligt tænkt mig, at jeg bare ville have en kontakt på væggen, som kunne tænde/slukke motoren.

Jeg har nu prøvet at skille skidtet ad, og jeg har taget nogle billeder…

Er der nogen der tør give en vurdering af om mine planer er realistiske..??

Billede 1: ”Overblik”

Billede 2: Nærbillede af den sorte boks – hvad gør den i øvrigt?

Billede 3: Nærbillede af et lille klistermærke, som jeg pillede af motoren – godt gemt inde midt i…



16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Thomas

Kunne godt tænke mig et foto af den klemmerække for man kunne evt. sætte en regulator kontakt på vægen til hastighed samt on-off.

Med venlig hilsen

Dan (elektrikker)
Hej Dan

Jeg har faktisk fundet ud af, hvordan motorstyringen fungerer - efter jeg havde kigget på det lille diagram på det nederste billede i meget lang tid...

Der er seks forskellige ledninger - sort, brun, grøn, hvid, orange og grøn/gul (jord).

Når jeg sætter nul på sort og fase på brun kører motoreren på fuld knald. Hvis jeg flytter fasen til grøn kører motoren lidt langsommere, hvid endnu langsommere og orange helt langsomt.

Nu skal jeg så bare finde en afbryder, der kan skifte fasen mellem de fire ledninger... Og gerne en der passer i en 1½ LK Fuga ramme... ;-)

Har du nogle bud...

Mvh Thomas
Hej Thomas

Du kunne bare gå op og flytte fasen når du skal lave mad hahaha

Du kunne også sætte et relæ op og en styring ved komfuret det kræver at man kan komme til at trække et kabel ud til din gruppetavle men det er elektrikker arbejde

Hilsen Dan


Hej Dan

Som du kan se på billedet, var det med i mine planer, da jeg fik lavet el. Så jeg har en plads i væggen ved kogepladerne, hvor der er strøm ude fra gruppetavlen. Jeg lagde også et rør ind i væggen, så jeg kunne få ledningen fra motoren ned.

Billedet viser også den midlertiddige løsning - når jeg tænder for kontakten, kører motoren for fuld knald... Det virker, men er jo ikke særligt elegant...

Og bare rolig jeg skal nok lade være med at rode med nogle installationer! Jeg vil bare gerne vide, hvad der er muligt...

Mvh Thomas

Noget relæ styring ville nok være at foretrække. Du skal have noget med gensidig spærring.

En billig her og nu løsning, kunne være at montere en dobbelt korrespondance afbryder i dit fuga underlag. Der findes anordninger så du kan montere 1m i en 1,5m dåse.

Korrespondance afbryderen skal monteres således. Afbryderen i fx højre side skifter imellem hastighed 1 og 3. Og afbryderen i venstre side tænder og slukker for forsyningen til højre side.

Fordel: den er nem og billig at lave her og nu.

Ulempe: du kan kun benytte dig af to hastigheder på motoren.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Håber at du mener en krone afbryder ???

Skrevet af ITTeknik på 09 apr 2012 08:21
Håber at du mener en krone afbryder ???


Nej, du får det ikke til at virke efter hensigten med en kroneafbryder. Du skal bruge en dobbelt korrespondance afbryder..

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det ser ud som om det er en 3-faset motor.For at få den til at køre på 230 v,skal der bruges en kondensator.Den "sorte box" er en kondensator.Monteringsdiagrammet på klistermærket kan jeg ikke finde ud af.Det er der nok andre der kan.

Med venlig hilsen,Leif , Esbjerg.

Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen..............

På diagrammet kan du se hvordan viklingerne inde i motoren er forbundet til de forskellige ledningsfarver. Du kan også se hvordan kondensatoren er forbundet imellem den blå og gule ledning. Motoren er en 230v motor. Havde den kørt 400v skulle der være to kondensatorer til at forskyde faserne med hver 120 grader.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det ER en 230v ventilator som Wezio siger, og den sorte kasse er en start kondensator. Motoren er med 4 hastigheder. Hvis du har brug for mere info så kan det være jeg kan hjælpe dig da jeg selv har en. Denne http://www.lindab.com/dk/pro/products/Pages/VRT-VRTE.aspx?refpageid=a1fad8c8-edbc-443a-8d68-0088334e8dda Har jeg set i en fuga udgave (som jeg selvfølgelig ikke kan finde), men det kunne være en mulighed sammen med 4 relæer.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis