lukning af trappehul

Hej
Vi har en trappe, som vi gerne vil nedlægge og lukke hullet, så vi kan bruge det ovenliggende rum.

Trappehullet er ca. 1,3 m x 2,5 og ligger midt for i den ene side af et rum på ca. 3,2x3 m2. 

Problemet er, at da de forrige ejere etablerede trappen, blev det gjort ved at skære de 3 midterste af 5 træbjælker over i gulvet. De løse ender af de 3 bjælker blev fastgjort til en udvekslingbjælke, der hviler af på de 2 bjælker, der er indtakte.
Jeg har haft en tømrer til at give et tilbud ud fra, hvordan han anbefaler arbejdet udført. Tilbuddet er baseret på, at hullet lukkes med bjælker der hviler på ydermuren i den ene ende og på udvekslingsbjælken i den anden ende. Det betyder, at de 2 intakte bjælker kommer til at bære hele rummet. 
Jeg har tidligere arbejdet som konstruktionsingeniør og har derfor kunne regne på de to intakte træbjælker, der kommer til at bære hele gulvet. Jeg kan ikke umiddelbart få dem til at holde ud fra det forslag, tømren er kommet med.
Hvad gør man så? Er der nogen, der har ideer til forstærkning af de to intakte bjælker, så de kan holde til momentet? Eller kunne det være en ide at fjerne udvekslingsbjælken, forlænge de 3 afkortede bjælker med bjælkestykker og samle med momentstive samlinger? Eller er der andre ideer (helst ikke for dyre) til at få det til at holde?


0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis