Hvordan tilsluttes NUL på Danfoss CI 25 kontaktor

Har anskaffet en stor gammel bordrundsav med 400 volts motor. Med saven fulgte et motorværn der tidligere har været monteret på 'noget andet'. Dette motorværn er pænt monteret og består af en klemskinne, en Danfoss CI 25 kontaktor og en CB-NO sluttekontakt. På nedenstående foto er markeret de fire ledninger der fører til-fra motorværnet:
  1. ledning til ekstern start-stop
  2. ledning til motor (endnu ikke monteret på motor)
  3. ledning til indgående strøm (hedder det det?!)
  4. ledning til seperat nødstop

Denne vil jeg selvfølgelig gerne koble på saven men har et (par) spørgsmål:


  • Hvor skal NUL - 3B/ blå ledning fra indgående strøm monteres på kontaktoren -  




  • Hvor skal beskyttelseslederen 3A fra indgående strøm monteres? På klemmen yderst til venstre?
Som det nok fremgår er jeg ikke elektriker, og jeg har meget respekt for disse sager. Men da jeg jo ikke roder 'direkte' med stærkstrøm, men noget der senere tilsluttes når det er samlet føler jeg det er fhv ok. Potentielt vil jeg selvfølgelig kunne brænde motoren af hvis og i fald ...

Ledning til motor (2) er som sagt endnu ikke monteret. Saven vejere knap 300 kg og motoren/dækslet til terminalerne er så godt indkapslet gemt at jeg vil montere motorens eksisterende ledning på motorværnet i stedet. 



Saven har jo virket med denne montering, men som det kan ses på billedet så har 'elektrikeren' vist været farveblind. Det piner mig at skulle overføre dette til motorværnet, men har som sagt ikke umiddelbart mulighed for at komme til motoren

Ingen NUL men kun 3 Faser og en beskyttelsesleder er det i øvrigt normalt ?

/bjørn

Har anskaffet en stor gammel bordrundsav med 400... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har nu investeret et par hundrede kroner i et nyt multimeter.

Mellem 10 og 26 er der ca 230 V. Skal vist have hjælp til at trykke start ned samtidig med at jeg måler mellem 10 og A1. Men hvis jeg tager spolen ud og tester den for 'strømgennemgang med lyd'




er den tavs og viser ca 500 (489) på displayet. Holder jeg polerne mod hinanden eller i hver sin ende af en skrue piber den for fuld kraft og viser knap nul.

Det er vel spolen der er blevet træt ?!?

/bjørn




Du skal ikke sætte dit multimeter til gennemgangsmåling, men til ohmmåling (gennemgangsmåling er kun til lavohmmige, et par hundrede ohms, målinger). Hvis spolen viser et højt ohm, er den sandsynligvis brændt over. Men lad os nu gå en anden vej. Du starter med at måle på terminalerne A1 og A2, hvis der er 230V der, er spolen brændt over. Er der ikke 230V, sætter du måleinstrumentet til måling af VAC 230 eller højere volt. Sæt nu den ene prøveledning i den blå blok og skru den fast i en klemme. Dernæst måler du med den anden prøveledning på terminal 18 - 20 - 22 -24. Hvis der er spænding på disse klemmer trykker du på startknappen og der skal nu komme spænding på 26. Hvis der ikke er spænding på 20 kan det skyldes at nødstoppet er aktiveret. Det deaktiveres ved at dreje det lidt med uret så knappen udløses. Der bør så komme spænding på de andre teminaler 22 - 24. når du så trykker på startknappen bør relæet trække og forblive trukket. Du kan også prøve spolen ved at sætte 230 V på den ved at forbinde 17 og 29.
Hvorfra kender du iøvrigt mit fornavn?

fase
Med tilgang på 02, 04, 06, 08 og 10 har jeg målt følgende værdier - primært ved at holde 'pol mod skrue'. Undskyld hvis jeg "tænker højt" undervejs eller formulerer mig kluntet. Er som sagt el-mongol 

På Start-Stop boks måles:



STOP   / 1 og 2 = viser 0 (og 110 når knap holdes nede)
START / 3 og 4 = viser 218 og 0 når knappen holdes nede (?!?)

På NØDSTOP måles:



0 og 130 når knap holdes nede

I styreboksen måles:

Over 10 (null) og 18 er der spænding (måler ca 218)
Over 10 (null) og 20 er der spænding 
Over 10 (null) og 22 er der spænding 
Over 10 (null) og 24 er der spænding 

Over 10 og 26 er der spænding som måles til ca 218
Over 10 og 26 måles ca 80 når stop holdes nede samtidig

Over A1 og A2 måles 0
Over 10 og A1 måles 0 uanset om start trykkes ned eller ej
A1 kommer jo fra 27/28 og 
Over 10 og 27/28 måles også 0 men 4 når start trykkes ned samtidig





/bjørn

Det kunne tyde på at din start kontakt ikke virker. Du kan tage den start kontakt fra dit nødstop og skifte ud med den i din start-stop boks og forsøge igen! 

Mvh. daniel

Hej Daniel

Var slet ikke klar over at de kunne skiftes

Har nu taget den ledige kontakt fra nødstoppet og sat på i stedet for den oprindelige. Desværre måler jeg så nu kun 90 over 3 og 4 i Start-Stop kontakten. Det afspejler sig så også i klemrækken hvor der stadig måles 230 over 10-18 men nu kun 90 over 10-20, 10-22 osv ... 

Er det en hel ny Start-Stop kontakt der skal til og vil en af disse fra HN - som jo har åbent i påsken - kunne erstatte den?


SIKKERHEDSAFBRYDER 16A 3P

Max. motoreffekt 7,5kW ved 400V AC23A 
Max. tilslutningsareal 10 mm² 
Forskruning: M20/M25
Mål (BxHxD) 100x125x70 mm 
IP54 



/bjørn

Annonce
Den afbillede er en SIKKERHEDSAFBRYDER og må i princippet ikke bruges til start stop ,men kan dog godt bruges til det i en snæver vending!

Evt. kunne du samle ledning 1+2 under den samme skrue. dog skal du være klar over det kun er dit nødstop der er i funktion så!

Mvh. daniel

Må nok sige jeg føler mig sat lidt skak (mat) her 

Er konklusionen så egentlig ikke at:

1. Delene er rigtig forbundet og
2. En af delene virker ikke
  • Start-Stop kontakten
  • Nødstoppet
  • Kontaktor/ spolen
De første to kunne jo klares ved at købe en "Nødstop m. ON/OFF" som denne fra GreenLine til 289,- eller ?!

/bjørn

Hey..

Tillader mig lige at blande mig..

For at se om det er en af de tre ting du nævner ovenfor, gør du følgende.
"Under"dine tryk sidder der i underlaget en NO (grøn), og en NC (rød) kontakt. NO betyder normally open, og vil sige at den "lukker"strømmen igennem når du trykker på den. NC betyder normally closed, og virker modsat altså at den "lukker strøm igennem når du ikke trykker på den, og bryder når du gør.

For at teste dem:

Tag ledningerne ud af NO og NC kontakterne (for at være HELT sikker på du kun måler på dem, og ikke "igennem" styringen)

NO (de grønne), sæt dit måleapperat til at måle gennemgang, og sæt proberne på "3 og 4". Når du ikke trykker på knappen, skal den ikke bippe, men derimod når du trykker på knappen og stadig måler på "3 og 4" skal den bippe og vise ca 0-2 ohm i displayet.

NC (de røde) disse virker som sagt omvendt. Sæt dine prober på "1 og 2" uden at trykke. Nu skulle den også gerne bippe og vise 0-2 ohm i displayet. Derimod når du måler på "1 og 2" og samtidig trykker skal den ikke vise noget i displayet.

Disse kontakter testes både i underlaget for start/stop, og i underlaget for nødstop.

For at se om kontaktoren virker sætter du fase (den brune, hvide eller sorte ledning) fra tilgangen på A1, og nul (den blå ledning) fra tilgangen på A2. Hvis kontaktoren "trækker" virker spolen, hvis den ikke gør er den defekt.

Venlig hilsen
El-manden

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein







Den afbillede er en SIKKERHEDSAFBRYDER og må i princippet ikke bruges til start stop ,men kan dog godt bruges til det i en snæver vending! 
Du skal være klar over at brug af sikkerhedsafbryder kun er til brug ved eftersyn af maskinen og ikke er beregnet til at bryde driftsstrømmen, men kun til at bryde kredsen i strømløs tilstand. I dit tilfælde kan brug af en sikkerhedsafbryder som driftsafbryder føre til alvorlige kvæstelser, fordi saven kan gå igang ligeså snart, der bliver sat spænding på systemet.

Evt. kunne du samle ledning 1+2 under den samme skrue. dog skal du være klar over det kun er dit nødstop der er i funktion så!


STOP / 1 og 2 = viser 0 (og 110 når knap holdes nede)
START / 3 og 4 = viser 218 og 0 når knappen holdes nede (?!?)

I styreboksen måles:

Over 10 (null) og 18 er der spænding (måler ca 218)
Over 10 (null) og 20 er der spænding
Over 10 (null) og 22 er der spænding
Over 10 (null) og 24 er der spænding

Over 10 og 26 er der spænding som måles til ca 218
Over 10 og 26 måles ca 80 når stop holdes nede samtidig

Over A1 og A2 måles 0
Over 10 og A1 måles 0 uanset om start trykkes ned eller ej
A1 kommer jo fra 27/28 og
Over 10 og 27/28 måles også 0 men 4 når start trykkes ned samtidig

Din startknap er tilsyneladende defekt. Prøv at forbinde 17 og 27, hvis relæet trækker virker spolen. Du kan evt. prøve at måle spændingen samtidig, den skal være på ca. 220V. Prøv også at forbinde 26 og 28. Så skal spolen også trække. Hvis spolen trækker når du forbinder 26 og 28, går du videre og forbinder de to klemmer i startkontakten, hvis relæet trækker er det dit starttryk, der er defekt. Hvis relæet ikke trækker, er der en afbrydelse i dit kredsløb til startkontakten. Du skal også kunne måle en spænding på ca 220V over klemmerne 26 og 28 når ingen kontakt er påvirket.


























fase
Hej El-manden. Tak for din gode beskrivelse - selv jeg forstod den .

Har nu målt kontakterne og testet spolen:

Tænd-Sluk kontakten:
  • NC afmonteret og testet ok (bipper afbrydes ved tryk på knap)
  • NO afmonteret og testet ok (bipper ved tryk på knap)
Nødstop kontakten:
  • NC afmonteret og testet ok (bipper afbrydes ved tryk på knap)
Spolen testet ok: Klaprer højlydt med 230 volt fra anden (ekstern) ledning med stik på



/bjørn

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis