Hvordan tilsluttes NUL på Danfoss CI 25 kontaktor

Har anskaffet en stor gammel bordrundsav med 400 volts motor. Med saven fulgte et motorværn der tidligere har været monteret på 'noget andet'. Dette motorværn er pænt monteret og består af en klemskinne, en Danfoss CI 25 kontaktor og en CB-NO sluttekontakt. På nedenstående foto er markeret de fire ledninger der fører til-fra motorværnet:
  1. ledning til ekstern start-stop
  2. ledning til motor (endnu ikke monteret på motor)
  3. ledning til indgående strøm (hedder det det?!)
  4. ledning til seperat nødstop

Denne vil jeg selvfølgelig gerne koble på saven men har et (par) spørgsmål:


  • Hvor skal NUL - 3B/ blå ledning fra indgående strøm monteres på kontaktoren -  




  • Hvor skal beskyttelseslederen 3A fra indgående strøm monteres? På klemmen yderst til venstre?
Som det nok fremgår er jeg ikke elektriker, og jeg har meget respekt for disse sager. Men da jeg jo ikke roder 'direkte' med stærkstrøm, men noget der senere tilsluttes når det er samlet føler jeg det er fhv ok. Potentielt vil jeg selvfølgelig kunne brænde motoren af hvis og i fald ...

Ledning til motor (2) er som sagt endnu ikke monteret. Saven vejere knap 300 kg og motoren/dækslet til terminalerne er så godt indkapslet gemt at jeg vil montere motorens eksisterende ledning på motorværnet i stedet. 



Saven har jo virket med denne montering, men som det kan ses på billedet så har 'elektrikeren' vist været farveblind. Det piner mig at skulle overføre dette til motorværnet, men har som sagt ikke umiddelbart mulighed for at komme til motoren

Ingen NUL men kun 3 Faser og en beskyttelsesleder er det i øvrigt normalt ?

/bjørn

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tager de nemme løsning og svare kun lige på det sidste. Ja det er helt normalt, ikke at have en null med hvis maskinen kører på 3x400V
Det sidste spørgsmål har Illisher svaret på. Først, du har ikke et motorværn, men en kontaktor til start og stop af din sav. Hvordan forbindelserne er afhænger af, hvilken spænding spolen på kontaktoren er stemplet med (230v eller400V). Stikket klipper du af ved isolerbåndet og smider det ud. Hvis du oplyser spolespændingen, skal jeg gerne fortælle dig, hvordan forbindelserne skal være.
Kontaktoren kan ikke benyttes som overstrømsbeskyttelse, men kun som nulspændingsudløser.
Beskyttelseslederene skal forbindes i den klemme længst til venstre.

fase
Hej S. Fabrin 
Super at du vil hjælpe! På siden af Danfoss CI 25 kontaktoren står følgende oplysninger:



Troede i min enfold at nummeret CI 25 var nok men har siden hen fundet ud af at de har 9 forskellige udgaver af den ...

På elmotorens kappe sidder dette gamle mærke



Er det disse oplysninger du skal bruge?!?

/bjørn

Dine oplysninger fortæller mig, hvordan motoren skal forbindes internt, men på kontaktorens spole står også spolespændingen. Hvis det er for besværligt at finde oplysningen, kan du prøve at sætte 230V på klemmerne til spolen. Hvis spolen kobler kontaktoren ind er styrespændingen 230V, ellers er den 400V. Jeg gætter på 230V.

fase
Jeg har nu haft kontaktoren splittet ad. Der står ikke noget på selve spolen men på den ramme den sidder på står




Har taget et bedre billede af mærkatet uden på siden af kontaktoren nu det var frit



Og endelig har jeg nu flyttet beskyttelses lederen 3A over på klemmen ude til højre ...




Skal 3B blot klippes af og motorens gamle kabel erstatte kabel 2 ?!?

Alle andre kabler sidder som sagt som de har gjort under tidligere drift/ jeg har ikke pillet eller ændret noget ...  

/bjørn

Annonce
Skrevet af farfar på 25 mar 2012 09:02
Jeg har nu haft kontaktoren splittet ad. Der står ikke noget på selve spolen men på den ramme den sidder på står




Har taget et bedre billede af mærkatet uden på siden af kontaktoren nu det var frit



Og endelig har jeg nu flyttet beskyttelses lederen 3A over på klemmen ude til højre ...




Skal 3B blot klippes af og motorens gamle kabel erstatte kabel 2 ?!?

Alle andre kabler sidder som sagt som de har gjort under tidligere drift/ jeg har ikke pillet eller ændret noget ...  

Som tilgang vil jeg tro at de fem klemmer talt fra venstre, har fungeret. Så der villle jeg montere først PE/jord så de tre faser og endelig nullen i den blok, der vist ved blå klemmer. Billedet af spolen viser en 230V spole (rammen er en del ef spolen), så du er nødt til at have nullen med i din forsyning. Som jeg ser det ud fra dine billeder, er nullen forbundet til spolen. Hvis du ikke har lavet om på styringen og den tidligere har fungeret, skulle det stadig fungere. Afgangen til motoren tager du på de tre klemmer mærket 2, 4 og 6, samt selvfølgelig jord.
Mit tilbud om en tegning står selvfølgelig stadig ved magt.

fase
Det var en overraskelse. Var ikke klar over at der så at sige var en 'retning' gennem kontaktoren.

Som sagt er jeg måske nok lidt el-mongol, men prøver mig frem med google, lav-det-selv.dk og tålmodighed

Ledningerne til motorstyringen eller hvad den hedder, var oprindeligt fordelt som følger:


  1. ledning med påmonteret ekstern start-stop
  2. ledning uden stik og tilsluttet klemmerne ude til venstre - til motor troede jeg ...
  3. ledning med gl. dansk flerpolet stik til indgående strøm / tilgang troede jeg
  4. ledning med påmonteret seperat nødstop

Men du siger altså at det skal være omvendt og at jeg skal bytte rundt på strøm-tilgang og afgang til motoren:

- Jeg sætter et 400 V CEE-stik på det sorte gummikabel (2)
- Fjerner det lysegrå kabel og erstatter det med 
- det eksisterende kabel fra motoren tilsluttes på kontaktorens T1, T2 og T3 (stik 2, 4 og 6) plus kablets beskyttelses leder over på klemmen ude til venstre (3A)

/bjørn

STATUS:



Har nu sat et CEE stik på ledning 2

Når jeg tilslutter savend kabel til hhv 3A, 3B, 3C og 3D sker der absolut ingenting

Saven testet ok - Når jeg sætter et CEE stik direkte på savens kabel kører den fint




/bjørn

Skrevet af farfar på 26 mar 2012 09:54
Det var en overraskelse. Var ikke klar over at der så at sige var en 'retning' gennem kontaktoren.

Som sagt er jeg måske nok lidt el-mongol, men prøver mig frem med google, lav-det-selv.dk og tålmodighed

Ledningerne til motorstyringen eller hvad den hedder, var oprindeligt fordelt som følger:


  1. ledning med påmonteret ekstern start-stop
  2. ledning uden stik og tilsluttet klemmerne ude til venstre - til motor troede jeg ...
  3. ledning med gl. dansk flerpolet stik til indgående strøm / tilgang troede jeg
  4. ledning med påmonteret seperat nødstop

Men du siger altså at det skal være omvendt og at jeg skal bytte rundt på strøm-tilgang og afgang til motoren:

- Jeg sætter et 400 V CEE-stik på det sorte gummikabel (2)
- Fjerner det lysegrå kabel og erstatter det med 
- det eksisterende kabel fra motoren tilsluttes på kontaktorens T1, T2 og T3 (stik 2, 4 og 6) plus kablets beskyttelses leder over på klemmen ude til venstre (3A)

Det er normalt sådan at tilgang er foroven på klemmerne 1-3-5 og af gangen er på 2-4-6. Hvis du bytter om på dem fungerer det alligevel. Det er bare rart, når man skal lave noget på en tavle, at tilgangen er som på tegningen. Hvis din tavle virker, så er det ok. Jeg kan bare ikke se på dine billeder om styrespændingen er taget fra klemmerne, hvor det grå kabel er tilsluttet. Er det tilfældet og kassen har virket før burde det også vike igen, prøv det!

fase
Saven testet ok - Når jeg sætter et CEE stik direkte på savens kabel kører den fint

Ja, men så kører det som det skal. Du ser bare bort fra mit sidste svar.


fase
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis