Få to gevind til at passe sammen

Hej gør-det-selv-folket!

Jeg håber I kan hjælpe mig, for jeg ved ikke rigtig hvor jeg ellers skal søge hjælp. Jeg har nemlig vovet mit akvarie-projekt ud på alt for dybt vand. 

Min problemstilling er som følger: Jeg har en gasflaske med CO2, som formentlig er af tysk oprindelse, og en regulator hjemkøbt fra USA (ja, så kan jeg lære at gå efter det billigste). De to dele skal sættes sammen ved at skrue en møtrik fra regulatoren fast på gasflasken. Men de to dele passer simpelthen ikke sammen. Det indvendige gevind på møtrikken, der sidder på regulatoren, er en anelse for lille. Og vi snakker meget lidt. Sådan med det blotte øje ville jeg ellers vurdere gevindene til at passe sammen. 

Så jeg ved ikke om det er to forskellige typer gevind eller den billige regulator bare ikke har ramt gevind-standarden helt perfekt. 

Mit spørgsmål er så; er det muligt at bore/udvide det indvendige gevind på regulatoren? Og i så fald hvordan bærer jeg mig ad?

På forhånd tak!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har kun et svar til det...

NEEEJJJ, for guds skyld ikke. Man begynder ikke at fuske med gevind til så høje tryk.
Ring i stedet til en, der forhandler Co2 reduktionsventiler og køb en omløber der passer. Den sætter du så på din studs i stedet for den der er der.

Er du forøvrigt sikker på, at det er en reduktionsventil til Co2 du har købt?
Den kunne godt være til argon, mener nemlig den er mindre. Ret mig endelig, hvis nogen ved bedre.

Mvh.

Kasper.
Tak for svaret!

Ja, jeg er sikker på, at det er en CO2 reduktionsventil. Og jeg holder mig langt væk fra at pille ved den så.

Lige for at være helt sikkert: En omløber er det stykke rør der er skruet ind i flowmeteret og forbindes til gasflasken?
Lad endelig være med at fuske med gevindet, der er ca 50 ato, tryk på en co2 flaske.

Et dansk standart co2 gevind, måler 19,495 mm udvendigt (passer også sammen med iltflasker)
Argon måler 22,016 udvendigt, så der er en del forskel.
begge har 11 gevind per tomme.

Tyske co2 flasker, er jeg ret sikker på, passer med de Danske.

Men en regulator fra USA, er nok mere tvivlsom

mvh jens

en co2 ventil kunne se sådan her ud.
je__ns> Hvis vi tager udgangspunkt i det billede du har postet, så det jo sådan set bare den møtrik der sidder yderst til højre i billedet, jeg skal bruge. Den skal have en indre diameter på 16 mm og så skal gevindet bare passe til en dansk/tysk gasflaske. Har den et særligt navn?
I USA er de galde for tommer, mon ikke du har fået et gevind der har en bestemt tomme størrelse, og derfor ikke passer sammen med et der er lavet efter det metriske system?
Annonce
Jeg ville kalde det for en omløber, men nok ikke nem at købe i "løs vægt"


Gevindet på Danske co2 flasker, er skam tomme gevind....


USA bruger andre gevind
gas thread Throughout the world, carbon dioxide cylinder valves have a special thread. In Europe, Africa and much of Australasia, the thread conforms to British Standard 341 Part 1 (.860 in x 1/14 in W) or the direct European equivalent (DIN 477, SN 219505, etc). These threads are in effect interchangeable.

        British  BS341  No. 8      European  DIN 477  No. 6   and    SN 219505  Type 7     
                French     NF E 29-650 Type C     Australian   AS2473 Type 30

America CGA 320 and Japanese JIS B 8246 CO2 threads are different and are not compatible with each other nor with British/European CO2 threads).


mvh jens
Mange tak. Så forstår jeg bedre, at den ikke passer.

Er det så ikke sådan en omløber jeg har brug for: http://www.jnf.dk/product/air-liquid-luftarter/omloeber-2180mm-co2.aspx

Den passer til den europæiske standard af gasflasker og det interne mål passer på en trykventil på Ø 16 mm, som jeg har.
Det ser rigtigt ud

mvh jens
Smukt! Så får jeg bestilt den og satset på at det løser mit problem. Mange tak for hjælpen, det gik jo hurtigt.
Har du fået det til at virke, med den nye omløber?
mvh jens
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis