Nyt tagpap direkte på gammelt

Jeg står og skal lægge nyt tagpap på mit flade tag. Den eksisterende tagpap (eller dvs. det er bare en tyk tjæremasse) har ligget der siden 63 og jeg tør ikke satse på det holder tørt mange år endnu. (Der er ingen tegn, hverken udefra eller indefra på at der er utætheder.

Mit Spørgsmål er om det er nødvendigt med underpap eller om jeg kan nøjes med at brænde overpap direkte på eksisterende?

info:
Det eksisterende tag består af ca. 150 mm mineraluld, lidt hulrum, 80 mm trolteksplade (har aldrig set det før) og til slut de ca. 20-25mm tjærelag (eller hvad det er) 

Mvh. Klauspind
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig kan der lægges tagpap direkte på det gamle, det kræver dog du kan få det nye til at hæfte på den gamle, hvilket godt kan give nogle problemer.

Det ville dog være oplagt af efterisolere i samme ombæring, hvis du kun har  150mm isolering som det ser ud nu, men er  jo også en større udskrivning.
Hvor fladt er det tag mon?

Kan det være flydende asfalt der er lagt ud oven på Troldtektpladerne?

Det er jo ret imponerende at det har kunnet holde i 50 år uden vedligeholdelse. Og skulle der egentlig være noget i vejen for at det holdt 50 år mere?

Der findes systemer hvor man ligger isolering ovenpå det eksisterende tagpaplag. (Med indbygget fald osv). Og der-ovenpå nyt tagpap. ("Lidt hulrum" fyldes med indblæst granulat).
Det kunne være en mulighed for dig, men der skal laves en fugtvurdering.

Men meget tyder på at det gamle lag skal væk, en ordentlig dyne isolering ovenpå. Nyt tagpap på toppen. Som næsten med garanti ikke holder tæt i 50 år. Desværre.

Du bør indhente forslag og tilbud fra nogle seriøse tagpapfirmaer. Med den vidensbaserede baggrund i orden. >)





Der er intet der tyder på at der er fugt (er klar over at man kun kan være sikker hvis man åbner og ser efter).

Ja, taget er helt fladt.

Koluda jeg ved ikke helt om du svarede på det jeg spurgte om eller om jeg ikke er helt med.

Mit spørgsmål lød på om underpap er nødvendigt eller om jeg kan nøjes med at brænde overpap på?

Klauspind
Tak for jeres svar...

Der er ingen tvivl om at jeg helst ville efterisolering, lave fald og hele dynen, men jeg har ikke så meget at gøre med lige for tiden.

Så jeg laver nok den "billige" løsning og udskyder det andet.
"Pæng" er ikke noget man har - men noget man låner! >)

Husk på at der går 15-30 år inden muligheden for efterisolering igen opstår.




 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis