Bore lige/lodret/vinkelret

Hej

Jeg er ved at lave et par hylder med skjulte hyldebæringer, hvor jeg skal bore ca 20cm ind i bagkanten på en mdf-plade. Og det skal gerne være temmelig lige - og det skal hullet i muren også.

Er der nogen, der har en god ide til, hvordan man bærer sig ad med det? 

I min naivitet købte jeg mig sådan en sjover her http://www.youtube.com/watch?v=75FheRvwOEs ... men den er upræcis som ind i helvede. Faktisk kunne jeg bore mere lige i frihånd, end med den :-S 

Kan dog godt være jeg brugte den forkert. Who knows.

Men hvad gør I, når det skal være lige - meget lige?

Til orientering er boret på 12mm. Hylden er 30cm dyb.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke kan bore lige ind i en alm. væg med det stykke værktøj. Så kan det vist være ligemeget?

Og hvorfor skal du bore 20 cm ind i en 30 cm bred MDF-hylde. Skal der måske stå en Leopardtank på hylden?

Du borer hullerne i væggen først. Med dit dyrt indkøbte værktøj. (Eller en alm. træklods hvori der er boret et hul ved hjælp af en søjleboremaskine). Klodsen kan måske være ca. 5 cm. tyk. Derved kan du bore de første ca. 5 cm ind i væggen. "Med styring." Så bliver resten af hullet også nogenlunde vinkel- og vandret.

Nogenlunde samme system i kanten af MDF-pladen.

Hvis du bruger gevinstænger limes de fast i muren.
De vil formodentlig ikke passe præcist i MDF-pladen. Så du borer hullerne lidt op i pladen. 1 mm ad gangen. På et tidspunkt vil pladen sidde stramt når den er banket på plads op imod væggen.
Skulle hullerne blive lidt for store propper du lidt kit, spartelmasse eller lign. i hullerne. Så skal den nok blive siddende i rette position.


hej Blindwillie. Der har du virkelig fat i en opgave for en kvik LDS´er. Især at holde boret korrekt i det vandrette plan er meget vanskelig. Jeg har prøvet at montere et lille "vaterpas", af den type der kan sættes på en lodsnor, direkte på boremaskinen. Det var bedre men slet ikke godt nok. Min konklusion er, at det er et 2mands job. 1 til at bruge boremaskinen, og 1 til at kontrolere, at boret bores vandret ind (vinkel/øjemål). Grossisten mener, at man for år tilbage kunne købe en boremaskine med indbygget vaterpas, men han mindes ikke hvornår den er taget af markedet.
Og nu da du er igang, vil det også være fint, om du kunne finde på en metode til at skære gevindet vinkelret, på en snild måde. Eksisterende "styremøtrikker" er ikke meget bevendt. Det vil være dejlig med nogle konstruktive løsninger/forslag.
hilsen anvi
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for dit svar Sitting Bull - selvom tonen godt nok forekommer mig en kende nedladende?

Det er synes måske det er lidt underligt, at du foreslår, at jeg benytter mit dyrt indkøbte værktøj, når jeg nu tydeligt gør klart, at det ikke fungerer for mig. Jeg kan godt bore nogenlunde lige med frihånd - men ikke lige nok.

Jeg kender fremgangsmåden med opsætningen. Spørgsmålet går mere på præcis, vinkelret indføring af bor og ideer hertil.

Kan godt være jeg nøjes med at bore 10 eller 15 cm ind, men det skal vel være lige alligevel? Jeg kan ikke se, hvordan det ændrer på problemet?

Det er jo ikke med min gode vilje, at jeg har indkøbt et stykke fjollet, dysfunktionelt værktøj til formålet, det er jo derfor jeg stiller spørgsmålet. Hvis du kender aggregatet, og du ved den virker, så har jeg nok brugt den forkert.... og så må jeg da lige prøve igen? Ellers må jeg bytte den.

Hvis jeg havde en søjleboremaskine, så er det en super ide, at lave en guide med den... Men sådan en er jo blot endnu dyrere?

Mht klods som guide, risikerer man da ikke meget nemt at man borer hullet i klodsen større og dermed skævt, når man efterfølgende benytter den?

Hej Anvi

Tak for svaret! Det med at være to, lyder faktisk meget fornuftigt - og billigt ... Det skal prøves!

Jeg kunne også rigtig godt tænke mig en god løsning på udfordringen. Jeg har set flere bore guides og aggregater, der ligner min, men det virker ikke til, at der er nogen der rigtig omtaler dem positivt.

Jeg håber der dukker nogle guldkorn op.

Kun én kende nedladende? 

Det er rigtigt at jeg anser problemet for stort set ikke-eksisterende. Fordi jeg har erfaring og håndelag.

Men prøv dog med en positiv tilgang til mit indlæg. Og til udfordringen.

Som ved de fleste andre udfordringer handler det mest om at ville. Og så lidt øvelse.
Bor nogle huller i en tiloversbleven væg  eller et bræt. Efter en 4-5 stykker bliver de både vand- lod- og vinkelrette.
Boremaskinen med lod- og vandret libelle køber du i jem & fix.

Næste gang fortæller jeg om en af mine bekendte. En multihandikappet mand i en kørestol. Han skruer skruer i ved at holde skruemaskinen imellem tænderne. 
Det handler bare om vilje du!  


  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ok ok... jeg tager den positive hat på. Et par smileyer i dine skriverier hjælper kommunikationen på vej

Ser du... vilje, det er stort set det eneste, jeg har. En del gør-det-selv-personer er jo nærmest født med en borehammer i røven, og for dem forekommer alt så pokkers ligetil. Måske arbejder de oven i købet til daglig med ting, der kræver håndelag og håndværksmæssig snilde.

Nu er jeg ikke ligefrem multihandicappet, men jeg er vokset op med en computer mellem fingrende, har programmeret siden jeg var 10, og det er jeg temmelig god til. Jeg oplever også ofte, at folk kommer til mig med et problem, som jeg anser for ikke-eksisterende eller irriterende enkelt. Men det er så også ofte ganske nemt at give dem hjælp

For ét år siden, da jeg købte hus, besluttede jeg mig for at blive bedre til gør-det-selv-arbejde - før det var jeg kendt som en idiot i nærheden af alt, der lugtede af en boremaskine. Og jeg har kun haft en ting at arbejde med, og det er min vilje til at blive bedre - og en positiv tilgang til udfordringen. Og det går sgu fremad, hvis jeg selv skal sige det!

Så jeg er her for at lære, og jeg har ikke meget erfaring med mig endnu. Og ok, hvis svaret virkelig er: "Erfaring, erfaring, erfaring", så må jeg jo bare gå i gang med at øve mig. Men én ting har jeg erfaret gennem det sidste års tid, og det er, at der som regel er to ting, der er mindst lige så vigtige som erfaring og vilje:

1. Et rigtig godt trick
2. Det helt rigtige værktøj

Selv med min absolut korte tid som gør det selv mand, må jeg indrømme, jeg er kommet temmelig langt med disse to - selvom det er dyrt i værktøj

Så giv mig nu bare det trick eller det helt geniale værktøj, jeg leder efter!!! 
Har du et ret langt bor, så kan du bruge holde en vinkel på væggen, og bore langs denne.

Kræver selvfølgelig at den væg så også er i lod...
Kræver selvfølgelig at den væg så også er i lod...


Ja, jeg har så selv fuldspartlet den væg, så det er den næsten med garanti ikke

Du kan bruge et dyvelstyr.


Godt ord! Jeg har søgt lidt, men det har ikke været muligt for mig at finde én på 12mm bor, som jeg bruger... findes de, ved du det?
Det er os ligemeget hvor stort boret er.
Du skal bare bruge retningen el. orienteringen.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også