Gulvvarme indstøbning eller varmefordelingsplader

Skal have fjernet den nuværende krybekælder, isoleret, støbt, lavet gulvvarme og lagt trægulv.
Men er lidt i tvivl om jeg skal støbe gulvvarmen ind i betonlaget eller og det vil være bedre at bruge lidt ekstra på at ligge varmefordelingsplader på belonlaget, så hele betonlaget ikke skal varmes op og gulvvarmen vil reagere hurtigere
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Let gulvvarme er væsentligt dyrere end en støbt løsning, men giver også bedre comfort pga.  den lave responstid, så er det bare om du vil bruge de ekstra kroner på projektet..
Nu skriver du væsentligt dyrere. Vi er enige om at fremgangsmåden er den samme, isolering, et lag beton og så de varmefordelingsplader (dampspærre skal så også over betonen ik')?
Så den væsentlige merpris for en let gulvvarme løsning er "kun" prisen på 300-400 kr/m2 til varmefordelingsplader eller er der noget jeg overser?
Ja, 300-400,- pr. m2 mere det er da også en væsentligt prisforskel syntes jeg.
Specielt hvis det er mange m2 vi snakker om.

Ja, der skal dampspærre over betonen.
Varmefordelingspladerne skal ligge på spånplader med spor i, eller på forskallingsbrædder. Der bliver en udfordring i at fastgøre forskalling på beton, så her ville spånplader nok være nemmest.

Jeg ville personligt vælge indstøbt hvor det er muligt. Det har vi haft i vores stue og køkken i 7 år og har aldrig oplevet komfortproblemer. Til gengæld skal vi have spånplader + varmefordelingsplader på 1. sal. når vi bygger om
Skrevet af Koludabyg på 19 mar 2012 08:53
Ja, 300-400,- pr. m2 mere det er da også en væsentligt prisforskel syntes jeg.
Specielt hvis det er mange m2 vi snakker om.

Ja, der skal dampspærre over betonen.

Jo det er selvfølgelig væsentligt prisforskel, skulle bare sikre mig at der var noget jeg ikke havde glemt.

Forøvrigt en dejlig information hjemmeside I har.
Annonce
Skrevet af pilehave på 19 mar 2012 09:29
Varmefordelingspladerne skal ligge på spånplader med spor i, eller på forskallingsbrædder. Der bliver en udfordring i at fastgøre forskalling på beton, så her ville spånplader nok være nemmest.

Jeg ville personligt vælge indstøbt hvor det er muligt. Det har vi haft i vores stue og køkken i 7 år og har aldrig oplevet komfortproblemer. Til gengæld skal vi have spånplader + varmefordelingsplader på 1. sal. når vi bygger om

Ja der skal selvfølgelig sporplader under varmefordelingspladerne. 
Har kig på Sundolitt Gulvvarmeplader og der ser jeg umiddelbart ikke noget problem i at ligge det lige oven på betonen (med en dampspærre imellem) http://www.sundolitt.dk/upload_imag...E92B29.jpg 
Jeg ser som sådan heller ikke nogen problemer i det, det er mere et økonomisk end praktisk spørgsmål
Ja, sundolits løsning ville være oplagt i dette tilfælde, men en lidt dyr komfort...
Skrevet af pilehave på 19 mar 2012 10:48
... det er mere et økonomisk end praktisk spørgsmål

Den del tager jeg med lillemor.

Tak for svarende begge
Du kan også anvende trykfast isolering der hvis laget er tykt nok ift at være kapillarbrydende betyder at du kan droppe betonen fuldstændig.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis