Lærk eller gran til hegn (uden jordkontakt)

Jeg er i gang med at lave raftehegn. Rafterne af gran(med bark) skal monteres lodret på vandrette flækkede stolper. Havde oprindeligt tænkt mig at brug trykimprægneret fyr ø10 men kombinationen af de priser der er på sådanne og at jeg egentligt hellere vil have et mere naturligt materiale  gør at jeg vil lave dem selv af hele stammer som jeg flækker med motorsav.

Jeg har mulighed for at bruge enten gran eller lærk. Umidlbart er lærk jo kendt for en bedre holbarhed men i mit tilfælde vil det være relativt unge træer(diameter ~12cm) med en del splint. Gran har jo en forholdsvis lukket struktur så måske ville det være bedre i mit tilfælde. Hvad tænker i?

Jeg skal bruge træet umiddelbart efter jeg fælder det så der er umidlbart ikke muligt at male de gennemsåkrne flader med f.eks trætjære...



5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
brug gran, uden tvivl

http://www.lyrk.dk
Helt enig med Naveren, gran er klart det bedste alternativ, lærk er kraftigt overvurderet.
Selvom granrafterne ikke står ned i jorden vil du alligevel opleve, at enden nærmest jorden vil blive mør først. Når du vælger en lodret montering har du ikke mulighed for alene at skifte de nederste som ved en vandret montage.
Men en enkel og billig måde at forbedre rafternes holdbarhed i den nederste ende er at købe et par kg kobbersulfat, opløse det i vand og lade rafterne stå med den nederste ende i vandet natten over.
Tak for svarerne.
Havde faktisk tænk lidt på kobbersulfat, det kan være jeg skulle prøve det... Jeg tænker dog at det ikke er for smart hvis de kommer i nærheden af der hvor skruerne skal i. Kobber og stål sammen plejer ikke at falde ud til stålets fordel :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også