Lugtgener i køkken og bryggers

Hej, nu har jeg længe rodet med et problem, der har vist sig ikke sådan lige at være til at løse, men tænkte, at folk herinde måske havde nogle bud eller måske bare tips til at komme videre.

Min kæreste og jeg købte sidste år et hus i Viby. Huset er lige under 100 år gammelt, men har i flere omgange været igennem nogle større renoveringer - og som sådan i ganske fin stand. Efter at have boet der nogen tid, har vi opdaget nogle efterhånden ret irriterende lugtgener, og problemet er selvfølgelig, at vi simpelthen ikke kan regne ud hvad det er - og hvor det helt præcist kommer fra.

Der er muligvis tale om 2 forskellige lugte/lugtgener, men lidt svært at bedømme. Ingen af dem lugter sådan jordslået, eller hvad jeg normalt ville forbinde med mug/skimmel, men kan selvfølgelig ikke afvise, at det kan være det. Umiddelbart, kan vi ikke finde plamager, pletter, skjolde eller lign. - der hænger bare til tider en lidt speciel lugt i 3 af rummene - og umiddelbart 2 helt forskellige lugte.

Det ene er køkkenet. Det virker umiddelbart som om om det komme fra under gulvet - hvor der under halvdelen af køkkenet er en lille kælder i fuld - hvor der er fri adgang til en krybekælder der løber under ca. halvdelen af huset. Krybekælderen er med jordbund, ca. 50 cm. høj, hvorefter man så ramme noget isolering og gulvet op til. Der er ikke fugtspærre eller lign. Det virker umiddelbare som noget ret tør jord. Det er faktisk ret støvet/fint. Mit bud kunne være, at det måske er det øverste lag der lugter eller noget - men det sjove er, at når man står nede i kælderen når det lugter oppe i køkkenet - så lugter det ikke nødvendigvis dernede - og det kommer og går?

Det andet sted, eller de andre steder, er i et værelse der ligger i forbindelse med bryggers og så bryggerset. Det har oprindeligt været et stort rum, men der er nu lavet en skillevæg, for at få et ekstra værelse. Her lugter det nogen gange også - endda ret kraftigt i perioder. Der er gulvvarme i begge rum, og det er en tilbygning lavet i 80-90'erne - så noget nyere end resten af huset. Det lugter mest fra noget pex-rør der kommer op fra gulvet. I det ene rum, der hvor fjernvarmen kommer ind, og så sendes videre ud under gulvet, til hvor vi har veksleren monteret, og hvor gulvvarmen så også er forgrenet ud. I begge rum, hvor rørerne er, kan man lugte det på rørene, og væggene bag.

Vi har haft en byggesagkyndig ude, og han var godt nok ikke til megen hjælp, virkede ikke speciel dygtig, og han målte lidt på gulve og vægge - og sendte så efterfølgende en regning på 4.000kr. Jeg tænker bare, at han vel ikke kan måle fugt i gulve - hvis gulvarmen er tændt?

Har derudover haft en taksator ude, vvs-folk der har trykprøvet rør for at se om de skulle være utætte, hvilket de ikke er, samt kloak-folk ude der også har lavet prøver med både tryk og røg - samt tjekket for huller og rotter med video. Det lugter heller ikke kloak-agtigt.

Nu pænt over 10.000 kr senere - og stadig ingen svar - så jeg er begyndt at blive en smule frusteret over det. Så tænkte at folk herinde måske havde nogle pointers eller lign.

Det skal nok også nævnes, at der i forbindelse med en vandskade/svamp for små 20 år siden blevet lavet helt nye gulve mv. i køkken og stuer - og tænker om det måske kan være vendt tilbage?

Mvh Tommy



4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der nogen form for udluftning til kælderen og krybe kælderen, ellers kunne svaret findes der. Der skal være udluftning begge steder, ellers kommer det til at lugte gammelt og hengemt
Ja. Der er et udluftningsrør i kælderen (kælder er ca. 6-7 kvm ) der ikke er blokeret, så er der et hul på 60 x 50 cm ind til krybbekælderen pt. dækket af lidt rockwool og en flamingoplade - hvor der er ca. 3-4 udluftningsrør.
Ja. Der er et udluftningsrør i kælderen (kælder er ca. 6-7 kvm ) der ikke er blokeret, så er der et hul på 60 x 50 cm ind til krybbekælderen pt. dækket af lidt rockwool og en flamingoplade - hvor der er ca. 3-4 udluftningsrør.
Hej. Har i fået løst jeres lugtproblem? Har selv periodisk lugt under eet køkkenskab og i bryggers.

PerDahlstroem
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis