vandskure, pudse eller imprægnere gulstenshus med frostsprængninger

Vi har en arkitekttegnet villa fra 50'erne med gule cellesten, fladt tag og uden udhæng. Det har vist sig at være en dårlig kombination.
Hvert år har vi flere og flere frostskader/sprængninger, selv om vi har repareret de tidligere. Reparationerne ses også og det er efterhånden ikke så pænt længere.
Følgende løsninger kan overvejes (kom gerne med flere):

1. Man kunne overveje at fuge hele huset om og igen udskifte skadede sten. En dyr løsning som ikke nødvendigvist sikrer mod kommende frostsprængninger.

2. Reparere og vandskure huset, og efterfølgende male med den rette maling eller imprægnere med sylan (Monosilaner).

3. Pudse huset med ca 10mm puds i to lag med armeringsnet.

4. Isolering med bats og derpå pudsning. Dyr løsning men isolerer huset yderligere. (Det er dog hulmursisoleret så vidt jeg ved.)

Det jeg især tænker på er om vandskuring eller puds holder længst i forhold til revner eller afskalling? Jeg vil få en murer til vandskuring eller et facadefirma til pudsningen.

Håber I kan komme med et par gode råd.

Mange tak
 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nr. 4. Det er helt oplagt.

Fordi:
60 år gammelt murværk er decideret uegnet som underlag for puds eller vandskurring.
En udvendig efterisolering incl. puds vil tjene sig hjem på 5-10 år. (Puds uden isolering er fuldstændig perspektivløst)

Hulmuren er nok max. 29 cm. Og det er ikke sansynligt at muren har været isoleret fra starten. (Bemærkningen ....så vidt jeg ved. - er nærmest upassende her i 2012 >))
Næsten uanset om muren er hulmursisoleret eller ej så vil det være profitabelt at efterisolerer udvendigt. Opvarmningsformen afgør hvor hurtigt!

Tror du ikke armering og puds vil holde ok pga armeringen?

Jeg bor I aalborg hvor fjernvarmen er meget billig. Vi bruger ca 13.000kr på at opvarme 190m2 plus 90m2 kælder.
Der bliver en den udfordringer ved at tilføje op til 100mm isolering og puds på muren. Der er et par vinduer der går helt op til en mur, samt nogle indhak og skorstene, der vil drille noget.

Armering og puds koster ca 400 per m2. Vi har 300m2 overflade. Det giver ca 120.000kr.
HVis der skal isoleres kender jeg ikke prisen, men mon ikke det koster det dobbelte mindst?
Det er muligt at armeringen vil gøre en forskel.
Men vandskurring, puds og imprægnering på mere eller mindre beskadiget murværk er "smukkesering". Og ikke vedligeholdelse. Efter min mening.

Det var dog uforskammet billigt i varme. >).
Meget tyder på at der rent faktisk er noget isolering i de hulmurer.

Ihvertfald så er fidusen ved at efterisolerer OG pudse samtidig at du opnår en besparelse i varmeudgiften. Puds alene er bare udgifter. >)

Jeg kender ikke meget til priser på efterisolering + puds.
Men hvis prisen for puds er 400 kr/m2 så kan prisen for 1 m2 isolering, incl. montering, næsten ikke blive mere end det ½. (Det burde være muligt at monterer mindst 4m2 100mm isoleringsplade pr. time)

http://www.bolius.dk/alt-om/isolering/

Gammel tråd, men har gule celle sten der allerede er fuger om, så det ikke er flere Frost skader.

Men.... Huset er gult. Vil en vandskuring kunne holde på gule prægede cellesten, og hvis ja, hvad type mur maling vil i efterfølgende anbefale?


Kun perfekt er "godt nok"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også