Forsat airbagproblemer og garanti

Hej!

Købte en Renault Laguna fra 2005 fra en autoriseret forhandler for ca. 10 mdr. siden. Fik de der 6 mdr´s reklamationsret og så gælder vel forsat de der 2 års et eller andet?

På købstidspunktet var der problemer med airbag og det blev skrevet i slutsedlen, nemlig at det blev rettet.

Det gjorde det i første omgang, men over de første 6 måneder har den være inde på værksted pga. airbagproblemer, hvor ledningsnettet, spoler, gardin osv. er blevet skiftet. Nu ca. 10 mdr. er airbaglampen igen begyndt at lyse. 

HAr talt med forhandleren og han vil gerne tage den til test igen, men lagde op til at de kun vil dække omkostningern hvis det er de samme airbagfejl og ikke evt. nye airbagfejl.

Hvordan er jeg stillet her?

- Jeg har jo ikke mere 6 mdrs. rekl. ret på købet
- Jeg har i princippet garanti på deres reparationer
- Hvis det er nye airbagfejl, er det jo ikke mit problem. På købstidspunktet lyste airbaglampen og de har testet det hver gang og repareret flere dele...


kh. hilsen Mr. GDS 0
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har altid 2 års reklamationsret, når den er købt ved forhandler. Står der andet i slutsedlen er den ugyldig. Det kan dog godt være at du har fået 6 måneders garanti, der er noget andet end reklamationsret

Hvis forhandleren udbedrer en fejl, fornyes den 2-årige reklamationsret på dette punkt.

http://www.fdm.dk/bilkoeb/koeb-af-b...forhandler
Jeg undres gevaldigt over at du har købt den bil,vel videne at sikkerhedsudstyret ikke virker.
Det eneste positive jeg kan komme på er at hvis du torpederer en mur så udløses krudtet ikke og du sparer rigtig mange penge til nyt udstyr.
Det bedste råd jeg kan give dig er at give den meget kolde forhandler en sidste chance til at få bragt bilen i lovlig stand og hvis han ikke gør det afleverer den tilbage.
René
Nu har jeg fundet slutsedlen fra maj 2011.

Der står:

Reklamationsret iht. købeloven.

Øvrige aftaler: Bl.a. at airbaglampe slukkes.

Efter købelovens §83 kan en forbruger i indtil 24 mdr fra lev.dato reklamere over fejl og mangler... Ved købt af BRUGT bil skal køber dog være opmærksom på flg.:

A. Kun hvis manglen var til stede på det tidspunkt som bilen blev lev.
B. Der kan ikke reklameres over forhold som var syng´lige eller køber burde ha opdaget
B. Der kan ikke efter lev. reklameres over fejl, som køber er gjort opmælrksom på ved handlen


kh. hilsen Mr. GDS 0
A. Manglen var til stede på købstidspunktet; altså airbagen var itu og de har forsøgt at lave den ca. 4 gange og nu er den beyndt at lyse igen
B. Manglen var synlig, da lampen lyste, men i slutsedlen fik jeg jo skrevet at det skulle repareres
C. Ja, jeg blev gjort opmærksom på fejlen men fik også en aftale om at det laves.

Det store spørgsmål er så om airbagfejl tæller som ét ELLER om der har været flere airbagfejl. Der har været så mange airbagfejl, at de har rettet dem en efter en ELLER de er amatører og har rettet det forkerte ELLER er det nu en helt ny airbagfejl - Hvordan står jeg - De tilslutter den jo computeren og de vurderer....

Jeg synes jeg står i en skidt situation.... HVordan stor jeg juridisk?


kh. hilsen Mr. GDS 0
Pile - dit link virker ikke - ER min reklamationsret som jeg skriver OK?

ALB - ja det var en fejl, men bilen var total lækker, velpasset osv. og man stoler naturligvis på aut. forhandlere med mekankere til 840 kr/t ex moms.

MEn de er amatører siden de ikke har kunne finde den rigtrige fejl...


kh. hilsen Mr. GDS 0
Annonce
har nu fundet nedenstående _ kan det gøre os klogere? De 6 mdr´s formodningsregel er jo ovre og det med oprindelige fejl. Fejlen med airbag var oprindelig, men der er mange specifikke ting galt med airbagen og hvordan står jeg så?

Du er som forbruger altid sikret en reklamationsret på to år, uanset om det er aftalt og nedskrevet eller ej. Der kan reklameres over fejl, som var tilstede på købstidspunktet af bilen. Det er køberen, der har bevisbyrden for at der overhovedet er en fejl på bilen og at fejlen også var der på købstidspunktet. Der skal være tale om en såkaldt oprindelig mangel. Dog er der også en såkaldt ”formodningsregel”. Den går ud på, at der er en formodning om at fejl, der viser sig inden for de første seks måneder efter købet er oprindelige fejl. Det skal forstås således, at der er en formodning om, at fejlen var der på købstidspunktet, medmindre sælgeren kan sandsynliggøre, at en fejl først er opstået efter købet. Det er altså sælger, der inden for de første seks måneder efter købet skal bevise, at en fejl ikke var der på købstidspunktet. Sælger kan somme tider løfte den bevisbyrde ud fra fejlens karakter, eller hvis han har en erklæring fra en uvildig tredjepart, som viser at den pågældende komponent er undersøgt, og at der ikke var fejl på den. Hvis det ligger helt fast, at en fejl først er opstået efter købet, er fejlen ikke omfattet af reklamationsretten.


kh. hilsen Mr. GDS 0


  
ALB - ja det var en fejl, men bilen var total lækker, velpasset osv. og man stoler naturligvis på aut. forhandlere med mekankere til 840 kr/t ex moms.

MEn de er amatører siden de ikke har kunne finde den rigtrige fejl...


Jeg skriver det hårdt men mener hvert et ord.
En bil hvor airbags og hvis monteret selestrammere ikke virker kan da ikke være hverken total lækker eller velpasset.
Lovligt eller ej så er det noget svineri at sælge en så defekt bil og sælger har været i ond tro og udemærket været klar over at han ikke var istand til at fjerne fejlen,det tager 20 sekunder at sætte en tester på rette et stik og slette fejlkoder så selvfølgelig har han forsøgt det.
René
Prøv at se dette link. Kyl det i hovedet på dem og sig at bilen naturligvis skal laves omgående uden beregning. Ellers skriv til Renault Danmark og klag. http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1378945.ece
uden og træde for mange over tæerne, så er den fransk! ja bilen altså.
franske biler er noget skod med deres ledningsnet, har en bekendt som købte sig en rigtig lækker velholdt peugeot 607, og hold da kæft en gang skrald.
han airbag gjorde det samme som din og efter meget lang tid hvor de prøvede og lave den uden særlig meget held gik handlen tilbage.
siger ikke at det er det samme og ved ikke 100% hvordan du står, men hvis ikke de får lavet den denne gang så ville jeg komme af med bilen, selvom den er nok så lækker
min bekendte købte så toyota i stedet, synes jeg nu er meget fornuftigt
Skrevet af Henrik@p på 11 mar 2012 08:15

min bekendte købte så toyota i stedet, synes jeg nu er meget fornuftigt


HØRT
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis