puds af facade.

Hej LDSére!

Hurtigt spørgsmål!

Hvordan vil i gribe pudsning af denne facade an? (se vedhæftede fotos)

Jeg tænker følgende:

1. Vask facade ned med højtryksrenser og fjerne overskydende.

2. Udfyld huller og skader.

3. Grund puds (og evt fiber armering)

4. Fin puds med indfarvet puds.

Er jeg helt på afveje eller er der noget jeg har overset? Billederne er taget fra den sydvendte side, som er den mest udsatte. De øvrige sider på huset er i væsentlig bedre stand, uden løs puds og lign. Der er ingen synlige sætningsskader på huset og huseter købt for 4 mdr siden og der er ingen anmærkninger i tilstandsrapporten i forhold til murværket.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det kalk eller maling der er på ?

Jeg ville nok få det sandblæst - så er der langt bedre bund at bygge op på..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Mit bedste bud er, at det er kalk....men jeg er ikke sikker. Nogen steder er det porøst h overfladen og minder om kalk og andre steder, virker det meget fast! Tror ikke sandblæsning er en mulighed, da stenene nogen steder virker rimelig medtaget (det kan måske være svært at se på billederne, men nogen steder er der faldet flager af stenene af)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Selv men næsten ingen forstand på facademaling så er jeg ret sikker på at det ikke er kalk.

Kalk er jo dødmat, altså helt uden glans. Ligesom det ville være helt slidt væk på sålbænkene.
Om der gemmer sig et lag kalk et sted i historikken ved jeg ikke. >)
Tak for input. Nu er der desværre ikke kommet billede med af sålbænkene, men der nemlig netop ikke længere noget på... så dem skal jeg også ha lavet! Men reparation af dem, er vist et spørgsmål for sig, som jeg håber en eller anden kan svare på. Har nemlig set at man kan lave sålbænke af facade isolering, men
vil det gi nogen problemer at lave rækbænk af det materiale, når resten af huset ikke får facade isolering?
Er der virkelig ingen der har et kvalificeret bud? eller andre der har stået i samme situation? Har fra en kammerat der er murer, fået fortalt at pudser jeg det op i skalflex multirep 2080 kan jeg med stor sandsynlighed undlade fiber armering og den skulle desuden binde særdeles godt på glatte og besværlige overflader. Nogen der har brugt produktet?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej LDS. Jeg har i mellem tiden, haft taksator til at kigge på skaderne. Jeg anmeldte skaden til forsikringsselskabet, da der ikke var nævnt noget i tilstandsrapporten om ydrevæggenes tilstand og det er kommet meget hurtigt og meget pludseligt.
Jeg afventer stadig svar fra skades afdelingen!

Taksatoren der var ude for at vurdere skaderne, sagde at der med stor sandsynlighed ikke var indlagt murpap og det derfor skyldes optrængende fugt, hvilket jo giver fin mening (efter at have læst om det)

Jeg står derfor overfor, at indlægge murpap i nær fremtid. Jeg har søgt og læst en del om emnet, men har ikke fundet alle relevante informationer. Er der nogen der kan fortælle mig, hvor stort et område man kan tillade sig at beskæftige sig med ad gangen? Kan man fræse fugerne ud ½-1 meter ad gangen, indlægge murpap, indlægge ny sten og fuge om? Eller skal man koncentrere sig om mindre områder? Kan man f.eks. lave ½-1 meter og springe 2 meter over, for så at lave ½-1 meter igen? Håber der er nogen med erfaringer, de vil dele ud af:-D
Mvh Morten
Find nu først ud af om der er murpap.
Hvor gammel er huset?

Og endelig. Når der ikke har været nogle vidre gener hidtil - primært indvendigt. (Løs tapet, skimmelsvamp, lugt). Hvorfor så bruge energi på det?

Og hvorfor egentlig det pudsehalløj - når facaden nu ikke egner sig til det?
Det er et gammelt hus du har. Det bliver det ved med at være - selv om facaden bliver finpudset! >)
Hej sitting. Desværre er billederne misvisende....for efter at have nedbrudt de bede der var foran, så facaden MEGET værre ud! Huset er fra 1910 så ikke just nyt! selvfølgelig skal facaden pudser og gøres fin, folk og ikke mindst jeg selv, behøver jo ikke nødvendigvis få associationer til låsby svendsen, når de kører forbi
Hvis huset er fra 1910 vil det overraske mig meget hvis du får medhold hos forsikringsselskabet(ift. ejerskifte) På dette tidspunkt(1910) blev murerpap ikke anvendt ved nybyg, derved er det ikke en konstruktionsfejl, men en fejl man må forvente ved ældre huse. dette gælder også ved udviddet ejerskifte.
Totalindlæg af murerpap i hele huset er en temmelig dyr affære, men der findes andre løsninger(eks. elektroder eller "flydende murerpap")

1910 så burde der være murpap. Men det er ikke ganske sikkert at der er det. Men undersøg det ved at udkradse nogle fuger under første skifte på fundamentet.

Gøre fin. Men et hus skal ikke være fin(t). Det er jo ikke et dukkehus du bor i.
Du kan akkurart lige så godt afrense og lappe de værste huller. Og så male igen. Også om 10 eller 15 år.

Hvad vil du opnå ved at pudse. Det er jo ikke gratis at pudse. Uanset hvad pudsefirmaerne påstår så holder puds på nedbrudt murværk ikke udover garantiperioden på 5 år. Men hvis du kan få en 15 års ubetinget bankgaranti fra pudsefirmaet - så prøv.

(Andet steds her på siden er der spørgsmål til revner i en blot 5 år gammel facaderenovering. Dit murværk er ik' en ski' bedre!)

Hvis du f.eks. lavede en udvendig efterisolering så var der måske ide i at pudse det.

Hele den mani med at tyndpudse, pudse eller male gammelt revnet nedbrudt murværk udelukkende med det formål at "smukkesere" facaden er tosset. Det holder ikke. Det er noget l... 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også