Murstensmur arbejder i fugerne

Hvordan løses dette problem? Min murer er i tvivl. Skal der rustfrijern i fugerne eller skal muren opdeles med gummifuger Fundamentet står i 1,10 meters dybde med jern i top og bund og der er ikke revne i soklen.. Skaderne kan ses å de vedhæftede billeder.

Mvh Alex

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor er din murer i tvivl, det er jo her du skal kunne trække på hans viden, jeg ville finde en anden murer.

Der skal selvfølgelig indlægges stål, da sætningen er så voldsom at flere sten er flækket.
@Rene
Ingen sten er flækket,der er kun revner i tyndpudslaget,samtlige revner som kommer er i fugerne,det har taget 4 år før de kom.
Jeg har spurgt 2 murermestre ad og en bekendt som også er mure,2 vil bruge stål og den sidste mente ikke stålet ville holde,han mente at muren var for lang(muret i et stykke)og derfor skulle muren pr 8 meter deles med gummifuger....
Jeg undrer mig også at muren ikke arbejder på bagsiden?

Mvh alex


Mvh Alex

 

Er af den overbevisning, at før der tages stilling til om der skal indmures armeringsstål eller laves dilatationsfuge, skal det fastslås om der er tale om sætninger eller spændingsrevner (som evt. kan skyldes manglende mulighed for at muren kan optage temperaturvariationer, eller forkert placering af murbindere m.m.).

Er der isoleret mellem for- og bagmur, eller er det en læmur?

Står selv i lignende situation, hvor jeg både har adspurgt murer og rådgivende ingeniør, og modtaget to forskellige og modsigende svar .
Der er en mur som står i skellet den er ikke isoleret og der er brugt bindere i muren som er hul.

Mvh Alex

 

Så mangler vi lige længden og højden. Samt om væggen er ventileret.

Hvis væggen er 4 år gammel så er skaderne så små og ubetydelige at du næppe ville have opdaget dem . Hvis det ikke lige var for vandskuringen.

På et par af billederne er der ingen skader???
Annonce
@Sitting Bull
De billeder som du ikke kan se skader på,er der revner i fuger(puds trækker sig)kan ikke ses grundet opløsning på pc..
Muren er ikke ventileret.
23 meter lang ialt 12 skift sten på de 17 meter og 19 skift sten på de sidste 6 meter..Der er ikke synlige skader andre steder på muren.
Jeg har over det sidste år fuldt med i skaderne og kan se at de bliver værere,om det skyldes vind og vejr eller andet ved jeg ikke,dog vil jeg gerne problemerne til livs..
Jeg kan godt tage et billede af muren indvendigt(teglene er sluppet fra muren)?

Mvh Alex

 

Fritstående mure er der mange meninger om - åbenbart.
Og meget murearbejde udføres stadig pr. erfaring.

F. eks. siger man: ....at det i almindelighed ikke er nødvendigt at indlægge lodrette dilatationsfuger, selv i meget lange mure.
Men 23 meter lang er lidt langt - efter min smag. Var det mon på tale at lave delitationsfuge(e) - om ikke andet så i selve muren?

Dernæst mangler der ventilationshuller i hveranden studsfuge - for oven og for neden. Også efter min smag.

Så er der afdækningen - med tegltagsten. Er den udført korrekt. Noget lignende dette:
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=fritst%C3%A5ende%20mure&source=web&cd=3&ved=0CG0QFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.muro.dk%2Ffiler%2Fmurerhbog%2Fmurafslut.pdf&ei=gnRTT6q2JI7Mswaa3ZCaDA&usg=AFQjCNFm8nou158r75rC3L8ZZ60-TGlDLg

Det mest oplagte er dog at skaderne (kun) forekommer på den side hvor vandet fra afdækningen driver ned af muren. Og derfor er der mest tale om frostskader!

Det har intet formål at indlægge armeringsstål nogle steder.

Jeg vil nærmest fastholde at du blot skal forsøge at hæmme nedbrydningen mest muligt. Måske er imprægnering med vandafvisende en mulighed der var værd at forsøge. (Det kan næppe skade)

Jeg er ikke murer og skal ikke kunne afgøre om muren kan siges at være fejlbehæftet - i juridisk forstand. (Bla. er afdækningen jo nok dit eget valg!)



Jeg kunne også rykke teglene længere frem på muren,så de stikker længere ud afvandingsmæssigt,samtidig kunne jeg også understryge hvert tegl i samlingerne..

Jeg syntes din forklaring med at vandet driver virker som kimen til det hele!

Underligt at ingen af de mure jeg har haft fat i har omtalt dette,men de tænker måske mest i penge og timer!!!

Mvh Alex

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis