Mondeo 2.0, 97 ABS/antispind lyser

Nu driller den gamle møgspand igen. I løbet af vinteren er ABS- samt antispindslampe begyndt at lyse. Det pudsige er at ABS´en virker fint, det er kun antispind der ikke virker. Har fået læst fejl ud, som siger defekt kreds VF og VB. Hvordan kan ABS´en virke hvis der er fejl på to følere? Mekkeren vidste ikke lige uden at skulle måle noget mere. Nogen forslag herinde?? Evt. defekt ABS modul??
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er dine hjul/dæk alle absolut lige store?
Er der et der er slidt betydeligt mere end de andre, har du balladen.

Med venlig hilsen
ktm

 

De er lige store og slidt rimelig ens. Hvor meget/lidt drejer det sig om før end balladen kommer??
Det er svært at sige, men jeg har et par gange haft problemet på mine Mondeoer. Men der var nu også tale om en smule forskel på dæktyperne.
Det var så galt, at ESP eller hvad det nu hedder, gik ind og bremsede vognen ned. Konen var meget vred over at jeg havde sendt hende afsted i vognen. Jeg mente jo nok, at hun bare kunne trykke på kontakten og koble skidtet fra.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det kan sandsynligivs være forbindelsen til ABS følerne, der sidder ved hjulene. Enten selve ledningen eller selve føleren, der er defekt.

Har haft samme problem 2 gange på min Mondeo 2007 - begge gange ledning slidt gennem fordi den på denne årgang sidder i klemme bag plastic-inderskærmen. ABS-lampe, ESP-lampe og bakkestarts-assistance meldte fejl. Dette fordi de bruger alle de samme ABS-følere.

Værkstedet kan udlæse fra bilens computer præcis, hvilken føler/ledning det er galt med.
Jeg har fået den målt på værksted, VF og VB føler kreds brudt. Men igen burde ABS ikke virke når en eller flere følere er defekte. Og ABS virker fint. Derfor hælder jeg mere til noget med antispindsmodul eller hvad sådan noget hedder. Men værkstedet havde ikke noget direkte svar, førend de havde målt noget mere på bilen. Men jeg ville lige prøve at høre flere idéer inden jeg afgør hvad der skal ske med bilen. Der skal ikke ofres 5-6000 kr på et eller andet, som måske er en fejl eller måske ikke. Så skal den bare køre videre og så skrottes ved næste syn.
Har idag fundet ud af at ABSen kun virker i højre side. I venstre side blokkere hjulene. Bremsede hårdt op på en grus vej og der var tydelige spor i venstre side og ingen i højre....
Ja det er underligt, at ABS virker på et par af hjulene - hvad er det for et fabrikat det ABS system?

Det er nemt at finde en følerfejl - hvis du har et lille multimeter der kan måle modstand, så prøv at mål modstanden - er den "0" så er den sikkert færdig (bosch anlæg plejer at ligge på 1000-1100 ohm)

Du kan købe nye sensorer på ebay - de engelske udbydere er billige ca. 30 GBP pr stk  - så for 600 kr er I godt kørene igen

Hilsen Michael
VF og VB følerkredsløb brudt. Og det passer jo med, at den blokerer i venstre side. Så nu mangler du bare at finde ud af, om det er ledningerne eller følerne, der er defekte. Men at både for og bag skulle være gået på en gang er lidt underligt - men kan vel ske.

En pludselig indskydelse: Du har vel ikke kørt igennem en trærepøl eller lignenden med venstre side af bilen, så du kan have fået noget skidt slynget op på følerne i venstre side. Så de ikke kan se/føle, at hjulet løber rundt. Let at konstatere ved at tage hjulene og checke at følerne er rene.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis