Er el-kabel i vådrumsgulvet lovligt ?

Hej I vores nye hus, har elektrikeren ført kabler rundt. På første sal er der støbt betongulv, og af en eller anden grund stikker el-kablet til SPA-badet op af gulvet ca. 20 cm. fra letklinkevæggen. Jeg havde regnet med, at mureren i forbindelse med klinkearbejdet lige havde drillet kablet ned i gulvet og op ad væggen. Dette er ikke sket, så nu hvor klinkearbejet er udført, stikker der et el-kabel op ad gulvet gennem en klinke. Kablet bliver naturligvis skjult af Spabadet, men er det lovligt, at have et kabel op gennem gulvet i et vådrum ? På forhånd tak !

Selvbyggeren

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når kablet er skjult af spabadet er det helt efter bogen. Du skal ikke regne med, at mureren hugger kablet ind i væggen. Han ved jo ikke hvor kablet skal hen, så derfor skulle elektrikeren have hugget det ind, hvis det skulle have været ind i muren. Du må gerne have kabler op af gulvet i vådrum, bare de er beskyttede mod beskadigelse. I dit tilfælde er dette opfyldt ved at det er inde i spabadet.

fase
Selvfølgelig er det lovligt, at lave den kabelføring i det område, der er beskrevet. Se stærkstrømregulativet. Her er beskrevet reglerne for tilslutning af spabade. I mit svar har jeg ikke taget hensyn til eventuel vådrumssikring. Såfremt du ikke er enig, vil jeg gerne se dokumentation for din påstand.

fase
El-kabler under et spabad skal udmunde i en dåse, og det er elektrikerens ansvar, hvis det ikke er aftalt, at andre skal foretage indfræsning og tilmuring. Såvidt jeg har læst trådstarteren spørgsmål, er kablet ikke ført i rør, men indstøbt i gulvet og må som følge deraf være tæt mod betonen. Ja kablet skal afsluttes i en dåse med mindst tæthedsklase: IPX4, og der må ikke sløjfes videre til den faste installation. Reglerne herfor er givet i elrådsmeddelelse nr 16/09 af februar 2009. Efter Stærkstrømsbekendtgørelsen, afsnit 6, 526.3, skal alle forbindelser være tilgængelige for inspektion, kontrol og vedligeholdelse. Sikkerhedsstyrelsen tillader fremover, at tilslutnings- eller samledåser til forsyning af spabade, badekar eller brusebassiner først er tilgængelige, når spabadet, badekarret eller brusebassinet er fjernet. I disse tilslutnings- eller samledåser må der ikke foretages sløjf-ninger til andre dele af den faste installation.

fase
Hej S.fabrin

Nu kan det jo ikke nytte noget at du kun bladrer i stærkstrømsbekendtgørelsen, som jeg ikke kender, men du er nødt til at læse By & Bygs anvisning 200 som er "bibelen" indenfor vådrum, og hvis du læser side 65 2. spalte vil du bl. se følgende: Især bør rørgennemføringer i gulve kun udføres hvor anden rørføring ikke er mulig!

Jeg sidestiller et elkabel med et rør, og hvis det endeligt er der, skal der vådrumssikres efter gældende anvisninger, da en indstøbning ikke er tæt.
Hej Orla Nautrup! Nu er et kabel ikke et rør. Vi kan formentlig blive enige om, at såfremt kablet er instøbt i beton og dukker i betonen under spabadet, og hvis der er foretaget vådrumssikring, må kablet nødvendigvis også være omfattet af den sikring. At jeg personlig synes, at kabel indstøbt i beton ikke er den mest hensigtsmæssige form for håndværk med hensyn til evt. reparation, er en anden sag. Men det var ikke, det der blev spurgt om.

fase
Er det s...e kabel ikke placeret forkert?

Burde eller skulle det ikke have været placert i væggen, stukket ud af væggen, evt. blot et par cm over gulvoversiden.

Derimod er der slet ingen tvivl om at når der i anvisning 200 skrives "rør", så menes der også kabler.
(Som ret beset er et blødt rør med nogle isolerede ledere indeni)
Formålet er jo soleklart at der ikke må kunne trænge vand/fugtned langs kablet/røret og måske forårsage skader i underliggende konstruktioner.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis