Budget poster for husbyggeri

Hej Lav-det-selv folk

Kæresten og jeg går og leger lidt med tanken at bygge hus. Det vi har i tankerne er et nøglefærdigt typehus fra eksempelvis ” Huscompagniet”. Men for at kunne få en ide om hvad vores økonomi rækker til er jeg ved at lave et overslag over hvad sådan et projekt ville koste. For at kunne lave sådan et overslag skal jeg have en ide om hvilke typer udgifter der kan være i et byggeri af et typehus. Indtil nu har jeg samlet følgende liste:

Hus
Listepris for typehus
Tilvalg til typehus
Affugter
Ekstra fundering
Etablering af Byggestrøm
Byggestrøm
Gardiner

Grund
Køb af grund
Etablering af vand
Etablering af el
Etablering af varme
Etablering af kloarkering
Bortkørsel af jord
Jordbundsprøve
Køreplader
Tillæg for bæltekøretøjer
Anlæg af have

Rådgivning/papirarbejde
Tinglysning
Advokat
Landinspektør
Forsikring
Finanseringsomkostninger
Skødeomkostninger

Andre udgifter
Flytte omkostninger

(ja det er en lidt kaotisk list med alt fra stort til småt, men et sted skal man jo starte)

Mit spørgsmål er derfor hvilke poster jeg mangler?

Det er ikke sikkert alle poster der er inkluderet i listen bliver aktuelle, eksempelvis ekstra fundering, men det er rart at have en ide om hvad der kunne komme på tale i sådan et projekt.  Det er altså ikke de specifikke priser jeg søger men mere navnene på posterne så jeg selv kan søge priser og lave et overslag.

Håber der er nogle erfarende bygherre der ude der kan give mig en hånd med at få et overblik. På forhånd tak.

Venlig hilsen
Ebbe

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok ikke helt måden at gøre det på.

Mange små tal lagt sammen kan give et hvilket som helst resultat.

Men har typehusfirmaerne ikke priser på deres huse? Om ikke andet nogele kadratmeterpriser!
Eller måske Bolius.

Grundprisen kender du?

Derudover er der tilslutningsafgifter og rådgivere osv.

Men gardiner, køreplader, bæltekøretøjer osv. er en sammenblanding af tingene og detaljer som forvirrer billedet.

Men det er rigtigt at det kræver en vis systematik hvis budgettet skal kunne holde.

Prøv at Google på budget nybyggeri enfamiliehuse og det der ligner. Endelig har din bank måske osse en eller anden oversigt.

(Men du kan jo starte med at finde et brugt hus i lokalområdet der ligner det du vil bygge. Dit vil koste næsten det samme pr. kvadratmeter. Med det hele. >)
Tak for svaret. Du har sikkert ret at det ikke er den helt traditionelle måde at gribe det an på.

Nu har vi ikke kik på en konkret grund endnu, men har undersøgt hvad prisen ligger på i det område vi godt kunne tænke os og bygge.

Jeg har googlet en del rundt for at finde eksempler og er også bleve en del klogere af det, dog mangler overblikket lidt.

Men igen tak for svaret og forslaget med at kikke på priser for "brugte" huse i området.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Ebbe

Jeg tror det er præsis måden at gå til det på. Jeg sidder med ca samme ide som dig og jeg har et klart mål om at have fuldt indblik inden jeg går i gang.

Jeg overvejer selvbyg fordi jeg syntes det er sjovt og fordi en ret god del af skillingerne ligger der i budgettet.

Jeg er PT så langt at jeg har en brutto liste jeg sakser i. Hertil kigger jeg så på forskellige løsninger som f.eks isolering, fundering, generelle materialer osv.

Som dig kender jeg ikke placering og grund endnu hvilket jeg har fundet giver den største usikkerhed i planlægningen - derfor har jeg sat nogle scenarier op omkring beliggenhed, tilslutninger osv - dette giver en ret god fordel når man så kigger på div grunde og ejendomme.

Nå jeg engang er lidt mere i mål skal jeg nok dele resultatet...

HCOH

//Mads
Hej Mads

Det lyder godt at jeg ikke er den eneste der kunne finde på at angribe problemstillingen sådan. Jeg har dog ikke selv den fornødne knowhow eller mod til at kaste mig ud i selvbyg, men det lyder spændende. Det lyder spændende hvis du vælger at dele dine resultater/erfaringer lidt længere hende af vejen

Hvor lang er din tidshorisont?
Held og lykke med projekterne. Jeg har stor respekt for selvbyggere. Var der bare nogle flere som Jer, var jeg nødt til at ansætte noget medhjælp!

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Der kan være mange måder at regne priser og lægge budget på.

F.eks. nytter det jo ikke at regne ud at det nye hus kommer til at koste 5 mill. Når de henne i banken kan se at der kun er råd til et til 3 mill. I det tilfælde har man jo så prisen fra start og det handler dernæst om hvad man kan få for pengene. >)

Det kan jo osse være ret ligegyldigt om gardinerne koster 10.000 eller 20.000 kr. Når man ikke ved om byggegrunden koster ½, 1 hel eller 1,5 mill. kr.
Det gælder om at prioriterer indsatsen. Og at regne på det der er penge i. Eller evt. "vedtage" et max. beløb til grundkøb.

Endviderer gælder det om IKKE at regne på det man kender prisen på, men det man IKKE KENDER priserne på. Altså der hvor man er mest usikker.
Og som privat førstegangsbygherre vil man med sikkerhed glemme mindst ½-delen af posterne hvis man begynder at regne "fra neden af" altså på detaljerne. På f.eks. bygningsdele. Det kan kun gå galt.
Man er simpelt hen nødt til at regne fra oven og nedad. Altså med m2-priser, erfaringspriser, andres erfaringer osv. Når der så kommer streger og beskrivelser kan der indhentes tilbud og/eller en sagkyndig kan regne på skitsenivesu på +/- 25% af slutprisen.

Al erfaring viser iøvrigt at et budget ikke bliver "rigtigere" af at man regner meget detaljeret på det.

Minder lidt om nogle som havde lagt et budget for en tilbygning og havde kalkuleret med at de havde råd, hvis de skiftede letmælken ud med skummetmælk og solgte nogle flere æg. Det var omkring 1988 de kontaktede mig fordi kommunen havde forlangt at de skulle få lavet tegninger. Da jeg så budgettet "var jeg desværre nødt til at overlade opgaven til en anden" da der ikke var afsat penge til arkitekt, og jeg på det tidspunkt stoppet med at modtage halve grise som en del af betalingen.
Nu er jeg startet igen, så hvis nogen har en halv gris, og skal bruge noget rådgivning....


Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Hvor mange halve griser koster det så / dag for rådgivning :-)

Men en rigtig god pointe med at der skal regnes og afsættes beløb til meget i en bygge fase....

Har selv bygget for nogle år siden og valgte en løsning med en hovedentrepenør der byggede skallen og lavede huset helt klar i under etagen og forberedte overetagen med vinduer kvis og isolering i tagfladen samt vand og varme samt el ført op på 1. sal.
Siden er 1. sal lavet primært ved egen hjælp....
Garagen blev også lavet som eget arbejde.. fik dog bygmesteren til at støbe gulvet.
En hel masse timer med haven og anlæg af de godt 200 kvm fliser.. og 80 kvm indkørsel i knust granit. Og ike mindst en masse arbejde med at lave en ordentlig bund...

Jeg fik reelt aldirg rigtig lavet et budget.. ud over hvad hus med tillæg kostede og satte så 100.000 af til garage matr. og 75.000 til have indkørsel osv. Samt 50.000 til diverse. Det hele holdt meget godt...
Siden er overetagen lavet, trappen derop, altan osv.. alt dette er betalt kontant af det løbende budget.... Nok lidt luksus at kunne gøre det men rigtig rart :-)

MVH Njord

MVH Njord
Hej Ebbe,

Nu er jeg nødt til at byde ind med lidt erfaringer.

Jeg tror du griber det forkert an - har du fået lagt et budget over, hvad I har råd til ifølge banken/kreditforeningen? Det bør være 1 prioritet - sæt nu de ikke vil låne jer til det som i ønsker. 2 prioritet er at finde ud af hvilken grund i ønsker, det kan jo være den ikke egner sig til et typehus (den situation står vi i lige nu).

Dernæst blander du en del sammen i dine poster. Mange af dem vil indgå i et selvbyggerprojekt men er ikke relevante, når du bruger et typehusfirma som huscompagniet. De har mange af tingene med i deres færdigpakke - herunder boreprøve, fundering mv.

Hvis jeg kigger på dine poster i forbindelse med huscompagniet, ville jeg kigge på følgende:
Hus
Listepris for typehus
Tilvalg til typehus
Sæt evt. 25.000 ekstra af til el/vand mv. i byggeperioden - det mener jeg ikke de har med i deres tilbud.

Grund:
Køb af grund
Tilslutningsafgifter offentlig kloak, varme og vandforsyning. Evt. krav om tilslutning til antenneforening.
Evt. funderingsudgifter - hvis grunden købes igennem kommunen foreligger der måske boreprøver. Er det en grund uden problemer, så har huscompagniet indregnet normal fundering.
Anlæg af have

Rådgivning/papirarbejde
Tinglysning
Advokat
Finanseringsomkostninger - herunder skøde og tinglysning

Andre udgifter
Flytte omkostninger - skal I have solgt først, så skal der måske indregnes en kalkyle omkring nedslag i prisen.
Gardiner
Nye møbler, plæneklipper mv.

Vi byggede i 2007 og ovenstående er ud fra egne erfaringer. Hvis jeg skal stille budgettet op, så ville det se sådan ud:
Grund 425.000
Tilslutning 20.000
Ingen ekstra fundering - tværtimod havde huscompagniet regnet forkret og taget 12.000 for meget da de opgjorde regningen - det blev rettet.
Standardhus 1.400.000
Ekstra tilvalg 50.000 (vi kom f.eks. selv med de fleste hvidevarer, derfor kostede de ikke).
Finansierings og tinglysnings-omkostninger 50.000
Ingen advokat da jeg selv mente at have styr på det.
Haveanlæg 60.000 (eget arbejde men med 220 m2 belægningssten)
Vognly 75.000 (vi byggede det selv på huset og sparede 40-50.000 i forhold til deres priser dengang, til gengæld blev udhuset også isoleret mv.)
Gardiner i jysk 4.000
Nye møbler for at tilfredsstille konen 30.000 (hun køber f.eks. ny sofa hver gang vi flytter).

Råd vedrørende huscompagniet:
Få alle tilvalg med og priser på inden underskrift.
Få dem til at male udhænget inden det bliver sat op - det er så træls bagefter. Alternativt kan de vel levere træet en uge før og så må man selv male det. Langt nemmere når det foregår nede ved jorden og det ser bedre ud bagefter.
Vær obs på deres finish - jeg syntes de sprang over hvor gærdet var lavest nogle steder. F.eks. lister der ikke var sat ordentlig op men hang et stykke over gulvet - de skar dem heller ikke i smig (havde jeg ikke bemærket i prøvehuset).

Håber det kan bruges:-)

Mvh

Mst
Er du ansat i HusCompagniet?

Mit kendskab til typehusfirmaer er at husene er billige, fordi de er ringere og ofte knapt nok overholder de gældende krav til byggeri, men vil man bo billigt og indrette sin familie på husets betingelser og ikke omvendt er det da sikkert i orden. 

Nu ser jeg naturligvis også mest de huse, hvor det er gået galt, og dem er der ikke blevet færre af. 


Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også