reflektiv isolering for at holde huset køligt om sommeren?

Hej

Jeg er ved at isolere tag, således at vi kan anvende vores skønne loftsrum. Det er et saddeltag med betontagsten (Danflock) og planen er at isolere med vindpap, mineraluld (250 mm), dampspær (1/3 inde på den varme side) og 13 mm gips.

Uden isolering er det næsten uudholdeligt at være i loftsrummet. Om vinteren er det selvfølgelig iskoldt, men om sommeren er det endnu værre for de sorte betontagsten suger en masse varme til sig, så rummet bliver ca. 50-60 grader varmt. Så det vigtigste er faktisk at isolere sommervarmen ude.

Burde man smide et lag reflektiv isolering ind for at øge tagets evne til at holde sommervarmen ude. Man kender det samme problematik fra biler der står i solen og bliver sindsyg varme indeni. Mange sætter noget alu-agtigt i ruderne for at holde bilen kølig. Kan det fungere på samme måde i et tag? Er der også tale om strålevarme her? Hvilke materialer er der? og i hvilket lag skal det placeres?

Eller er det mon fino med de 250 mm mineraluld?
Øs ud af jeres vid...

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja i det tilfælde, vil reflektiv isolering være godt.

Det skal jo så ligge ud mod taget, og kræver så vidt jeg husker luft på begge sider, for at fungere. Mener forøvrigt det er rasende dyrt.

Jeg ved så ikke om du får plads til tilstrækkeligt mineraluldsisolering. (er det ikke 300 mm, som minimum for at overholde kravene ?)

mvh jens

Som jeg har forstået det, vil reflektiv isolering være godt i lige netop den sammenhæng, anvendt som undertag.
Det vil dog nok være lidt voldsomt at pille taget af, og montere det som undertag!
Det kunne vel også fungere, selv om det blev slået op under lægterne? Men spørgsmålet er om ikke du ville opnå nogenlunde det samme med Alukraft, som er meget, meget billigere?

Jeg er helt med på, hvilken effekt du er ude efter.
Jeg har slet ikke det sammen, men alligevel. Jeg har et værksted med et gammelt tagpaptag og isoleret neden under, og oven på dette er der lagt metal trapezplader. Resultatet er, at solens varme brænder af på disse plader, og så har jeg god ventilation i kippen så varmen kan slippe ud. Det fungerer formidabelt og jeg kan i meget varme perioder holde rigtig meget varme ude og holde det rimeligt køligt inden døre, hvis jeg husker at lukke portene.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM

Det tag er den typiske brandfælde som alle brandfolk elsker. Hvis huset brænder er de nødt til at rive hele taget af for at få slukket alle de steder på undertage, hvor det stadigvæk brænder, og de pøser som regel så meget vand på at hele resten af huset er totalskadet.

Reflektiv isolering bør I læse meget mere om. Fx. her:

Ved markedskontrollen og den efterfølgende afprøvning af produktet blev 
det konstateret, at den samlede konstruktion, hvor folien er indbygget efter importørens anvisning mellem to gipsplader med hulrum på 21 mm på 
hver side af folien, har en U-værdi på 0,74 W/m²K.  
Indbygges i stedet 130 mm af et isoleringsmateriale som mineraluld (med 
λ = 0,035 W/mK) fås en U-værdi på 0,25 W/m²K. Med andre ord lover 
forhandleren, at produktet i den angivne opstilling isolerer ca. 3 gange så 
godt som målt ved prøvning = spild af penge!

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Skrevet af nbang på 22 feb 2012 11:18

Hej

Jeg er ved at isolere tag, således at vi kan anvende vores skønne loftsrum. Det er et saddeltag med betontagsten (Danflock) og planen er at isolere med vindpap, mineraluld (250 mm), dampspær (1/3 inde på den varme side) og 13 mm gips.

Uden isolering er det næsten uudholdeligt at være i loftsrummet. Om vinteren er det selvfølgelig iskoldt, men om sommeren er det endnu værre for de sorte betontagsten suger en masse varme til sig, så rummet bliver ca. 50-60 grader varmt. Så det vigtigste er faktisk at isolere sommervarmen ude.

Burde man smide et lag reflektiv isolering ind for at øge tagets evne til at holde sommervarmen ude. Man kender det samme problematik fra biler der står i solen og bliver sindsyg varme indeni. Mange sætter noget alu-agtigt i ruderne for at holde bilen kølig. Kan det fungere på samme måde i et tag? Er der også tale om strålevarme her? Hvilke materialer er der? og i hvilket lag skal det placeres?

Eller er det mon fino med de 250 mm mineraluld?
Øs ud af jeres vid...


Tjae, har selv ingen fidus til reflektiv isolering men det jeg kender til det, der står det, at det virker som dampspærre. Dvs. hvis du ligger den yderst ved teglene, så vil du få 2 dampspærre i din konstruktion hvilket ikke er godt, så reflektiv skal hulles en del steder og så kan det være at det hele går lidt i fløjten...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
*STØN* - skal vi nu til at igang med det igen?

Mangler bare lige at pev kommer forbi igen for at dagen er perfekt.

Brandteknisk tror jeg ikke at brandfolkene har så meget imod bobleplast med alu som de har imod ståltag ovenpå eternit - Brandmanden har herinde kommenteret på dette tidligere og de er vidst ret ligeglade - der er kun forskellige grader af irritation når de skal til at klippe eller økse sig igennem.

Det kan være ganske udmærket at forsøge at reflektere varmen væk fra mørke tagsten der sagtens kan blive 50 grader varme - dvs en høj temperatur differens som man ønsker at isolere sig ud af - men rent fugt-teknisk er det en meget vanskelig konstruktion hvor man får en dobbelt dampspærre - og det er meget svært at udføre ordentligt og forsvarligt når når taget allerede er lagt.

Som KTM skriver så kan et hvilken som helst reflekterende materiale ligeså godt bruges - eg. alu-kraft. Hvor velegnet det så er som undertag ved jeg ikke - hvis i ikke har et undertag under jeres Danflock ville jeg hellere bruge krudtet der og så installere nogle friskluftsventiler så varmen inde i rummene kan ventileres ud - det budget bliver du også mere populær ved konen med ;-)

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 22 feb 2012 16:23
*STØN* - skal vi nu til at igang med det igen?

Mangler bare lige at pev kommer forbi igen for at dagen er perfekt. 
  
/BOFH


Enten kan du godt lige smerte eller så er du ironisk

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af www.abr.dk på 22 feb 2012 15:12
Hej KTM

Det tag er den typiske brandfælde som alle brandfolk elsker. Hvis huset brænder er de nødt til at rive hele taget af for at få slukket alle de steder på undertage, hvor det stadigvæk brænder, og de pøser som regel så meget vand på at hele resten af huset er totalskadet.



Jo jo, det ved jeg godt, og min gamle nabo Brandmand, har også påpeget det uheldige inden jeg lavede konstruktionen.
Men da det er en gammel trælade, tror jeg egentlig at den vil være totalskadet lynhurtigt uanset, hvordan den er lavet.
Til gengæld ligger al min elektriske installation frit fremme, sat op på gips, så intet kan fjæle sig i dølgsmål. Når jeg svejser, bliver jeg i værkstedet mindst et kvarter efter sidste svejsning og går over og lugter til luften en halv times tid efter. Brændeovnen er stillet op efter alle kunstens regler om brandsikring.
Sååeehh, jeg håber det går alligevel.

Med venlig hilsen
ktm

 

Et kvarter efter svejsning? Jeg havde en skade, hvor der gik ild i et værksted midt om natten - fordi de havde svejset om eftermiddagen, og en person havde hældt 10 liter benzin ud på gulvet og sat ild til. Brandfolkene var lidt i tvivl om årsagen til branden

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Benzin er sgu for dyr til at hælde ud på gulvet. Det brænder jeg ag i min bil i stedet for, men det går også strygende!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis