Rawlplugs til stor belastning

Hej lav-det-selv-folk.

Det her handler ikke lige frem om hus-byggeri, men jeg tænkte at det her måtte være forummet for rawlplugs.

Jeg har investeret i en 'chin up' stang til lejligheden, efter jeg har indset, at jeg ikke får taget mig sammen til at komme i træningscenter. Jeg har tænkt mig at sætte den op på en murstensvæg og har fået fire rawlplugs, min far havde liggende. Målene på dem ses her.

Jeg har nogle spørgsmål vedrørende de her plugs. Der er fire huller i hvert ophæng.

Tror i det kan holde? Selve stang + ophæng vejer vel 10 kg, og jeg selv 70 kg.

De plugs jeg har, er lavet til en undersænket plade. Jeg skal under alle omstændigheder finde nogle spændeskiver - findes der nogle, så jeg kan bruge de her undersænkede plugs, eller kan jeg ikke bruge dem?

Jeg har kun fire plugs, så jeg skal finde fire (måske otte) nye plugs - nogle anbefalinger? Evt. på nettet? De skal så ikke være undersænkede.

På forhånd tak! VH Bjørn.

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tvivler meget stærkt på at ravplugs kan holde til det bræk der vil opstå når du hænger dig op i den stang. De plugs din far har liggende er til at styre en dørkarm i et karmhul i væggen, de er uegnede til dit formål.
Hvis du skal op og hænge på den dims, skal der gennemgående bolte i muren til at holde den.
Med mindre du ligefrem sætter benene ind mod væggen og prøver at rykke stangen fri, kan ganske små skruer i plugs sagtens holde, idet du belaste stangen lodret, og her kan selv små skruer i fastsiddende rawlplugs holde til mindst 25 kg. træk hver.


Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Skrevet af www.abr.dk på 21 feb 2012 11:20
Med mindre du ligefrem sætter benene ind mod væggen og prøver at rykke stangen fri, kan ganske små skruer i plugs sagtens holde, idet du belaste stangen lodret, og her kan selv små skruer i fastsiddende rawlplugs holde til mindst 25 kg. træk hver.

Inden du giver sådanne råd så sæt dig lige ind i hvad det handler om.
Hvis du ser på billederne, vil du se en form for galge, hvori den unge mand vil ved sine arme hænge sig op i og lave diverse krumspring  
Den måde galgen er opbygget på vil virke som en brækstang og med knægtens 70 kg. vil det blive et træk på langt over 200 kg i udafgående retning i de øverste skruer, når først de er revet ud af væggen, kommer resten helt af sig selv.
Og så vil den unge mand sansynligvis ligge og rode på gulvet med en god gedin bule i knolden fra stangen.

Annonce
Jeg har været nede i STARK i dag og kigge skruer og har nogle flere spørgsmål. For det første sagde ham, jeg snakkede med, at de skruer + plugs, jeg selv havde, var til at banke i? Kan det virkelig passe?

Dernæst viste han mig nogle relativt korte franske skruer med diameter på 8 mm og tilhørende plugs på 12 mm. På rawlplugsne stod der, de kunne holde til 147 kg. i mur og over 300 i beton. Mit problem er, at mit største stenbor er på 10 mm. Men hvis nu jeg i stedet for at forlænge trekanterne opad, som jeg har beskrevet i dubletten af denne tråd, i stedet smider en metalplade vandret hen over de to trekanter - tror i så ikke det kommer til at holde?

Den ville jeg så skrue fast med 4 franske skruer i plugs, der hver i sær kan holde til 130 kg. træk.


Tror i det vil holde? Og hvor kan jeg i så fald finde mig sådan en plade?

VH Bjørn.

@abr.dk

Der er billeder alle de steder, hvor jeg har skrevet med fed skrift.

 

Skrevet af www.abr.dk på 21 feb 2012 15:24
Hvad for billeder?

Alt hvad der er skrevet med fed skrift kan du regne med er et link til billeder eller tekst her på LDS.
Ja det kan godt passe at de plugs du har til at ligge på sengen - på det billede som jeg nu fandt - er sømplugs. Dvs at man borer hullet i den korrekte dybde og dimension og sætter selve plastigen ind i hullet, mens sømmet eller snarere skruen sættes gennem beslaget og så ind i plugsen og bankes ind i denne med en hammer. Skal den ud igen kan den skrues ud.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Hvorfor ikke bare lave gennemgående bolte med gevindstang hvis det er muligt?

Jeg ville nødigt hænge der og svinge rundt, og samtidig stole på 4 plugs uanset type.

R. C. Nielsen

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis