Hvordan farver jeg en fuge mørkegrå?

Hej,

jeg har lige lagt 25 m2 klinker i gang og bryggers. Der er brugt fuge der hedder Lip i farven Manhantten. En lysegrå fuge.


Jeg har nu fundet ud af at jeg hellere ville have haft en mørkere fuge.

Har i noget forslag til hvordan jeg kan farve fugen mørkere. Jeg vil gerne gøre den mørkegrå.

Mvh Asger

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver den helt af sig selv efter hånden.
Ja det ved jeg, men hvis nu jeg skulle fremskynde processen så ikke jeg skal vente 5 år.

Jeg har f.eks. set at man kan få tuschpen til at farve fuger / friske dem op med...??
Til en anden gang er det en god ide' først at lime nogle flisestumper på nogle stykker spånplade og lave et par fugeprøver inden du fuger selve gulvet. Når fugen er tør kan du bedre vurdere om du kan lide farven og om den passer til den flise du har valgt.

Hvis du virkelig ikke kan leve med den lyse fuge er der kun den hårde vej tilbage: At kratte fugerne op igen og fuge med en mørkere fuge! Men det er surt arbejde som godt kan svine en del!

Hvis du vælger den løsning ville jeg leje en vinkelsliber der kan tilsluttes en kraftig støvsuger. Ude langs væggene kan du benytte en feincutter med specialværktøj hvor du ikke kan komme til med vinkelsliberen. Til sidst skal gulvet støvsuges, også det løse støv nede i fugerne (vigtigt) inden der fuges med den rigtige farve.

Mvh. Carsten 
Skrevet af asger123456 på 17 feb 2012 09:24
Ja det ved jeg, men hvis nu jeg skulle fremskynde processen så ikke jeg skal vente 5 år.

Jeg har f.eks. set at man kan få tuschpen til at farve fuger / friske dem op med...??

Og ! Hvorlænge tror du selv det vil holde med en tuch
@ Carsten Murer

du har sikkert ret i at det er den rigtige løsning. Men jeg har ikke liiiige lyst til at kratte alle fugerne op igen.

Jeg ved godt jeg er ude i nogen "gaffa tape" løsninger, men gad vide om man ikke kunne farve dem eller gøre dem beskidte på en måde, eller give dem noget klinke voks...?

Der er en fuge pen der hedder plasti kote. Men jeg ved ikke lige om den kommer i mørkegrå....
Annonce
Hvis du giver dem voks, bliver de ialfald ikke mørkere for det vil lukke overfladen helt af.
Prøv med en god gang klinkeolie, som giver de flotteste mørke fuger. Og så holder de. PS! Det stinker fælt i nogle dage.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Se det var et godt råd!

:-) Tak.

Hmm mon jeg så ikke skulle give selve klinken olie også? Jeg kan jo prøve mig frem for at hvordan det ser ud.
Hej Asger123456
Vi har fået nyt badeværelse med mørke næsten sorte fuger som hurtigt er blevet lysere.
Jeg havde selv leget med tanken om at give dem noget olie for at give dem samme look som når de er våde, og da så jeg dette indlæg. Jeg er derfor nysgerrig for at høre om du gjorde dig nogen erfaringer med klinkeolien, og hvad resultatet blev.

Mvh hulubuhu
Hej,

jeg nåede ikke at afprøve dtte, da jeg egentlig var meget godt tilfreds med fugen alligevel.

På vores badeværelse har vi nogle klinker som jeg har givet en blanding af linolie og mineralsk terpentin for at gøre dem mere mættede og ikke tage imod skidt så let. Der blev fugen en grad mørkere, men heller ikke mere end det...

Så hvordan man gør dem rigtig mørke fandt jeg aldrig ud af...

:-)

Mvh Asger
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også