Sokkelsten til garage-fundament ?

Hej !

Vi overvejer at få bygget garage her  i løbet af foråret.

Planen var ca 7 x 9 meter ialt.

Men hvike lecablokke skal der bruges til at støbe stokkel ?
Lyder det helt tosset hvis vi først får gravet sokkel i 90 cm dybde, og fyldt med beton.
Og derefter 2 lag lecablokke i 29 cm bredde.

Garagen skal mures op udvendig i blødstrøgne sten, men ellers træskelet inde.

Lyder det helt forkert ?

På forhånd tak,

Mvh Thomas

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok bruge fundablokke i stedet for leca blokke, og skal muren kun bære taget og sin egen vægt, tror jeg at 60 cm. vil være rigeligt at grave ned. Der skal temlig meget beton til, så jo mindre jo bedre
Frostfri dybde er 90-100 cm under færdigt terræn.

Hvis garagen skal være isoleret, ville jeg vælge at sætte 2 lag blokke i den jordfyldte rende med beton. Så går det ikke helt galt.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Helt klart med 2 Leca blokke med flamingo i kernen.
Breedden af din leca blok afhænger jo af hvilken opbygning du ønsker din trækonstruktion skal have!
murstenen er 11 cm bred og hænger vel 0,5 - 1 cm ud over soklens pudslag. Indenfor her har du så pladsen til dit skelet i træ. Så hvor meget isolering vil du have her??
Jeg vil beklæde med en 15-18mm OSB plade indvendig. Og jeg vil lakere den med klar lak (skibslak) det er valget i min gararge og det virker, let at holde og støv syner ikke så voldsomt som på en malet plade... Samtidig kan man hænge en hel del op på en 18mm OSB plade uden det giver problemer.

Og helt klart til frostfri dybde, altså min 90cm.

Du skal huske opbygningen af din garage bund.. skal den være ordentlig isoleret er der jo i planlægningen der skal tages stilling og indregnes et ordentlig lag isolering. Husk også at du skal have en kantisolering mellen sokkel og gulvet.

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også