Nyt hus - kvadratmeterpris?

Hej alle

Jeg har søgt lidt rundt, men har ikke kunne finde noget der besvarer mit spørgsmål nedenfor:

Hvad skal man regne med,at kvadratmeterprisen for nybyggeri lægger på i dag?

Følgende forudsætninger:

Hus ca. 160 kvadratmeter

Rimelig standard byggeri, uden ret mange skæve vinkler og store vinduspartier

Jordvarme anlæg - alternativt forsynet med el fra sol-energi

Gulvvarme

Klinker og trægulv i hele huset

Standard mursten

Standard tagsten

Muligvis træ-alu vinduer - afhænger af prisen

Der vil blive entreret med lokale håndværkere og altså ikke en totalentreprenør som dem der findes på nettet. Det har en række fordele ja, men jeg ser nok lige så mange ulemper. det er en anden diskusion

Jeg kunne så godt tænke mig at høre om hvilke prisleje vi lægger i pr. kvadratmeter for følgende 3 senarier.  Mit skøn er sat i parentes på hvad jeg regner med (håber på) det koster. Alle priser ekskl. grund og tilslutningsafgift,

Pris pr. kvadratmeter?

(14.000 kr/m2)

Pris pr. kvadratmeter for alt udvendig arbejde + diverse lovpligtigt  - herunder nævnes murerarbejde, taglægning, vinduer + døre, klinker indvendig, elarbejde, vvs arbejde.

Vi udfører selv alle indvendige vægge, malerarbejde, trægulv, lister, køkken osv.

(12.000 kr/m2)

Pris pr. kvadratmeter for alt udvendig arbejde + diverse lovpligtigt  - herunder nævnes murerarbejde, elarbejde, vvs arbejde.

Vi udfører selv alle indvendige vægge, malerarbejde, trægulv, lister, køkken, taglægning, vinduer + døre, klinker indvendig osv.

(10.000 kr/m2)

Er det helt galt eller kan det gøres endnu billigere?


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder ikke helt tosset det der. Men alt kan gøres billigere, det er bare et spørgsmål dine egne evner, og hvilken type hus du vil bo i, og hvor alternativt du har lyst til at bo. Der er folk der har bygget huse til 20.000 kr på 30-40 kvm.

http://www.lyrk.dk
Jeg kan lave flere ting selv og/eller med familie og venners hjælp.

Dog er det i mine øjne også med at se sine begrænsninger i øjnene. Og der må jeg melde pas ift. vvs, murer og elarbejde. Dog har jeg da en idé om selv at kunne trække ledninger og varmeslanger, så det hovedsageligt er selve tilsltningsdelen der skal laves.

Jeg vil gerne at huset er pænt, men det behøver absolut ikke være i sort mursten med sort glaseret tegl og højglans rød i badeværelset eller hvad der nu er moderne. Der kan jeg godt klare mig med en ikea køkken eller skab-selv køkken som også er ganske pæne og rimelig billige.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hvis du ikke er stærk i murerarbejde, var det måske en idé at bygge et træhus. Så er der endnu mere du kan lave selv.

http://www.lyrk.dk
Det har du helt ret i, men tanken om at skulle male hvert 5. år tiltaler mig IKKE.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Spørgsmålet er hvor meget du vil betale for ikke at skulle male hvert 5 år. Hvis det nu er 400.000 kr du skal betale mere, fordi du helst vil have mursten ? Det er sådan jeg ser på det. Men hvis det er mursten man vil have, så er det jo bare det man skal tage.

http://www.lyrk.dk
Annonce
Det er jo så rigtigt, men vurderer du at der så mange penge man sparer ved at lave huset i træ? For lægger der 400.000 i at vælge træhus, ja så er der jo klart en idé i at vælge træ ja.

Det skal vel også være træ i rimelig god klalitet --> altså IKKE almindelig dansk fyrtræ, men noget mere bastant- korrekt?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Den med at løbe an på familie/venner/bekendte/nogen der kender nogen skal lave store dele af arbejdet, skal du nok krydre med, at de gerne vil have penge for deres mange hundrede timer.
Gider du selv lægge flere hundrede timers gratis arbejde, aften efter aften, weekend efter weekend i en andens projekt? Næh vel!!
De fleste har selv deres egne projekter og ofte en vranten kone og nogle uvorne børn oven i.
Du skal kun kalkulere med det værktøj, der sidder for enden af dine egne arme

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg vil på ingen måde kalkulere med at få venner til at bygge det. og da slet ikke gratis for det er der kun få der vil i dagens danmark.

Ja, jeg kunne sagtens have lyst til et sådan projekt og ja konen er sgu også med på idéen, så pt. er det win win

Fint at du vil skyde min idé ned ktm ligesom den med køb af hus med henblik på videresalg. Har du evt. noget konstruktivt ift. projektet? For det kunne jeg godt bruge som beskrevet i det oprindelige indlæg. Jeg er udemærket klar over hvor meget tid det vil kræve. Min far og mor byggede hus for 3 år siden. 190 kvadratmeter + 100 kvadratmeter værksted. Selvbyg på nær murerarbejdet. Det tog vel 1 års tid med de fleste weekender og aftener sat af.


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Næh nej, jeg skulle da være den allersidste, der skulle forsøge at skyde et projekt ned. Den har du fået helt galt i halsen.
Jeg har i nyere tid restaureret en ruin op til en bolig på 300 m2, et værksted på 112 m2 og bygget garage på ca 100 m2.

Mit eneste ærinde er at bibringe dig et realistisk syn på sagen. Jeg har været igennem den med at købe og forsøge at tjene penge på huse efter opførsel eller istandsættelse og har tabt de penge på det, som jeg har haft behov for.
Jeg har set rigtig mange tilfælde, både med gamle biler og huse, hvor man i venners lag og en del pilsnere, har truffet aftale om, at man da bare lige kaster sig ud i et uoverskueligt projekt. Når så realiteterne dukker op, ser verden meget anderledes ud, og ejeren står tilbage med skuffelser og tab.

Alt dette erfaringsmateriale giver jeg blot videre til dig!
Faktisk er jeg ret sikker på at mange andre pragmatiske gamlinger, kan diske op med alenlange tilsvarende erfaringer!

Med venlig hilsen
ktm

 

Som jeg skriver er jeg klar over at det ikke bare lige er noget man gør og at der skal sættes meget - rigtig meget - tid af til sådan et projekt.

SOm mit indlæg går på er det mest hvordan vi lægger prismæssigt ift. at bygge selv, medbygger eller få det hele lavet - alternativt, som Naveren foreslår at der kan måske spares en del ved at bygge i træ.

Det er sådan information jeg ønsker mere viden omkring og altså ikke tiden i projektet i denne omgang. Såfremt den sidste del af dit indlæg er myntet på mit indlæg omrkring videresalg, så fair nok. så kan vi tage den diskusion i det andet indlæg

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også