Nilan Comfort 300F EC

Hej alle

Jeg skal til at installere dette anlæg ( Nilan Comfort 300F EC).

men jeg syns jeg har svært ved at finde ud af, i hvilke rum der skal være udsugning og indblæsning.
nogle mener at der skal være ind og ud i soveværelserne og værelser. samt i stue/alrum.

nogle mener kun ind i
soveværelserne og værelser. samt i stue/alrum.

håber i kan hjælpe, på forhånd tak )

Hilsen Henrik

Steenberg :O)

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal blæse ind i opholds- og soverum og suge ud fra fugtige rum (køkken, bad og bryggers).

Kapaciteten skal stilles, så du suger tilstrækkelig meget ud af de fugtige rum. I de fleste huse er det dette krav, der sætter den nedre grænse for mængden. Jeg kan ikke huske tallene for hver rumtype, men de kan findes på nettet.

Der skal være passage, f.eks under dørene, så luftmængden kan komme ind og ud af rummene.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Chr.

tak for svaret, det er hermed skrevet ned. men hvis der er andre der mener det samme eller har andre foreslag, så høre jeg det meget gerne, da jeg lige har hørt et andet bud end dette som CHR. foreslår. så jeg hør gerne alle forslag )

Steenberg :O)

Indblæsening i tørre rum, udsugning fra fugtige rum.
Stuen kan have begge dele, da der ofte ryges og kommer mad-os her, som man ikke ønsker spreder sig til andre rum.
Og å er det en god ide at spekulere i hvilken retning du ender med at få på den totale luftstrømning, så du opnår undgåren bi-effekt af træk-følelse langs gulvene.

 

kanon tak for budet

Steenberg :O)

Jeg installerede samme anlæg som dit sidste vinter og fandt rigtig megen viden på tråden herunder.
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/153871/afpg/2

Anlægget er en af de bedste investeringer jeg har gjort og det er hele besværet værd for at at få et godt indeklima!
Annonce
Tak for dit svar, jeg havde kigget tråden, men syntes ikke helt jeg blev klog på i hvilke rum, jeg skal brug sug og blæs.

kan du fortælle hvad du har gjort

Steenberg :O)

Hovedreglen er at luftstrømmen skal gå fra opholdsrum til "vådrum". Dvs. at det skal være udsugning i vådrum som f.eks bad, toilet, bryggers og køkken. I samtlige værelser (inkl. soveværelse) stuer og entre skal der være indblæsning.

Korrekt dimensionering af rør og ventiler er vigtig og det er selve montagen også.

I vedhæftede kan du se hvordan vores anlæg er udformet.

tak den gav et godt overblik

jeg kan se du kun har lyddæmpende rør 2 steder, er der nok ?

har du oplevet støj ??

Steenberg :O)

Jeg har monteret 600 mm lange lyddæmpere lige før alle ind- og udblæsnings-ventiler. De 2 dæmpere ved anlæggets til- og afgang som du kan se på tegningen er hver 1200 mm lange.

Som grundindstilling kører vi primært ved trin 1 og jeg har indstillet anlægget til at køre op på trin 2 når luftfugtighed stiger f.eks. når vi bader eller har meget vasketøj til tørre i bryggerset. Det fungere helt perfekt og der høres kun en ganske svag susen ved trin 2, som man kun bemærker hvis der er helt stille i huset og man lytter godt efter.

Jeg har brugt faste spiro-rør overalt og lyddæmperne er også af rør-typen. Hvis man f.eks brugte flex-slanger og flex-dæmpere tror jeg at det ville kunne give lidt ekstra støj pga. luftturbulens.
lovkravet hedder køkken 72 m3 bad 54 m3 bryggers 36m3 toilet 36 m3 resten 1/2 gang i timen. så vidt jeg lige husker du kan læse det i bygningsreglementet. du ganger dine m2 med lofthøjden og divider med 2 så har du dine m3/t

MVH Morten

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis