Skumringrelæ kombineret med PIR sensor

Hej


Jeg er på jagt efter et produkt som kan styre vores udendørs belysning. Jeg vil gerne have at lyset tænder automatisk når det bliver mørkt - dog vil jeg gerne have at fra kl. 24 - 6 så skal det kun tænde såfremt der er bevægelse.

Findes der et produkt som levere dette?

Mvh

Søren

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg været væk fra elektriker faget i nogle og beskæftiger mig med sikring, men jeg ville gøre følgende:

Du kobler en PIR på dit lys og monterer et skumringsrelæ der kan overstyrer PIR´en. Den ledning der kan overstyrer PIR´en kører du lige igennem kontaktsættet i fx et ugeur først, som kobler skumringsrelæet ud imellem kl. 24 og 06.

PIR´en vil jo så altid være "aktiv", men da den også har et skumringsrelæ indbygget, som du har indstillet til først at være aktiv lige efter dit andet skumringsrelæ, vil dette ikke betyde noget

Om der findes nogle smartere løsninger ved jeg ikke, men noget a la det har jeg lavet her hjemme.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Den funktion kan du opnå ved at koble et lysfølsomt relæ i serie med en bevægelses sensor, og evt. et ur også, så er det kun når alle 3 ting siger tænd, at der kommer lys.

Men hvilke konkrete produkter du skal vælge, har jeg ingen erfaring med.

 

Hejsa, du kan få et skumringsrelæ med indbygget timer, dog ikke med pirsensor indbygget.

så som de andre skriver skal du ved siden af montere en pir sensor til at overstyre skumringsrelæet.

Med venlig hilsen
Jonas Ebbe


Elartikler med gratis levering i hele Danmark : www.greenline.dk
Blog om Elartikler - Alle kan være med : www.elartikler.dk
LED belysning og LED pærer : www.ledlys.dk
Skrevet af Greenline A/S på 30 jan 2012 08:29

Hejsa, du kan få et skumringsrelæ med indbygget timer, dog ikke med pirsensor indbygget.

så som de andre skriver skal du ved siden af montere en pir sensor til at overstyre skumringsrelæet.

Med venlig hilsen
Jonas Ebbe


Nu kan det godt være at jeg spørger dumt, men jeg kan ikke se hvordan det giver mig mulighed for at sige at mellem kl. 24 - 06 er det pir sensoren som bestemmer, men resten af døgnet er det skumringsrelæet som bestemmer.

Hvis pir sensoren overstyrer skumringsrelæet gør den det vel hele døgnet? - dvs. at når det bliver mørkt tænder skumringsrelæet, men da der ikke er bevægelse tænder lyset ikke da pir sensoren overstyrer.

Mvh

Søren

Hej Søren

jo i teorien "tænder" pir sensoren også hele døgnet sammen med skumringsrelæet. men det er her muligheden for justering af LUX kommer ind i billedet. dvs er den sat helt i bund så tænder pirsensoren slet ikke i de lyse dagtimer, men først når det bliver helt mørkt, og det er jo her den skal assistere skumringsrelæet

Med venlig hilsen
Jonas Ebbe


Elartikler med gratis levering i hele Danmark : www.greenline.dk
Blog om Elartikler - Alle kan være med : www.elartikler.dk
LED belysning og LED pærer : www.ledlys.dk
Annonce
Hvis pir sensoren overstyrer skumringsrelæet gør den det vel hele døgnet? - dvs. at når det bliver mørkt tænder skumringsrelæet, men da der ikke er bevægelse tænder lyset ikke da pir sensoren overstyrer.

Du kobler det således, at PIR kun overstyrer tænde-funktionen. Når skumringsrelæet er tændt, sker der ikke noget ved, at PIR også tænder. Når skumringsrelæet er afbrudt, kan PIR tænde lys. Og PIR har indbygget lysmåler, så det ikke tænder, når skumringsrelæ heller ikke tænder.
Med et almindeligt tænd/sluk ur og et relæ som dette kan du styre det som vist herunder:


Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej.
 har lavet en hurtig tegning, som viser hvordan du kan lave det. 
På tegning har jeg vist et ur som styre henholdsvis et skumringsrelæ, samt en bevægelsesmelder.

Som mit diagram viser, så vil lyset været styret af skumringsrelæet indtil uret bliver aktiveret (som i dit tilfælde kl: 24:00). ved aktivering af uret vil  kontaktsættet (i uret) slå skumringsrelæet fra og køre over på bevægelsesmelderen istedet - indtil kl: 06:00 hvor den slår tilbage igen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En anden løsning ville være at kigge på nogle af servodan's produkter. Jeg har ikke kigget så meget på det nu, da jeg bare lige ville visse denne enkelte løsning som man kan lave.

hilsen Benjamin
Tusinde tak for de mange svar.

Ser meget spændende ud med servodans 41-233.

Mvh

Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis