Fjernevarme virker ikke efter jeg har fyldt vand på

Hej med jer
Typisk som det bliver koldt udenfor, holder varmen op med at virke i mit lille hus...
Jeg bor i et 2-familiers hus på 1. og 2. sal. Der har indtil i dag været en lille smule varme på alle radiatorer (en enkelt helt ny dog undtaget) og jeg har været hele vejen rundt og trykke på stifterne i termostaterne og i kælderen og fylde vand på systemet. Efter at jeg har fyldt vand på op til ca 1,8 (det står der på måleren*), men nu er alle radiatorerne helt sat ud af drift Ingen af dem virker og det bliver koldere og koldere for hvert minut der går...

Hvordan kan alle apparater sætte fordi der bliver fyldt vand på? Er der noget jeg har misforstået? Skal man gøre mere end det?

I håb om nogle gode råd - god aften

peter

 * i forhold til måleren har jeg fået at vide at den minimum skal stå på 1, da det skulle betyde at vandet så kan hæve sig 10 meter over fjernvarmesystemet. Jeg har så fyldt noget ekstra på fordi radiatoren på badeværelset kommer i forlængelse af apparaterne på 2. sal...
Hej med jer Typisk som det bliver koldt udenfor... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er der snavssamler på?
du skal se efter sådan en her http://www.google.dk/imgres?q=snavssamler+fjernvarme&um=1&hl=da&sa=N&biw=1440&bih=781&tbm=isch&tbnid=9c2i7k2w38LEUM:&imgrefurl=http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp%3Fid%3D857&docid=NMNreCOA6QyUNM&imgurl=http://www.hedestoker.dk/dbimages/billeder/6421.jpg&w=130&h=111&ei=mMIiT72hF8HOsgaippy7Dg&zoom=1&iact=rc&dur=292&sig=108732276987032829025&page=1&tbnh=88&tbnw=104&start=0&ndsp=29&ved=1t:429,r:5,s:0&tx=61&ty=23

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
og hvordan tømmer man så sådan en? Sidder der en skrue man kan pille af? Og skal anlægget tømmes helt inden?
http://www.vvs-eksperten.dk/index/snavssamler-1-2--p771 I den skrue der er på den sidder der et filter. Hvis der er haner på hver side er det ikke nødvendigt og tappe af.
Annonce
Det lyder som om du
1) Har en defekt pumpe
2) Har luft i systemet, så pumpen ikke kan trykke vandet op til det øverste punkt i systemet.

Har du ét anlæg på 1 og 2. sal, og et andet anlæg i stuen, eller er det ét stort anlæg?

Edit:
Det ligner ud fra billederne, at du har (mindst) 2 kredse.
forsøg at lukke den ene kreds af, vha. de røde kugleventiler, og så koncentrer dig om at få én kreds igang ad gangen, f.eks. den på 1. sal, så stiger varmen langsom op til 2. sal, når du har fået varmet 1. sal op.


Der er jo selvfølgeligt også den mulighed, at din styring til fjernvarme siden ikke kører optimalt, og derfor får du kun begrænset med varme ind i dit anlæg.

 

Ok, her er en opdatering.
Helt desperat gennemgik jeg alle rør i anlægget og fandt frem til hvad der er fremløb og hvad er retur. Både til brugsvand og varmen. Det har efterladt et par spørgsmål som jeg håber en af Jer kan hjælpe mig med.

Det gode er, at jeg forsøgte - bare for at gøre et eller andet - at tømme lidt vand af anlægget. Som tidligere beskrevet, havde jeg fyldt på, så trykket var på ca 2 bar. Det viste sig så, at en del af det jeg havde lukket ind var luft.....! Sikkert den luft der var i slangen da jeg fyldte på. Lige pludselig var der lidt varme tilbage i huset Ikke hele vejen rundt, men i stuerne kører det. Nu har jeg så meget nøjsomt fyldt mere vand på igen, så den er tilbage på 2 bar. Denne gang bare uden at fylde luft ind igen...


Et af de spørgsmål der i mellemtiden melder sig er, hvorfor der er en termostat på retur til udbyder-røret? Den har jeg skruet på og til at starte med efterladt den på 5, som giver ca 65 grader. Nu hvor jeg har fundet ud af at det er vandet retur ud af huset, har jeg sat den på 2.5 og ca 20 grader.... Hvad er bedst og hvorfor kan jeg overhovedet vælge?

@Steensen: Der er et anlæg til stuen og et anlæg til 1 og 2 sal. Og det MÅ have været den luft jeghavde lukket ind fra slangen der blokerede det hele...
Kan du uddybe det med 2 kredse? Hvordan kan man se det?


Tak til alle for stor hjælp! Og rigtig god weekend.
Du siger jo selv at pumpen køre, så helt kaput kan den ikke være.....
Der sidder en udlufter til højre fra det hstarm skilt på dette billede http://dengodemad.dk/varme/maaler.jpg

Det er tydligt at der kommer varme, men intet ud.
Der sidder en termostat på anlæget, prøv at tage den af og motionere stiften.

Hvis du er i tvivl om pumpen virker, så prøv at sætte en stor skruetrækker på den og lytte(lige som jordmoderen gjorde i gamle dage).

Måden man normalt fylder vand på et anlæg, er at man (mens det er slukket) fylder på til ca. 1,5bar og så går op til en rediator der sidder øverst og lufter ud.
Man gentager det til der kun kommer vand ud.

NB!!! havde ikke set at der var en side 2

Man regulere retur fordi (så vidt jeg ved) får man straf for at lede for varmt vand retur.


it is better to burn out than to fade away
Det er noget af en omgang jeg er ude på..!

Efter at varmen så småt begyndte at virke i går ,jeg fyldte mere vand på. 15 min efter jeg fyldte vand på stoppede det med at virke igen. Jeg tømte ud, så den røg tilbage på 1 bar, men alligevel ingen varme hele natten... Her til morgen har jeg forsøgt at skrue på ventilen som I siger ses på maaler.jpg. Hvis der kom luft ud var det godt nok ikke meget...

Nu har jeg fyldt vand på til ca 1,2 bar og det er som om, at der kommer en lille smule varme rundt. Det er ikke meget, og det er langt(!!) fra fuld styrke. Termostaten til returløbet har jeg skruet lidt op for - ved ikke helt hvorfor, egentlig...

Nu giver jeg det lige en times tid til at løbe til og hvis ikke det er blevet bedre, så ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skal stille op. Er det helt omsonst at tømme anlægget og fylde det op igen?

FORRESTEN @LL1: Der er umiddelbart ingen snavssamler beklager, at jeg ikke skrev det i går.

Jeg kan se der er 2 tilgangs temperatur målere (De viser ca. 60°C) og 2 retur temperatur målere (de viser ca. 20°C), alle 4 temperatur målere, med en kugleventil foran. Om det så er pga. afspæring til temperatur-målerne, eller pga. hver deres "streng", der er en vent, ved jeg selvf. ikke.

Det dsom jeg hører ud fra hvad du selv har opdaget, er at der bestemt er luft i systemet.
Dette betyder, at din pumpe skal løfte vandet helt op til 2. sal, eller hvor luft-lommen nu ligger, hele tiden, og ét eller andet sted, vil du have en rislende lyd. Hér har du luften i anlægget. Det behøver ikke at være øverst, det kan lige så vel være nederst i anlægget, hvis ikke der er kraftigt nok flow i anlægget, til det kan suge luften med rundt.

Et trick jeg har fra vadnkøling af computere, er at bruge afspændingsmiddel fra opvaskemaskinen Til sådan et anlæg skal du nok bruge ca. 0.1Liter.
Det gør at luften MEGET nemmere bliver båret med vandet rundt, men til gengæld kræver det også en akkumulerings tank, for at kunne udskildes igen, hvilket det ikke ser ud til du har.
Men det kan sagtens være du vil kunne bruge tricket alligevel, for at få flow i anlægget, og så gennem tid, vil blive nødvendigt at lufte alle radiatorer ud løbende, da det sikkert vil samle sig hér alt luften.


Så mit forslag til dig:
1) monter vand-slangen på din fylde-studs, så den kun lige bider på gevindet.
2) fyld slangen op med vand, evt. med en spand under studsen, så du ikke får vand ud over det hele.
3) mens der siver vand ud, spænder du vand-slangen fast.
4) Fyld vand på anlægget til du når 2.0-2.5 bar. Ved godt det er højt tryk, men det skal der også til for at få flow rundt, når du har luftlommer flere steder.
5) søg efter en rislende lys (Tilsvarende et stille springvand/vandfald i en havedam).
6) Udluft radiatoren/gulvvarmen før og efter dette punkt, og hvis det er i en radi/gulvvarme, så selvf. også denne selv.
7) Tjek dit system tryk, og start forfra på denne liste, indtil du har fået ALT luft ud af anlægget.


Grunden ti ldu har en tilbageløbs termostat, er for at have en god udnyttelse af alt varmen du pumper ind.
Så du kan sagtens indledningsvis, ind til du har fået anlægget til at fungerer igen, skrue termostaten op på maks, for at få størst muligt flow i systemet, indtil du har fået luften ud af anlægget.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis