opvaskemaskine rap over fingerne, ved manglende jord

Hej Alle

Har lige købt en ny opvaskemaskine, vill lige afprøve den før jeg satte en dansk stikprop med jord på. Fik et lille stød ved at holde på stel i får hold til håndvask (jord) Kunne ikke måle noget med mit mulitimeter (600 veksel området) Men min målepind stod og viste spænding. Har efter følgende monteret dansk stik prop og mit hpfi falder ikke ud. Jeg ringede til forhandleren og han fortalte at der var tale om styrestrøm. Men kan det virkelig passe ?

Med venlig hilsen Martin S Malle
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 Jeg ringede til forhandleren og han fortalte at der var tale om styrestrøm. Men kan det virkelig passe ?

Nej det passer ikke, manden aner simpelthen ikke, hvad han taler om.
Noget andet er, at du kodt kan være ude for at have fået et lille stød ved at røre ved vasken og og et sted på opvaskeren, hvor der er blankt metal. Din målepind kan også godt have vist lidt, fordi den spænding og strøm, der kan få den til at lyse er lav (en glimlampe lyser ved ca. 90 Volt og under 1 mA).

At dit multimeter ikke kunne måle noget kan afhænge af multimetrets følsomhed.Du kunne måske have målt en spænding, hvis du havde sat måleområdet ned til under 100V. Dit HPFI falder jo heller ikke ud, så afledningen er uden betydning.


fase
Det er et kendt fænomen.
Det skyldes maskinens støjdæmpningskondensatorer.
Disse er forbundet, så de lægger den halve netspænding på stel.
Meget populært sagt.
Men den kapacitive "spændingsdeler" aflades hurtigt (Gennem dig) og kan ikke levere en direkte skadelig strømstyrke.
Det er meget normalt at hårde 230v  hvidevarer og lign. uden jord kan give en snuren når man berører dem , hvis man vender stikpropen en halv omgang går det som regel væk , det bedste er dog en aktiv jord.
Det er måske en svag krybestrøm eller en induktiv spæding du kan mærke .

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Det havde jeg også på min opvasker da vi en tid havde den stående i bryggers tilsluttet en kontakt uden jord, det er rimelig irriterende at have hansker på når man skal bruge den men det er vist meget normalt, da vi boede i lejlighed var der ikke jord tilslutning, og der fik vi ikke stød fra den, men der rørte jeg heller ikke noget strømmen kunne løbe til.
Hej Tak for alle de gode svar, jeg fik godt nok et chok, men rart at høre at det er alm. Maskinen er nu som sagt tilsluttet med jord.

Er blevet glad igen for min nye opvaskemaskine.

Med venlig hilsen Martin S Malle
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis